Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Световният майстор на киното Вим Вендерс представи филма си „Потапяне“ на 22-рия София филм фест. „Тематично по-умерен от останалите му големи творби, това е „просто филм за любовта, за смисъла на живота, увеличаващия се недостиг на природни ресурси и конфликта между Запада и радикалния ислямски тероризъм”, пише The Hollywood Reporter. Преди всичко исках да избегна всички клишета, каза при представянето в София Вим Вендерс:
Исках да видя джихадистите като хора - такива, каквито са, без предрасъдъци. Опитах се да ги пресъздам като хора, които правят нещо по убеждение. Не знам дали съм успял, но ми се струва, че сме ги показали по по-човечен начин, отколкото ги представят в комерсиалните филми, казва Вендерс и продължава - това беше най-трудната част от филма. Уважавам изключително много исляма. Имам много приятели мюсюлмани и затова мисля, че няма нищо достойно за уважение в действията на онези хора.От друга страна много от тези младежи нямат друг избор. Това е единствената платена работа за тях и единственият път да се измъкнат. Днес не би имало такъв проблем с радикалните ислямистки групировки, ако те не бяха толкова добре подготвени от американската политика. Ако всички тези пари, вложени във войната в Ирак, бяха вложени в развитието на региона надали щеше да има тероризъм. Войната срещу тероризма създаде тероризма, според мен, казва Вендерс.
Най-новият проект на Вим Вендерс, завършен три дни преди идването му у нас, се нарича „Човек на думата“. Главен герой в него е Папа Франциск, а световният майстор на киното обеща, че ще го гледаме следващата пролет. Тъй като филмът все още не е в разпространение, не мога да кажа много. Прекарах няколко много дълги следобеда с nапата. Той е забележителен човек и е може би един от най-смелите хора, които някога съм срещал. Винаги, когато го снимахме екипът беше малък от 8 до 12 души най-много. Той поздравяваше всеки един поименно. И когато приключвахме снимките се сбогуваше с всеки лично. Смятам това за изключително.
На въпроса какви са младите хора, на които преподава кино, Вим Вендерс отговори така: Много се радвам, че не съм млад кинорежисьор, защото мисля, че им е доста трудно. Всеки в днешно време прави филми или снимки. И е много трудно да направиш нещо, което да знаеш, че никой друг не може да направи. И на това искам да науча студентите си – че всеки има нещо в себе си, което никой друг не притежава. За съжаление във филмовите училища твърде често младите хора учат рецепти за това как се правят филми. Смятам, че единственото нещо, което си струва да правиш в този живот, е нещо, което друг не би могъл. Много е интересно да се види колко са изумени младите хора понякога, когато открият, че могат да направят неща, които не са и подозирали. Сега все още гледам доста филми, но понеже съм по-стар и може би по-мъдър, не всичките ги гледам докрай. И, усетя ли, че филмът е направен по рецепта, като част от уравнение, решавам, че е по-добре да стана и да си тръгна.
Последният холивудски филм, който наистина ми хареса, е филмът на Пол Томас Андерсен „Невидима нишка“, както и „Три билборда извън града“. Всички останали филми, които харесвам в последните години, са все европейски. Все пак трябва да спомена и любимия си филм, който е унгарски и се казва „За тялото и душата“ на Илдико Енеди. Видях, че е част от програмата на София филм фест, а режисьорката е председател на журито. Иначе, не се смятам за пионер, но винаги съм много любопитен за това, което можем да направим благодарение на новите технологии. Случайно стана така, че съм първият режисьор, снимал в 3D, както и с изцяло дигитализирана музика. Става дума за "Буена виста соушъл клуб". А също така май направих и първият триизмерен документален филм. Харесва ми да откривам това, което не е било възможно до скоро.
Прожекциите на филма на Вендерс „Потапяне“ в рамките на 22-рия СФФ са на 15, 17 и 26 март.