"В Южна България има един почти непрекъснат пояс от икономически активни зони, т.е. центрове и техните икономически периферии, докато в Северна България има острови на икономическа активност. Ако говорим конкретно за Северозапада- Видин, Монтана, Враца и общините около тях, те остават малко по- настрана от тези наистина най- силни и водещи ядра на икономическа дейност", каза икономистът Адриан Николов от Института за пазарна икономика.
Видин, Монтана и Враца отдават работници на съседни общини, отколкото да привличат такива. Липсата на добри и бързи инфраструктурни връзки между Северна и Южна България е друг фактор, който влияе на границите на икономическите центрове в страната. Липсата на адекватна инфраструктурна свързаност през Стара планина възпрепятства връзките между икономически активните територии от двете страни на планината и ограничава потенциала им за растеж, сочи още изследването на ИПИ.
"Когато се обезлюди една територия тя не може да развива икономика, защото няма кой, няма и за кого. Първият и основен начин за решаване на проблема и изравняване на тези, те не са две, те са четири- пет скорости в България, като начало е да бъде направена инфраструктурата до регион като Видин. Видин няма инфраструктура и е откъснат от останалата част от България. Това е основният проблем на региона ни. Ние имаме всичко останало- плодородна земя, имаме благоприятния климат, имаме река Дунав, която е една международна артерия, независимо от това, че не я използваме достатъчно добре и че не е развита изобщо в българския участък. Рано или късно това ще случи, защото Европа ще ни принуди", коментира Росица Кирова- председател на групата общински съветници от гражданско обединение "Единни за промяна" във Видин.
Винаги Южна България е била по- развитата част от страната, смята Иван Сергисов- регионален представител на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.
"Нашите народни представители кой ги припознава? Те се интересуват за Северозапада. Въпросът е каква чуваемост имат. Опираме до лобито, а лобито го няма. Винаги, за съжаление, Южна България е била по- развитата част от България. И не защото хората тук са по- лоши или с по- ниско образование. Трябва да сме малко по- гъвкави. За да работиш и живееш на друго място, тук при нас трудно нещата се възприемат. Всеки ден от Монтанско към София пътуват около 500 души и вечерта се връщат. Но 500 души на фона на 120 000 души нищо не са. Оплакваме се, че няма работа, оплакваме се, че няма кадри, оплакваме се, че всичко ни е малко. Добре, но ние какво даваме срещу това малко. Всеки един от нас трябва да чувства, че утре има ангажименти", каза Иван Сергисов пред сътрудника ни Любо Андреев.
Четирилентов път, който да поеме трафика към Дунав мост 2, също е необходим за региона. Така ще има и по- лесна връзка със столицата и възраждането на индустрията със сигурност ще се получи, допълни представителят на Асоциацията на индустриалния капитал в България за регион Монтана.
Разделение между Северна и Южна България винаги е имало, смята и Огнян Пищиков- депутат в 7-то Велико Народно събрание, бивш общински съветник във Враца. Икономиката в региона е изкуствени създавана в продължение на столетия. За да се обърне процесът на упадък на икономиката на Северозападна България, трябва да се проучи опитът на такъв тип райони в европейските страни, да се развиват модерните технологии, трябва и дългосрочна политика за региона:
"Трябва да се тръгне с дребно занаятчийство, бизнес на малките предприятия. Трябва да се проучи опитът на такъв тип райони, европейски страни и да се види те как се прехранват. Другото е тези модерните технологии. Тук трябва много дългосрочна политика. Трябва да се усети какво ще бъде валидно след 10 години и сега да започне да се развива. От Видин до Враца има туристически дадености. Освен това, Северозападът е като резерват- има места, на които човешки крак не е стъпвал, като на Миджур. Цялата част на Стара планина, районът е природно девствен. За да започне да се развива към днешна дата, трябва да се открият паралелки на професии, свързани с туризма."
Различното "третиране" на Северна и Южна България продължава вече 28 години. Северът се превърна в икономическа пустиня поради пренебрегването на проблемите от страна на държавата през годините.
"За съжаление, в Северна България поради множество причини, за които нееднократно сме говорили- неразвита инфраструктура, проблема със скоростния път София- Видин, проблема с недовършената магистрала, липсата на връзка между Северна и Южна България, каквато би могла да бъде един сериозен проект за тунел под Шипка. Това са все важни инфраструктурни проекти, които, за съжаление, не позволяват едно по- сериозно мащабно икономически развитие на Севера. За съжаление, географският Северозапад и част от Североизтока, полупланински и планински райони в Северна България изпитват огромни затруднения. Те бяха инфраструктури, но вече са и поради липса на достатъчно университети в районите, в този смисъл това беше правилна крачка, която ние от Реформаторския блок в миналия парламент подкрепихме- за откриване на факултет във Видин, за да могат да се задържат там млади хора. Няколко правителства направиха тежката грешка за сериозни инвестиции в Южна България", коментира Найден Зеленогорски, заместник-председател на "Движение България на гражданите":
Реформаторският блок през следващия месец ще потърси контакти с парламента и правителството, за да разбере какво се случи с инвестиционната програма за инвестиции в Северозападна България, планинските и полупланинските райони.
Красимир Богданов, депутат от "Обединени патриоти" в 44 парламент заяви, че Северозападът ще бъде приоритет в този мандат на правителството по отношение на инфраструктурата.
"Въпросът е да тръгнем в правилната посока. Имаме уверението на правителството що се касае до инфраструктурата Северозападът и въобще Северна България ще бъде приоритет в този мандат. Виждате, че започна да се изгражда вече с по- голяма скорост автомагистрала "Хемус", която свързва северната важна артерия на страната. Но за нас от Северозападна България е важно пътят от Видин до Ботевград, който път трябва да освободи трафика и от друга страна- да даде по- бърза възможност за хора, които желаят да инвестират в нашия регион, хора които желаят да работят в София или в някои от другите по- големи градове да могат бързо да се придвижат и да се връщат до своите родни места", коментира Красимир Богданов пред Цветомир Цветанов.
Държавата може да оказва помощ чрез инфраструктурните проекти и чрез привличането на инвестиции, смята депутатът от Врачанския край.
Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..