Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Росица Кирова: "Държавата е длъжница на Северозапада"

Два протеста в събота, 27 януари заради инфраструктурата в региона

Снимка: Полина Тодорова

Защо държавата не направи почти нищо за развитието на Северозапада и защо липсата на внимание към този регион е хронична от години? Мнение по тези и други въпроси дава днес в "Гледна точка" Росица Кирова от "Единни за промяна":

"Единни за промяна", като част от широка гражданска инициатива, организира протест на 27 януари - събота, на изхода на град Видин от 11 часа. Организираме го, за да бъдем чути. С това трябва да се започне. За мен е страшно, че никой не отразява това, което се случва на път Е 79- ежедневните катастрофи. Защото човек, ако се вгледа внимателно, ще си даде сметка, че те се случват не заради лошата култура на шофьорите, или заради скоростта, с която се движат, или заради неспазване на знаците и правилата за движение. Този фактор е съществен, но той съществуваше и преди 4, и преди 5, и преди 10 години... Всеки може да прецени, че за да не се случват тези неща, е нужно да имаме подходящи пътища, които да отговарят на трафика и натовареността на пътното трасе, без да има съществени разминавания в това- как го вижда видинското гражданство и как- българското правителство. Защото от години гражданите на Северозапада получават нееднократно обещания, че ще има скоростен четирилентов път, магистрала до Видин и какво ли не още... Все още чакаме обаче.

Обещанията особено се засилиха през последните 10 години, с пускането в експлоатация на Дунав мост 2. Трафикът е 4 пъти над предвиденото, приходите са 5 пъти повече от очакваните, а пътят продължава да не отговаря на условията. Смея да кажа, че това е най-натовареното трасе в момента в България по отношение на тежкотоварни автомобили. И ако трябва да говоря за това, защо има проблем, проблемът е в това, че този трафик, който е генериран от съоръжението Дунав мост 2 (говорим за тежкотоварни автомобили), по никакъв начин не отговаря на габаритите, на състоянието, на релефа, на пътното платно, което обслужва в момента моста, а това е международния път Е 79...

Другото, което силно притеснява всички граждани, включили се в инициативата за магистрален път до Видин, е отказът от какъвто и да е разговор по въпроса. Идеята за магистрала до Видин през последните 5-6 години два пъти отпада и от националните приоритети на държавата... Ние не искаме нищо като подарък. Ние искаме парите от българските данъкоплатци да бъдат разпределяни така, че да развиват цялата територия на българската държава. Аз мисля, че това не е трудно и крайно време е да покажем, че сме непримирими... "

За протест, свързан с инфраструктурни въпроси се готвят и други жители на Северозапада на 27 януари. Протестиращите искат да бъде построен тунел под прохода Петрохан. От Националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан” са внесли в Народното събрание отворено писмо и подписка от името на 16 664 жители на Северозападна България. Очаква се до юни да бъдат започнати реални действия по стартирането на проекта, т.е. - в  документа се настоява до 30 юни да стартира процедура за изграждането на пътното съоръжение. Събирането на подписите е започнало преди година. Подписката беше съчетана и с протести. Това съоръжение ще бъде от полза за цялата българска икономика, коментира за Радио ВИДИН Димитър Николов от инициативния комитет:

"Хората имат абсолютни основания за протеста. Знаете, че Северозападът е най-бедният регион не само в България, но и в целия Европейски съюз. Това е един регион, който е оставен на самотек, без никакви инвестиции от страна на властта. Разликата в инвестициите между Южна и Северна България от началото на членството ни в Европейския съюз до сега, е следната: 85 % от всички европейски инвестиции и тези от българския бюджет, са в Южна България и само 15 % - в цяла Северна България. Т.е. говорим за разлика от 6 пъти в двете еднакви географски половини на България- те са еднакви и по територия, и по население... Тук стои въпросът- кое налага този геноцид към Северна България и конкретно към Северозапада."

Протестът за тунел под Петрохан в събота е от 11 часа, на подстъпите на прохода, съобщиха организаторите.

Целите интервюта и подробности за протестите можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56