Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Безопасни ли са видинските надлези

Снимка: Радио ВИДИН
Кой стопанисва надлезите във Видин и трябва ли да чакаме да стане нещастен случай, за да се вземат мерки- да се ремонтират осветителните тела и да се постави липсващ капак на шахта, например?

Преди около месец шофьори сигнализираха, че една от шахтите на надлеза на ул."Широка" във Видин е без капак.
От пресцентъра на Общината заявиха, че за участъка отговаря Областното пътно управление- Видин, а от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура"- че надлезът не е част от републиканската пътна мрежа, съоръжението е в урбанизирана територия на града и се поддържа и стопанисва от Община Видин. Шахтата остана без капак, а пътят без собственик.


Месец по-късно отново потърсихме хората, които редовно пътуват през въпросния пътен участък- Мирослав Тодоров и Кирил Цветанов. През този един месец са се обаждали многократно за опасната шахта на телефон 112, дори са търсили и Министерството на регионалното развитие:

"Не 20 пъти, а сигурно 50 пъти сме се обаждали на 112... Тя е на средата на пътя, леко кръшкане, буташ с едното точило вътре в шахтата, срещу тебе кола и какво става? В Министерството не знаят на кой е шахтата... В Слана бара един падна в шахта и умря. Това преди години беше. Хората мрат като кучета по пътя и никой не им обръща внимание..."

Шахтата на надлеза на ул. Широка, 27.10.2017Не работи и осветлението на надлеза:

"С тази шахта за шофьорите е още по- голям проблем. Това е надлез, това не е на прав участък да видиш колата. На другия надлез е същата тъмница. Даже миналата година един човек сгази жена до локвата, защото не се вижда, няма осветление..."

Близо до другия надлез, до гробищния парк, преди дни стана пътен инцидент, при който загина човек. Шофьор, управлявайки лек автомобил по ул. "Цар Иван Асен ІІ" на около 200 метра преди ул. "Незабравка"- това е улицата след надлеза, по която се влиза в квартал "Нов път", блъсна натоварен с чували велосипед, придвижван от 68-годишен пешеходец.

За липсата на осветление по надлеза на ул. "Цар Иван Асен ІІ" се оплакаха жители на кв. "Нов път". Освен това хората са недоволни и от влошения достъп до квартала и искат да бъде отворен старият път.

СнимкаПешеходният достъп до "Нов път" е през пасарелката, която беше построена след изграждането на инфраструктурата на Дунав мост 2. Тогава затвориха пътя за автомобили към квартала и отвориха друг вход- до гробищния парк през ул. "Незабравка". Има пешеходци, които продължават да ползват новия надлез, който обаче е само за автомобили, защото няма тротоар.

"Да отивам в града няма откъде да мина. Минаваме покрай прелеза, много е рисковано. Надлезът не е приспособен нито за инвалиди, нито за стари хора. Прелезът е много опасен, защото минаваме през линията... Сега тук втора жертва има. Осветлението не го пускат въобще на надлеза, а има крушки... Там е тъмно. То затова стават и тия жертви...", казаха хора от квартала.

Въпросът за собствеността на надлеза на ул."Цар Иван Асен ІІ", в района на стария гробищен парк, бе засегнат на конференция във Видин за създаване на ромски съвет по сигурността. По време на дискусиите между участниците и главния архитект на Община Видин Ангел Недялков, Петко Асенов от Националния център за развитие на ромите, поиска да се отвори основният път, по който се влизаше в квартал "Нов път".

"Искаме да се направи един проект за надлез от "Ленин" към детската градина. Върху линията да се направи един надлез",
каза Петко Асенов.

"По новия подробен устройствен план, който е приет сега там за този надлез, там е предвиден подлез, под ж.п. линията", обясни арх. Ангел Недялков.

СнимкаГрадоустройствена промяна се прави с разрешение на министъра на транспорта и министъра на регионалното развитие, обясни още главният архитект. А относно пешеходния достъп до "Нов път" арх. Ангел Недялков каза:

"Имате нещо, на което минават коли и където е страшно опасно да минават хора. Защото това, което е като тротоар, то не е тротоар, а обезопасителен пояс. Мисля, че вече има 2-3 случая на нещастни случаи с пешеходци на надлеза. Сега в момента АПИ го стопанисва, искат да го прехвърлят на Общината."

Изпратихме въпроси до пресцентъра на Община Видин и попитахме възможно ли е да направим интервю с представител на местната управа, който да изясни собствеността на двата надлеза- на ул."Широка" и на ул."Цар Иван Асен ІІ" и кога се предвижда да бъде направен подлезът до "Нора Пизанти". Радио ВИДИН ще публикува отговорите на въпросите, когато ги получи.

СнимкаДвете пътни съоръжения са строени при изграждането на инфраструктурата към Дунав мост 2. Обърнахме се и към Министерството на транспорта, за да се опитаме да разберем имат ли собственик надлезите. Оказа се, че са на ведомството и че в момента текат процедури по прехвърлянето им на Община Видин. Насочиха ни към директора на дружеството, което стопанисва Дунав мост 2- Любомир Низамов. Той разясни въпроса със собствеността.

"Със завършването на инфраструктурата на Дунав мост 2 част от инфраструктурата беше предадена за управление на Агенцията по пътищата, другата част на дружеството, което управлява моста, една част беше предадена на НКЖИ (Национална компания "Железопътна инфраструктура"- бел. ред.), а двата надлеза, които са в границите на град Видин трябваше да бъдат предадени на Община Видин. Поради неуредици със съставянето на подробни устройствени планове в зоната на тези два надлеза, те все още не са предадени от Министерството на транспорта на Община Видин, като Община Видин има пълното основание да откаже да ги стопанисва. В резултат на това, че все пак трябва да има контрол върху тях, на нас ни беше възложено да се погрижим за нормалната експлоатация на надлезите".

След като Министерството възложи стопанисването на двата надлеза на дружеството, което управлява Дунав мост 2, шахтата вече има капак. При проверката на съоръженията се оказало, че има откраднат около 20 метра кабел. В събота бе осветен и надлезът до гробищния парк, а днес или утре трябва да бъде възстановено електрозахранването и на надлеза на ул."Широка".

На последното съоръжение срещаме Валентин Тодоров. Той пътува с велосипед до село Иново всеки ден и минава през пътния участък. Сега вече няма да се притеснява, защото ни обясни, че за малко не претърпял и пътен инцидент заради липсващия капак на шахтата:

"Аз карам колелото и един идваше зад мен и аз мислех, че ще ме удари. Обаче той мина в лявата страна, заобиколи шахтата и продължи натам. Не може тази голяма шахта да стои отворена, това е главен път..."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00