Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще караме ли по по-добри пътища в Северозапада

Снимка: Радио ВИДИН

Състоянието на пътищата в Северозападна България от години е болезнена обществена тема. На редица места пътните настилки са в окаяно състояние, а основната пътна артерия- първокласният път Е-79, който свързва Видин, Враца и Монтана с вътрешността на страната, не може да поеме нарасналия трафик, често стават катастрофи и всички- и жителите на региона, и експерти, са категорични, че трябва да се разшири и модернизира. През последните години на редица места в региона се организираха протести заради лошото състояние на инфраструктурата- в Димово, Берковица, Оряхово, Славотин и пр.

"След протеста получих официална информация, че договорите за рехабилитация на пътищата в Оряховско са подписани и започва работа в направлението Михайлово-Хайредин-Мизия-Хърлец-Гложене. Имам друго опасение обаче. Живея в Лесковец. Там имаше преди няколко години спукан водоем на ВиК и се образува свлачище, а шефът на Областно "Пътно управление" Веселин Николов ми каза, че този участък е регистриран като свлачище и за него няма как да се отпуснат средства и ще бъде много сложно изграждането на път там. Заявих му, че не искаме да се изгради кой знае какъв път, а поне да се насипе временно с камък, за да може да се преминава безопасно. СнимкаОчаквам да започне една подписка на жителите на Лесковец за този път, която да изпратим до АПИ, защото там е изключително зле положението. Радвам се, че ще има някакво развитие, но изчаквам да видя къде точно ще се правят ремонти- на кои участъци. Предполагам, че ще бъде на главния път между Оряхово и Селановци, който е и за Плевен. Казаха, че сега времето не е подходящо за основни ремонтни дейности и ще бъде само частично изкърпване. Този път не ни касае нас- в по-малките населени места. Всекидневно преминавам през Лесковец-Оряхово-Козлодуй, който път е в изключително лошо състояние. По него преминават всеки ден автобуси с ученици, автобусите към АЕЦ "Козлодуй", автобусите по междуселските линии", обясни Георги Николов, който е един от организаторите на протестите в Оряховско.

От години преминаването през алтернативното на Е-79 трасе за пътуващите по направлението Видин- Монтана, а именно: Смирненски- Славотин- Доктор Йосифово- Студено буче е истинско изпитание за шофьорите и техните автомобили. Там също протестираха.

Снимка"Сериозен застой има около ремонта на пътя. Миналата година бившата министърка на благоустройството направи проект за основен ремонт на пътя от Монтана до Дъбова махала. Изчислиха, че ще струва 14 млн. лева, но оттук натам няма никакво развитие. Пътят става във все по-окаяно състояние. Най-зле е от Славотин до Кошарник, в отсечката Славотин-Доктор Йосифово почти е невъзможно да се пътува", каза кметът на Славотин Личко Цолов.

Най-голямата болка на хората от Северозапада, що се отнася до пътищата, е състоянието на главната артерия Е-79. След отварянето на Дунав мост 2 трафикът на тежкотоварни автомобили се увеличи многократно. Пътят не е проектиран за това натоварване, катастрофите станаха почти ежедневие, а обещанието за скоростно четирилентово шосе от Видин до Ботевград все още е само несбъдната мечта. На няколко пъти жители на Димово и близките села излизаха на протести, но засега ефектът от тях се изразява единствено в това, че бе положена нова асфалтова настилка.

"Аз очаквам модернизацията на Е-79 от 2005 година. Тогава в София имах една среща с министрите на регионалното развитие и на транспорта, които тогава заявиха, че 2010 година новият път заедно с моста ще бъде открит. 2017 година пътят още не е започнат. Така че вече 12 години се обнадеждавам. Крайно време е да започне. Миналата година с кмета на общината бяхме на една среща в Парламента с всички народни представители от Видинския край, с министър Лиляна Павлова и с началника на АПИ, където най-тържествено и официално ни заявиха, че есента на 2017 година ще започне изграждането. Сега се казва, че догодина ще започне- дано. Няма друго генерално решаване на този въпрос за трафика и за проблемите в населените места освен движението да бъде изнесено извън тях. Виждате сега какво се случва на завоите в Бела, Скомля, Медовница- ежедневни катастрофи, проблеми, народът е уплашен за живота и за имотите си. Настояваме- и аз, и кметът, и Общинският съвет, и населението да се намери по-бързо решение и да се започне изграждането на този път", категоричен е председателят на Общинския съвет в Димово Добромир Тодоров.

Заради тези и други проблеми по пътищата народните представители от Видин и Враца Цветан Топчиев, Филип Попов, Иван Генов и Николай Иванов отправиха питане към министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков каква е политиката на правителството за чувствително подобряване на пътната инфраструктура в Северозападна България, което би подпомогнало региона в икономическото му развитие. Министър Нанков отговори, че е от ключово значение въвеждането на ТОЛ-системата за таксуване на преминаващите тежкотоварни автомобили по българските пътища. Това би осигурило необходимия финансов ресурс за инвестиции в пътната инфраструктура и още:

Снимка"Към момента през 2017 година за текущи ремонти и поддържане на пътната мрежа за трите области- Видин, Враца и Монтана, са изразходвани почти 12 млн. лева от държавния бюджет. Освен тях Агенция "Пътна инфраструктура" изпълнява рехабилитация от републиканската пътна мрежа и чрез финансиране с държавно гарантирани заеми. В трите области по Програма "Транзитни пътища 5" са рехабилитирани и изградени нови участъци: проходът "Петрохан", обходът на "Берковица" и рехабилитация на участъка Йончови ханове- Благово. Рехабилитирани са и два участъка от пътя Борован-Кнежа и по пътя Мездра-Нови Искър. В региона имаме два пътни участъка, които попадат в Програма "Региони в растеж"- Дъбова махала - Монтана, очакваме до края на годината да сключим договорите и да стартираме през 2018 година този участък, и Враца- пещера Леденика, който вече стартира. През настоящата година със средства, заделени с Постановление на Министерски съвет, в Северозападния регион предвиждаме рехабилитацията на още три пътни участъка. В област Враца- рехабилитация на път II-11, включително и отсечката Хайредин-Хърлец-Мизия-Крушовица-Оряхово; в област Монтана имаме два пътя, във Видин- един. Към момента сме стартирали тръжната процедура за най-тежкия участък от второкласния път, свързващ Видинска област със Сърбия през Връшка чука за укрепване на свлачището. Поел съм и ангажимент за цялостното рехабилитиране на този път."

А ето какво каза министър Нанков за мечтания от години скоростен път Видин-Ботевград:

Снимка"През този мандат в програмата на АПИ е заложено да започне изпълнението на републиканския път Видин-Ботевград. Общата дължина на проекта е 167 км, разделен е на четири участъка, като приоритетни са Ботевград-Мездра и обходът на Димово. Имаме финансиране в размер на почти 3 млн. лева за проектиране на тези участъци. Срокът за приключване на техническото проектиране е краят на 2018 година, като още през тази година ще стартираме обществената поръчка за възлагане на инженеринг на трасето от Ботевград до Мездра. През 2018 година ще възложим и обществената поръчка за обхода на Димово."

Народният представител от Враца Николай Иванов обаче поиска ясни и конкретни ангажименти за осъществяването на този така важен за региона проект. Фактор, който несъмнено би облекчил трафика от и за Дунав мост 2 и би спомогнал за икономическото развитие на Северозападна България.

"Ангажиментът, който не просто ще поема, а който ще изпълня в рамките на оставащия мандат- още три години и половина, е наистина реални действия по най-важната пътна артерия в Северозападна България. Виждате вече реални действия по осигуряване на техническата готовност, аз поемам конкретни ангажименти и за стартирането на тръжните процедури за строителство. Виждате, че през последните години все повече средства се инвестират в подобряване на инфраструктурата в Северозападна България и ефектът е видим", отговори министър Нанков.

"Факт е и обаче, че през последните години всички решени тежки проблеми в пътната инфраструктура се случваха и имаше воля за това, след като хората излизаха на протест. Най-пресните примери са пътят през Димово, протестите в Михайлово, наскоро- в Оряхово, за централния булевард на Враца, част от Е-79, преди няколко години също имаше протести. Сигурен съм, ще се съгласите, че този начин на решаване на проблемите едва ли е най-ефективният. Време е наистина към нашия регион да има не само ангажирано отношение, но и ясно изразен ангажимент, разписан като план за действие и осигурен финансово", отговори Николай Иванов.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56