Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мецосопраното, избрано от Даниел Баренбойм за Кармен в Ла Скала, ще пее тази вечер в Пловдив

Анита Рачвелишвили - огнена и на сцената, и в живота

Снимка: Архив
Анита Рачвелишвили е яркото присъствие в спектакъла на "Кармен" тази вечер в Пловдив. Именно с тази роля тя прави фантастичния си "пробив" в света операта - на 7 декември 2009 година, при откриването на сезона в Ла Скала (което се предава директно в 180 града из целия свят) Анита е избрана лично от Даниел Баренбойм за главната роля. За всичко това разказа тя в сутрешното ни "Радиокафе" - със страст, плам и устрем. За това "така рисковано за ръководството на оперния театър решения - да повери ролята на една 25-годишна дебютантка", за спектакъла, който е можел да отвори целия свят за нея (както е станало) или да постави финална точка на още незапочналата й кариера. Не можеш да не харесаш Анита Рачвелишвили - тя е умна, чаровна, усмихната, позитивна. С лекота "жонглира" с имената на най-големите оперни театри в света, в които е правила Кармен след този знаменателен дебют - "в Метрополитен, в Парижката опера, на всички възможни и невъзможни оперни сцени в света", за задължителните предварителни проучвания, които прави за всяка своя роля, за цялата опера - "за да знам кога, какво и защо се случва, а не просто да следвам указанията на режисьора". Много емоционално разказва за спектакъла в Ла Скала, където на сцената й партнира не кой да е, а Йонас Кауфман, за това че все пак е успяла да спи добре преди дебюта си, защото (тук става рационална) една певица за да пее наистина на максимума на възможностите си, трябва да е в добра форма. И за онзи момент, в който вижда сълзите в очите на своите родители, които са на трети ред.

Какъв летящ старт само за родената в Тбилиси Анита. Свирила е на пиано, после учи пеене в консерваторията в родния си град, получава специална стипендия от президента на Грузия. Дебютът и е на сцената на операта в Тбилиси (още като студентка) в Риголето на Верди (партията на Магдалена) и в Евгени Онегин на Чайковски (в ролята на Олга). През 2006 става постоянен член на операта там, а година по-късно е поканена в Академията на Ла Скала, където две години след това идва "големия миг". Следват Самсон и Далила, Адриана Лекувьор, Италианката в Алжир, Аида, Княз Игор, Орфей и Евридика... в Берлин, Верона, Амстердам, Лондон...И да не забравим Дон Кихот - именно този спектакъл я среща с нашия Орлин Анастасов ( с когото след това работят заедно и в Хованщина). "Аз съм дълбоко убедена, че Орлин е един от най-най-добрите баси на всички времена" - бе категорична Анита Рачвелишвили в нашето студио, а Орлин Анастасов разказа в отговор историята как при първото й идване в Парижката опера, когато никой не я познавал, той внимателно слушал коментарите на хористите, ("както знаете, далеч не най-добронамерените хора обикновено"), които след като чули как пее Анита, започнали да си шепнат че се е "появила нова Гена Димитрова - във вариант мецосопран, същия калибър артист".

Чуйте цялото интервю с Анита Рачвелишвили и Орлин Анастасов.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!