Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Билети за концертите на Софийска филхармония в резиденцията вече няма

От днес парка Врана става музикална сцена

БНР Новини
Снимка: sofiaphilharmonie.bg

Тази вечер е първият от трите концерта на Софийската филхармония в парка Врана. Всички се надяват времето да е "в настроение" и да не вали. За да се получи музикалният празник. А новината е, че билети няма. И за трите вечери. Което е чудесно. Е, не за тези, които тепърва ще поискат да отидат. Но е чудесен фактът, че събития, свързани с класическата музика (е, и с малко джаз и танго) могат да бъдат разпродадени и да се чува отвсякъде, че "всички са полудели и търсят билети".

Ето и малко повече информация за разгодишното издание на фестивала "Сподели музиката - вечери в двореца Врана".

Първа вечер: В петък ще има истински "Бал в двореца" - фойерверки от арии и ансамбли от най-прочутите оперети на Лехар, Калман и Йохан Щраус-син, изпъстрени тук-там с фрагменти от мюзикъли (разбира се, "Уестсайдска история" на Бърнстейн) и опери (закъде без Nessun Dorma, а именно Арията на Калаф из "Турандот" на Пучини и О Соле Мио). Цели петима солисти - сопран (Мария Радоева), мецосопран (Росица Инджева) и трима тенори (как иначе) - Михаил Михайлов, Емил Павлов, Ангел Антонов. Всичко се случва под палката на Славил Димитров (диригента на Филхармоничния хор иначе) и съв сериозното участие на самия хор. Безспорен празник!

Втора вечер: Тук джаз и класика се преплитат. Двама великолепни солисти французи, възпитаници на Парижката консерватория, които "владеят" по няколко музикални езика и с лекота преминават от музиката на Чайковски ("Сантиментален валс") към Джанго Райнхарт и Стефан Грапели. Познаваме виолончелиста Франсоа Салк в класическото му "амплоа" като солист на Софийската филхармония. За концера в двореца Врана той се е "пременил" подобаващом за да защити рецензии като "Въображение и свобода, царствен звук и съвършено майсторство… Франсоа Салк е величествен във всичко, което прави!“.Самюел Струк - китаристът, с когото Салк има трио (като третият иснтрумент е акордеон) има сериозно класическо образование, но последните години работи предимно "кросоувър" проекти, много от тях свързани с музиката на Астор Пиацола, който също фигурира сред музикалните изкушения на вечерта. На Салк и Струк ще партнира подобаващо чудесния ни кларинетист Михаил Живков, както и квартет, воден от концертмайстора на Софийската филхармония Павел Златаров.

Трета вечер: Неделната вечер е посветена на барока (между другото, за първи път Софийската филхармония ще има цял бароков музикален цикъл през новия сезон), при това на английския барок. Градините на двореца Врана са разкошния естествен декор на "Кралицата на феите" от Хенри Пърсел (представят се отделни фаргменти, не цялата опера).  Диригентът е британец (традициите са си традиции) - Патрик Ертън, чието първо гостуване на Софийската филхармония в края на миналия сезон с програмата "Англия, моя Англия" бе запомнено с (много) добро, но солистите (шестима млади певци) са си българи.

Ето и малко повече информация за операта:

Пърсел пише „Кралицата на феите“ през 1692, когато е на 33. Сюжетът е „взет“ бегло от „Сън в лятна нощ“ на Уилям Шекспир, като авторът на либретото е неизвестен. За първи път е представена в Dorset Garden Theatre в Лондон през 1692. Постановката е изключително пищна, с впечатляващи за времето си сценични ефекти (за голяма радост на публиката) и в нея има и китайски градини, и теглена от истински коне карета, и спускащата се от небесата Юнона… Това обяснява донякъде защо е била представена само още веднъж преди смъртта на Пърсел три години по-късно. Малко след това партитурата е изгубена и е открита едва в началото на 20 век. Реално Пърсел не пише музиката по конкретни текстове на Шекспир (въпреки че те звучат в оригиналния си вид още по време на премиерата), а спрямо образите и маските, които сами по себе си са метафорични, но пренасят на територията на операта магичната омая на „Сън в лятна нощ“. Очарователна, вълшебна, необичайна - такава е пърселовата „Кралица на феите“. Тя се завръща по сцените с голямата „вълна от интерес“ към бароковата музика, записана е нееднократно в края на 20 век в пълната й дължина и блясък. През 2009, когато се отбелязва 350-тата годишнина от рождението на Пърсел, операта е представена според обновеното специално подготвено издание.

И накрая, да не забравя - Столичната община пуска специални допълнителни автобуси 505 за всяка от концертните вечери, в 18.00 и 18.15 към парка Врана, след края на концертите - обратно към центъра на София. А в 14 часа във всеки от дните на сайта на Софийска филхармония ще има информация дали поради влошено време концертите се местят в зала "България".

Чуйте повече за концертите от разговора ни със Светлина Терзиева, и.д. директор на Софийската филхармония.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!