Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Да отключим потенциала на Северозапада"

Снимка: Колаж Радио Видин

Има ли поводи за оптимизъм за бъдещето на Северозападна България? Отговорът на този въпрос търсихме в "Посоките на делника". Десетки бизнесмени и кметове от региона се събраха във Враца, за да разберат от представители на правителството каква е визията им за бъдещето на Северозапада. В дискусията участваха министрите Лиляна Павлова и Божидар Лукарски, кметовете на Враца Калин Каменов, Монтана- Златко Живков, и Видин- Огнян Ценков.

От бюджетната 2017 г. правителството ще започне изпълнението на целевата програма за развитие на изостаналите райони, сред които е и Северозападна България. Осигурен е и значителен финансов ресурс по новата програма "Региони в растеж", обяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова:

"Мисля, че най-важното послание за Северозападния район за планиране е "да отключим потенциала". Тук, в този регион, има огромен потенциал, природни дадености, възможности, с добри инвестиции в довеждащата инфраструктура, за бизнеса да се развива, да откриваме повече предприятия. В програма "Региони в растеж" има едни 217 млн. целенасочени, гарантирани, резервирани за Северозападна България. Това е само началото. Продължаваме и няколко важни проекта. За Враца е пътят до Леденика, пътят Плевен-Ловеч, Берковица, Оряхово, Дъбова махала-Монтана, Червен бряг-Чомаковци. Сред проектите, които могат да бъдат генерирани, са бившите казарми във Враца, където може да се изгради бизнес парк, логистичен или технологичен център. Успешно завършихме изработването на Целенасочената инвестиционна програма за слаборазвитите райони в страната. Имаме събрани много проектни идеи, които да бъдат реализирани като допълнителен ресурс със средства от бюджета, където не може с европейските фондове. Цялата програма е с период на приоритети до 2025 година. Общият бюджет на всички проектни идеи, които получихме, е много сериозен- 565 млн. 50% от тях са проекти именно от Северозапада. Реално, като финансиране, тази програма ще влезе от бюджет 2017. До тогава ще публикуваме насоките за кандидатстване, за да могат да подготвят своите проекти общините, за да може от 2017 година реално да започнат инвестициите. Част от проектите са: за Видин е предложено разширяване и доизграждане на Северната промишлена зона, логистичен парк в Белене, университетски кампус в Плевен, индустриален парк в Мизия, създаване на регионален туристически продукт. Тук въпросът сега е на добрата активност на местните власти."

СнимкаЗа изграждането на дългоочаквания скоростен път от Видин до София ще се търси финансиране от тол такси. Те обаче ще бъдат въведени най-рано от 2018 година, посочи още Лиляна Павлова и добави:

"Важен приоритет е да намалим дисбаланса в състоянието и качеството на пътищата между севера и юга. Приоритет в приетата от правителството актуализирана стратегия за пътната инфраструктура до 2022 година остава на първо място магистрала "Хемус", на второ място са трите вертикални и изключително важни пътни направления София-Видин, Русе-Свиленград и София-Калотина. Само за да реализираме тези 4 проекта, е инвестиция от 5 милиарда. Европа вече не дава пари за пътища, заради това чрез преминаването към тол системата, по-добра събираемост и дългосрочното добро кредитиране, което бихме могли да получим, малко по малко да изградим тази инфраструктура. Паралелно с това, както бяхме поели ангажимент, заделихме целенасочен ресурс с увеличените приходи от винетки и със субсидия от бюджета- общо 140 млн., които да бъдат инвестирани само за пътища в Северна България. Ремонтираме входа на Враца, пример за лошо планиране и изпълнение на общински проект. Ще направим ремонт и ще предоставим ремонтирания път безвъзмездно на Общината. До края на месец май ремонтирахме изцяло пътя през Димово. Сега довършваме участъка през Бела, Медковец, Ружинци. До края на месец юни се надявам да сме го завършили. След това ще ремонтираме и останалите третокласни пътища в региона, които се използват дълги години като обход, докато завършат проектите за водни цикли. Пътят за Белоградчик, обходният път през Арчар за Монтана."

СнимкаОперативната програма "Иновации и конкурентоспособност", както и промените в Закона за насърчаване на инвестициите, са мерки, които помагат на представители на бизнеса да се насочат към Видин. Това коментира министърът на икономиката Божидар Лукарски. Той допълни, че пречки за инвеститорите са инфраструктурата и липсата на квалифицирана работна ръка.

"За да помогне държавата, трябва да си помогнат и хората тук, защото едно от нещата, което не привлича инвестиции, е липсата на квалифицирана работна ръка. Срещнах се с ръководител на предприятие във Враца, където средната работна заплата е 1300 лева, което е повече от останалите райони в България. В същото време той има недостиг на работна ръка. На голяма част от хората не им се работи тази работа или не са подготвени за нея, въпреки че не се изисква висока квалификация. Надявам се да помогне и Министерството на образование, зная, че работят по дуалното обучение и връщането на професионалното обучение в гимназиите. Нека и хората се огледат и да видят за какви професии би следвало да бъдат подготвени техните деца, защото безработни икономисти и юристи има колкото искаш, а нямаме средните инженерни специалности. Проблемът с наличието на квалифицирана работна ръка е най-силно осезаем във видинския регион. Определено като град, който е близо до три граници и е на река Дунав, привлича веднага интереса на немските инвеститори, впоследствие, обаче, именно липсата на квалифицирана работна ръка е едно от нещата, които отблъскват инвеститорите, другото е свързано с инфраструктурата. Видин е град, до който не достига газопреносната мрежа. Газта за големи индустриални предприятия е изключително важна. Това са част от причините, които насочват първоначалния инвестиционен интерес от Видин към други краища на страната", обясни Божидар Лукарски.

Снимка"Знаем, че сме най-слабо развитият регион на Европейския съюз, но трябва да кажем, че и шестте региона на страната, като изключим София, са сред десетте най-слабо развити региони в ЕС. Разбира се, когато говорим за базисна инфраструктура и пътища, каквото и да се направи за Северозапада, винаги ще е малко и недостатъчно. Радвам се, че отсечката Видин-София е приоритетна. Най-късият път между Изтока и Запада е коридор №4. Ние, които живеем в класическия Северозапад, повече се интересуваме от тази отсечка, защото е важна за целия регион. Няма как да направиш нещо преди да можеш да стигнеш до него. За мен е важен фактът, че трета-четвърта фирма и с чуждестранно участие открива търговски и производствени центрове в Монтана. До края на годината и с швейцарците имаме да открием голям завод. Доволен съм, че правят пътя във Враца, защото каквото и да направят за Враца, все е добре за Монтана. Ние в предишните времена сме пропуснали шанса да имаме мастодонт като "Видахим" или като "Химко", но за сметка на това имаме 20-30 предприятия с по 200-300 човека, които са изключително важни в подобна ситуация. Мога категорично да кажа, че ако досега повтаряхме шаблона, че най-големият проблем на Северозапада е безработицата, вече най-големият проблем се очертава да бъде демографската криза. Безработицата в Монтана е средна за ЕС, но най-големият проблем е, че нямаме квалифицирана работна ръка. 90% от безработните са с основно и по-ниско образование, които са проблем и тежест за социалната система", каза кметът на Монтана Златко Живков.

"Кметовете на трите областни града в Северозапада трябва да работят заедно, а не да си пречат, ако искаме регионът да се развива", отбеляза кметът на Община Враца Калин Каменов:

Снимка"Смятам, че в нашия регион има достатъчно голям потенциал, въпросът обаче е дали има възможност да бъде разкрит. Смятам, че има. Сред основните приоритети за Община Враца са довършването на порочния проект за воден цикъл, реализирането на проекта по изпълнение на инвестиционната програма и интегрираният план за градско възстановяване и развитие, за който има над 23 млн., така че градът да придобие истински европейски и конкурентоспособен вид, друг важен проект е частта за Враца от т. нар. Целенасочена програма за развитие на Северозапада. Враца е предоставила два проекта- единият е за изграждането на технологичен парк в бившата казарма, а другият- за подобряването на Източната промишлена зона, която е в трагично състояние. Все още има инвестиционен интерес към Враца, той обаче трябва да бъде подкрепен и по отношение на образованието и като съседни общини трябва да си помагаме с привличането на кадри. Само във Враца всеки ден близо 1000 човека пътуват, защото работят в Монтана, Мездра, Ботевград или Козлодуй. За тези хора трябва да се осигури добра инфраструктура. Подобряването на пътната инфраструктура ще даде възможност на Враца, Монтана и Видин да започнат да дишат. Имаме и сериозен проблем с това да предоставяме атрактивни терени, за да сме актуални и атрактивни, трябва да предоставим добра инфраструктура. Добър модел е кооперацията между общините- ако кметът на Монтана не може да предостави атрактивен терен, да го прехвърли във Враца, ако аз не мога да предоставя атрактивен терен, да го прехвърля във Видин или Монтана, да си помагаме- не сме конкуренти, а точно обратното- ние сме партньори. Ако не сме единни и си пречим, вероятността да успеем е обречена."

Кметът на Видин Огнян Ценков отчете амбициозните проекти на града. Съобщи още, че във Видин ще има център за деца с ортопедични проблеми, който ще поема нуждаещи се пациенти от България и от Сърбия.

Снимка"Оптимист съм за бъдещето на Северозапада. Това, което ми направи впечатление и на тази среща, е, че желанието и на държавната, и на местната власт, на гражданското общество, на бизнеса, на всички хора, които живеем в Северозападна България, е да се променят нещата, да излезем от икономическата изостаналост, от демографския срив, нашите деца да не ходят другаде и там да остават и т.н. Разисквахме мерките, които са необходими за икономически растеж, разгледа се оперативна програма "Региони в растеж", по която имаме 38 млн. лева и Целенасочената инвестиционна програма за подкрепа на Северозападна България, където за община Видин е включено изграждането на Северната промишлена зона, сумата, която е определена е 23 500 000 лева, участваме и за атракцион "Крепостна система Калето" за 7 млн. лева. Община Видин е от малкото общини, които вече имат Наредба за насърчаване на инвестициите. Целим да превърнем община Видин в конкурентоспособна община и притегателен център за инвеститорите. Оптимист съм и съм обнадежден и от тази среща. Има инвестиционен интерес към Видин. Едната инвестиция е от италианци, които искат да строят завод за инструменти и крепежни елементи от неръждаема стомана. Инвестиционното намерение е за около 25 млн. Сертификатът по Закона за насърчаване на инвестициите ще бъде издаден от министъра на икономиката. Ние заведохме тези инвеститори в Агенцията за насърчаване на инвестициите и им оказахме съдействие", каза Огнян Ценков след дискусията във Враца.

"Това е пета среща за развитие на Северозапада и между тези срещи виждам, че не се случва абсолютно нищо. Регионът ни е изключително селски- 565 села. Основният поминък е животновъдството и без него не можем. Тази програма е много добре, че я има, само че е направена само от архитекти, няма как те да предложат адекватни идеи. "Региони в растеж" звучи много подвеждащо, защото тук действително имаме растеж- на безработицата, глада, мизерията, по-добре да кажем "Региони в разруха"... В Целенасочената програма липсва терминът "възраждане на индустрията" като основен фактор за дългосрочен икономически растеж. Нашият регион има две много сериозни преимущества- земеделието и много добрата енергийна инфраструктура... Направи ми впечатление, че никой не постави въпроса, че за създаване на едно съвременно промишлено производство е необходимо да има газова инфраструктура, която не съществува нито във Видин, нито в Лом. Споделям го като човек, който се занимава с бизнес в региона... Лиляна Павлова каза, че ще закрива област Видин, е как да сме оптимисти за бъдещето на Северозапада? Да тропа по вратите на Брюксел, да иска пари, да се моли, да убеждава, да реве, че трябват пари за затвърдено най-бедния район на ЕС. Ако не знае как да го направи- да гледа гърците... То и да не закрият сега Видин, той сам ще се самозакрие... Добрите намерения не са достатъчни, аз съм песимист, защото трябват много пари за Северозапада...", са чест от мненията на жители на Северозападна България.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

След пет години една трета от работещите в болницата във Видин ще са пенсионери

Средната възраст на лекарите в страната е над 50 години, а в 13 области в страната, сред които и Видин, по данни на Българския лекарски съюз, над половината от лекарите са на повече от 61 години. Прогнозата е за тежка криза в здравеопазването след 10 години. Във Видин основната част от лекарите, добили специалност са в..

публикувано на 04.12.24 в 16:31

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08