„Темата на деня в 300 секунди” – четвъртък, 24 септември
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Преди седмица удари първият училищен звънец и дечицата хубави, пиленцата любави тръгнаха да се учат, за да сполучат. И да сполучат не само те, ами и нашата родна страна, нашата мила Родина да сполучи. Дали ще стане тази работа обаче, дали ще се случи, както обичат да се изразяват полуграмотните журналисти и полуграмотните политици? Разрешете ми да се съмнявам. В България от четвърт век вече все се говори за образователна реформа, а от училищата излизат все по-необразовани младежи и девойки. Защо така? Явно формулата за осъществяването на реформата все още не е намерена. Сега ще си позволя да цитирам нещо написано преди повече от сто и двадесет години, защото мисля, че в този цитат се съдържа толкова необходимата формула. „Всеки преподавател има свой предмет и между различните предмети няма връзка. Само преподавателят по литература, който се ръководи от програмата само в общи линии и на когото е предоставена свобода да я изпълнява според своето разбиране, има възможността да свърже в едно цяло всички хуманитарни науки, да ги обобщи в широк философски мироглед и по такъв начин да пробуди в сърцата на младите слушатели стремежа към възвишен идеал, тъй като той говори за развитието на езика, за ранния епос, за народните песни и музиката, а после за съвременната белетристика и поезия, за научните, политическите и философските течения, отразени в нея, той е длъжен да въведе обобщаващи понятия за развитието на човешкия разум, излагани поотделно във всеки отделен предмет. Същото нещо би трябвало да се прави при преподаването на естествените науки. Не е достатъчно да обучаваш учениците по физика и химия, по астрономия и метеорология, по зоология и ботаника. Както и да е организирано преподаването на естествените науки в училището, на учениците трябва да се разкаже за философията на естествознанието, да им се внушат общите идеи за природата по образеца например на обобщенията, направени от Хумболд в първата половина на „Космос“. Философията и поезията на природата, изложение на метода на точните науки и широко разбиране за живота и природата – ето какво е необходимо да се преподава на учениците в училището, за да бъде развит у тях реален естествонаучен мироглед.“ Край на цитата. Както казах вече, тези думи са писани преди повече от сто и двадесет години. Написал ги е Пьотр Кропоткин – виден теоретик на анархизма. Е, кажете ми, как може един толкова отявлен анархист да предложи толкова стройна и разумна система за образование, а в нашето образование да цари такава неописуема анархия! Ами хубави ли са тия работи, както обичаше да казва някога бай Коста от Лясковец – също анархист по убеждение, но не чак толкова известен, колкото Кропоткин.