Евроексперти подготвят нови мерки по сигурността във влаковете след осуетения атентат по трансграничната линия „Талис“. Сред обсъжданите варианти между министрите на транспорта през октомври ще бъде и контрол на пътниците с металодетектори, по подобие на летищата. Европейската комисия обаче призова за пропорционален отговор на терористичната заплаха.
От години европейската регулация е много по-засилена при въздушния и морския, отколкото при железопътния транспорт. Допускането на тежковъоръжен терорист в международния влак Амстердам-Париж тези дни стана повод за извънредни разговори между Шенгенските държави, които не правят паспортни проверки по влаковете. Поставянето на металодетектори по гарите и проверки на багажите ще влязат в дневния ред на транспортните министри от Съюза, които се заседават през октомври, призна говорителят на Европейската комисия Якуб Адамович:
Това със сигурност ще бъде един от ключовите въпроси по отношение на високоскоростните железопътни линии между различните държави.
Брюксел призова обаче държавите-членки да не прибързват с прекомерни мерки за сигурност, които могат да се окажат неефективни:
Трябва да се намери баланс и да има пропорционалност в мерките, които ще се предприемат, без да се изпада в някаква хиперактивност, която може да се окаже контрапродуктивна, добави говорителят.
Комисията отбеляза, че от 2012 година има създадена работна група по мерките за безопасност в жп транспорта, включваща евроексперти и хора от транспортния сектор. Но представителите на 28-те правителства в групата досега са демонстрирали „скромен“ интерес към общи законодателни мерки, запазвайки суверенитета си във вътрешната сигурност по гарите.