Туристическият сезон това лято буксува. Намаляват чужденците в крайморските ни курорти, българите пък все по-масово се изнасят на почивка в съседните Гърция и Турция – алармират медии и предприемачи в бранша. За втора поредна година туризмът ни, който традиционно бележи между 4 и 5 % годишен ръст, преживява тежки времена. Но защо ли никой не се учудва?
„Хаос и неразбория “ – така нелицеприятно се характеризира напоследък състоянието на един от най-печелившите ни отрасли. Проблемът е, че това не е само мнение на критикарски настроени медии и политици. За месец юни чуждите летовници у нас са с близо 4 % по-малко спрямо същия период на 2014 г., сочат данни на НСИ. Намалели са драстично не само руските и украинските туристи, но и летовниците от Франция, Италия, Полша и пр. Затова пък над 30% повече нашенци за се насочили към съседните морски дестинации, образувайки опашки на граничните пунктове. И всичко това на фона на скъпо струващите т.нар. „комуникационни“ кампании на туристическото ни ведомство, целящи да ни убедят да си останем в България това лято, защото нашето си е най-хубаво. Че българинът си обича страната, хилядолетната й история , красивата природа и някогашното потънало в зеленина крайбрежие – спор няма. Но как да преглътнеш например незаконно преградените плажове, високите такси за чадъри и шезлонги или рекета на таксиметровите шофьори, прославили страната ни и в чуждите медии? А какво да кажем за курорти като Златни пясъци или пък като Слънчев бряг, заел челни позиции в международните класации за алкохолни дестинации? Чалга, проституция, свистящи гуми на скъпи коли, денонощни запои на английски и немски туристи...
Черноморската ни ривиера, особено в района на Варна и Бургас, е като гигантски крайбрежен мегаполис, който неудържимо се разраства, поглъщайки крайбрежната ивица, заедно със защитени от закона дюни, къмпинги, зелени горички, малки рибарски селища и всичко по пътя си пред безучастния поглед на държавата. При това положение как да не стегнеш багажа и да не се изнесеш на Юг – я към Халкидики, я към Бодрум или Мармарис, където цените са поносими, условията – чудесни, а обслужването – на ниво! И най-важното – там най-сетне ще си починеш сред тишина и комфорт с ясното съзнание, че парите, с които си се изръсил, си заслужават.
Разбира се, у нас все още можеш да попаднеш и на идилични крайбрежни кътчета, неподвластни на хаоса и беззаконието. Те обаче се броят на пръсти. А някои от тях ще запазим в тайна, за да ги предпазим от нездраво консуматорско или инвеститорско любопитство. Но има и доволни от Черноморието ни. Къде другаде, ако не в големите ни морски комплекси, баровци ще могат да хвърчат безнаказано с АТВ-та по плажа, да паркират където си искат и да дънят чалга до зори? Щастливи са и младите хора. Те пристигат на тумби от цяла Европа, за да се напиват безпаметно срещу смешни цени, въвеждайки нови спортни категории, като „балконинг“ (прескачане на балкони в пияно състояние) и най-новия хит това лято – хвърляне на телевизор през прозореца.
Доволни са и румънците. Оказва се, че северните ни съседи са най-многобройни в курортите ни и нищо не е в състояние да ги откаже от България. Най-ги радват ниските за средноевропейските стандарти цени. Но не само.
Гражданите на Румъния говорят същите неща за България, които ние говорим за Гърция – обяснява Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. – Те казват: имате изключително добри хотели, ниски цени, много хубава храна, добре организирани плажове, много атракции за децата, особено по комплексите. Разбира се, те имат същите оплаквания, които имат българите по отношение на всички останали неща, като трудното паркиране, паяците и пр. Английските туристи пък са много доволни от евтиния алкохол, от евтината храна и това което получават за парите си.
Едно е сигурно – купонът и силните емоции са ви гарантирани в родните курорти. Но, въпреки че свалиха още повече цените това лято, хотелиери се чудят защо част от базата им зее празна и как ще обезпечават кредитите си. През това време колегите им от съседните страни събират плодовете на една далновидна държавна политика в областта на туризма и устойчивото му развитие. А бихме могли да почерпим опит от тях…
Снимки: Венета Николова