Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обслужват ли ни на ниво в общинските администрации

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Във Враца работят усърдно за повишаване ефективността на работата на общинската администрация, като по този начин се цели повишаване на качеството на предлаганите от нея услуги, съобщи в "Посоките на делника" сътрудникът на РАДИО ВИДИН в града под Околчица Жоро Александров. Разработен е проект "Повишаване на квалификацията на служителите в администрацията на Община Враца", който вече получи одобрение и финансиране. По него се предвиждат обучения на служителите в общинската администрация, на кметовете и на работещите в кметствата. Бюджетът на проекта е 89 450 лв., като се финансира от Оперативна програма "Административен капацитет". През 2012 г. Центърът за административно обслужване към общинска администрация във Враца пък премина към удължено и непрекъснато работно време, с което се подобри обслужването на гражданите и бизнеса и се повиши ефективността в работата на администрацията. Обработените за годината преписки в деловодството са 32 035. Проведено беше анкетно допитване до гражданите за работата на центъра, което обхвана 222-ма клиенти. Анализът на резултатите от проучването доведе до набелязване на адекватни мерки, които ще направят услугите, предоставяни от Община Враца, по-качествени, по-бързи и по-търсени от гражданите. В общинската управа на Враца са създадени условия за съвместимост на информационните системи в държавната администрация чрез използване на "Акстър Комуникатор"- модул за отдалечена комуникация с областна администрация- Враца. Внедрен е електронен документооборот на входящата кореспонденция. Съкратено е и времето за обслужване на задължените лица в "Местни данъци и такси".

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

От близо една година в Община Белоградчик работи Информационен център. Това каза пред сътрудника ни Иванка Петрова Елка Петрович, която е главен специалист "Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението". В центъра работят 5-ма служители.

"Всичко е направено за улеснение на клиентите. В центъра е изнесена служба "ЕСГРАОН", деловодството, данъчната служба и касиерът. За всички услуги редът е- да се попълни искане от посетителя, което се извежда в деловодството, плащанията се правят на касата. Така всичко е съсредоточено на едно място. През центъра минават много хора, особено през първите месеци от годината, когато се плащат данъците", обясни Елка Петрович.

Община Видин прие и утвърди през юни миналата година така наречената "Харта на клиента", която трябва да помогне на гражданите да се запознаят с видовете услуги, извършвани от общинската администрация, да им разясни накратко основните права, които законите им предоставят, да ги насочи към начина, по който биха могли да защитят тези права, както и да заложи стандарти за административно обслужване. Хартата е публикувана на интернет страницата на Община Видин и съдържа общо 141-на административни услуги, които предоставя кметската администрация. Според документа, всеки, който не е доволен от изпълнението на стандартите за обслужван, от отношението на конкретен служител или има други оплаквания, може да подаде писмена жалба, оплакване или възражение до кмета на Община Видин. Анкетата на Цветомир Цветанов показа, че видинчани посещават общинската администрация, главно, за да си плащат местните данъци и такси и, като цяло, са доволни от обслужването:

"Не чакаме дълго на опашка, за да платим данъците. Служителите са любезни. ... Останах с добро впечатление от обслужването в Общината. ... Не съм доволен от данъците. Живея сам, а данъкът ми е толкова голям, колкото и на 6-членното семейство, което живее срещу мен. ..."

Община Видин обаче е на последно място в класация на 27-те общини с областни центрове, показва изследване, проведено преди година и половина от неправителствена организация, съвместно с изследователска агенция. Проучването има за цел да оцени развитието на общините и работата на местната администрация и кметската институция. По отношение на ефективността на административните услуги Община Видин заема двайсет и пето място. Начело по този показател е Община Ловеч, а накрая на класацията е Община Перник. Община Видин е изпълнила 9 от общо 35 оценявани изисквания. 5 от общо 9 са изпълнените изисквания по Закона за достъп до информация. Община Видин не спазва законовия срок за разглеждане на заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация и не е отговорила на подадено заявление, дори след изчакване за период от 214 дни, сочи още изследването.

Община Лом е добър пример по отношение на адиминстративните услуги в Северозападна България- подаването на всички видове документи и заплащането на данъци и такси може да се извърши изцяло по електронен път. Това предаде сътрудникът на РАДИО ВИДИН в крайдунавския град Владимир Недев. Всички гишета за обслужване на граждани в местната администрация са снабдени с електронна система за анонимно оценяване на качеството на обслужване.

"В административния център на общината и кметствата Трайково, Сталийска махала, Замфир, Ковачица и Долно Линево е внедрена единна информационна система. Нововъведението се използва за събиране на административните такси и предоставянето на услуги, като от 1 март т.г. чрез системата се събират и местни данъци и такси", каза Елизабет Петрова- старши експерт "Информационно обслужване" в Община Лом. Интернет-страницата на местаната администрация е пригоден за ползване от хора с увреждания. На сайта има възможност за 50 електронни услуги на Общината, добави Петрова.
По публикацията работи: Лилия Димитрова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45