Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обслужват ли ни на ниво в общинските администрации

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Във Враца работят усърдно за повишаване ефективността на работата на общинската администрация, като по този начин се цели повишаване на качеството на предлаганите от нея услуги, съобщи в "Посоките на делника" сътрудникът на РАДИО ВИДИН в града под Околчица Жоро Александров. Разработен е проект "Повишаване на квалификацията на служителите в администрацията на Община Враца", който вече получи одобрение и финансиране. По него се предвиждат обучения на служителите в общинската администрация, на кметовете и на работещите в кметствата. Бюджетът на проекта е 89 450 лв., като се финансира от Оперативна програма "Административен капацитет". През 2012 г. Центърът за административно обслужване към общинска администрация във Враца пък премина към удължено и непрекъснато работно време, с което се подобри обслужването на гражданите и бизнеса и се повиши ефективността в работата на администрацията. Обработените за годината преписки в деловодството са 32 035. Проведено беше анкетно допитване до гражданите за работата на центъра, което обхвана 222-ма клиенти. Анализът на резултатите от проучването доведе до набелязване на адекватни мерки, които ще направят услугите, предоставяни от Община Враца, по-качествени, по-бързи и по-търсени от гражданите. В общинската управа на Враца са създадени условия за съвместимост на информационните системи в държавната администрация чрез използване на "Акстър Комуникатор"- модул за отдалечена комуникация с областна администрация- Враца. Внедрен е електронен документооборот на входящата кореспонденция. Съкратено е и времето за обслужване на задължените лица в "Местни данъци и такси".

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

От близо една година в Община Белоградчик работи Информационен център. Това каза пред сътрудника ни Иванка Петрова Елка Петрович, която е главен специалист "Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението". В центъра работят 5-ма служители.

"Всичко е направено за улеснение на клиентите. В центъра е изнесена служба "ЕСГРАОН", деловодството, данъчната служба и касиерът. За всички услуги редът е- да се попълни искане от посетителя, което се извежда в деловодството, плащанията се правят на касата. Така всичко е съсредоточено на едно място. През центъра минават много хора, особено през първите месеци от годината, когато се плащат данъците", обясни Елка Петрович.

Община Видин прие и утвърди през юни миналата година така наречената "Харта на клиента", която трябва да помогне на гражданите да се запознаят с видовете услуги, извършвани от общинската администрация, да им разясни накратко основните права, които законите им предоставят, да ги насочи към начина, по който биха могли да защитят тези права, както и да заложи стандарти за административно обслужване. Хартата е публикувана на интернет страницата на Община Видин и съдържа общо 141-на административни услуги, които предоставя кметската администрация. Според документа, всеки, който не е доволен от изпълнението на стандартите за обслужван, от отношението на конкретен служител или има други оплаквания, може да подаде писмена жалба, оплакване или възражение до кмета на Община Видин. Анкетата на Цветомир Цветанов показа, че видинчани посещават общинската администрация, главно, за да си плащат местните данъци и такси и, като цяло, са доволни от обслужването:

"Не чакаме дълго на опашка, за да платим данъците. Служителите са любезни. ... Останах с добро впечатление от обслужването в Общината. ... Не съм доволен от данъците. Живея сам, а данъкът ми е толкова голям, колкото и на 6-членното семейство, което живее срещу мен. ..."

Община Видин обаче е на последно място в класация на 27-те общини с областни центрове, показва изследване, проведено преди година и половина от неправителствена организация, съвместно с изследователска агенция. Проучването има за цел да оцени развитието на общините и работата на местната администрация и кметската институция. По отношение на ефективността на административните услуги Община Видин заема двайсет и пето място. Начело по този показател е Община Ловеч, а накрая на класацията е Община Перник. Община Видин е изпълнила 9 от общо 35 оценявани изисквания. 5 от общо 9 са изпълнените изисквания по Закона за достъп до информация. Община Видин не спазва законовия срок за разглеждане на заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация и не е отговорила на подадено заявление, дори след изчакване за период от 214 дни, сочи още изследването.

Община Лом е добър пример по отношение на адиминстративните услуги в Северозападна България- подаването на всички видове документи и заплащането на данъци и такси може да се извърши изцяло по електронен път. Това предаде сътрудникът на РАДИО ВИДИН в крайдунавския град Владимир Недев. Всички гишета за обслужване на граждани в местната администрация са снабдени с електронна система за анонимно оценяване на качеството на обслужване.

"В административния център на общината и кметствата Трайково, Сталийска махала, Замфир, Ковачица и Долно Линево е внедрена единна информационна система. Нововъведението се използва за събиране на административните такси и предоставянето на услуги, като от 1 март т.г. чрез системата се събират и местни данъци и такси", каза Елизабет Петрова- старши експерт "Информационно обслужване" в Община Лом. Интернет-страницата на местаната администрация е пригоден за ползване от хора с увреждания. На сайта има възможност за 50 електронни услуги на Общината, добави Петрова.
По публикацията работи: Лилия Димитрова и Пламен Коцев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00

Ще се включи ли Северозападът в протеста срещу надценките на храните?

Бойкот на хранителните магазини е обявен за 13 февруари, четвъртък. Заради високите цени, идеята е на тази дата магазините да останат пусти и в тях да не влезе нито един купувач. Протестът е по примера на Хърватия и е организиран от Движение "Системата ни убива", Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи...

публикувано на 12.02.25 в 10:45