Интервю с Барфоломей и Монах Борута (ПАТРИАРХЬ, екс-БАТЮШКА)
След като разделиха БАТЮШКА на две и продължиха в паралелни посоки, музикантите на страната на Барфоломей се преименуваха на ПАТРИАРХЬ. През миналата година, дойдоха у нас и представиха първия си албум под това име „Господи“. Само четири месеца по-късно, през януари ПАТРИАРХЬ издадоха второто си евангелие „Пророк Илия“. И ще го представят и в София на 9 април по покана на „BGTSC“. Два повода за специалното интервю, което Барфоломей и Монах Борута дадоха за „От другата страна“.
Интервюто с Барфоломей и Монах Борута (ПАТРИАРХЬ, екс-БАТЮШКА) е излъчено в „От другата страна“ на 24.03.2025 година.
От другата страна - Здравейте, защо е тази мистичност при ПАТРИАРХЬ?
Монах Борута – Нашите шоута не са като обикновените концерти, на които феновете ходят. Смятам, че при ПАТРИАРХЬ визуалната част е задължителна и тя трябва да бъде развивана заедно с музиката. Само си представи да сме на сцената и да изпълняваме тези песни, облечени в черни тениски и черни дънки. Едва ли ще почувстваш музиката толкова епично, преживяването няма да е толкова магично. Представи си, че сме с кецове? Няма никакъв смисъл. Целият сценичен реквизит, със запалените свещи, тамянът - всичко заедно образува едно цяло. Придаваме театралност, вместо да предлагаме един типичен рок концерт. Шоуто ни е преживяване на живо.
Барфоломей – Провокираме сетивата. Лицата ни са прикрити. Слушателите ни са фокусирани върху музиката, а не върху израженията ни докато свирим. Така хармонията между нас, докато лицата са ни забулени и феновете, е още по-силна.
От другата страна - Това означава ли, че само музиката вече не е достатъчна за един концерт?
Барфоломей – ПАТРИАРХЬ не е като другите групи. Не сме традиционна банда, както отбеляза Борута. На сцената се стремим да добавим история. Това обаче няма как да стане, ако слушаш единствено музиката. Трябват много детайли, които да бъдат комбинирани заедно. Разбира се, че музиката е най-важна, но всичко около нея трябва да бъде оформено добре за цялостното впечатление. Т.е. защо правим всичко това? Защото е важна музиката и ние фокусираме слушателите ни върху нея. Идея, при която искаме музиката да върви заедно с историята, която поднасяме от сцената.
От другата страна - Църквата ли е източник на историите Ви?
Барфоломей - Католическата религия от години е експлоатирана от блек метъл гурпите. Ортодоксалните правила обаче са нещо ново. Живеем в регион, в който 15 процента от вярващите са източноправославни християни. За това и за мен използването на подобни теми е нещо естествено. Половината от моето семейство са католици, другата половина – източноправославни. Живеем в този регион и то в хармония и с други религии като исляма и юдаизма. Областта е много специфична, тя е многоизмерна, мултикултурна. Защо я използваме? Защото за нас е естествено да го правим. Също така смятам, че източноправославните светци са много по-интересни, по-многопластови. Църковната музика е наше вдъхновение от години. Тя е много дълбока. Хоровото пеене, византийското пеене, са много специални за нас. Те стоят в основаната на музикалната идея и в сърцевината на ПАТРИАРХЬ.
От другата страна - Новият албум на ПАТРИАРХЬ се казва „Пророк Илия“.
Барфоломей - Ние сме пратеници. Ние не заставаме от ляво или от дясно. Не сме в ролята на домашните любимци. Ние сме точно в средата и вървим право напред. Ние показваме на нашите слушатели определени страни от източното православие, свещеното и сквернословното. Ако някой ни определи за сатанинска група, добре. Ако друг ни определи като източноправославна група, добре. За нас тези неща не са проблем, защото сме точно по средата. Слушателите ни трябва да бъдат привлечени в света ни, за да открият посланията, които ние разпространяваме.
Монах Борута – Създаваме специална връзка с феновете, когато ги каним в нашия свят. Не се допитаме до църквата или местните, за да получим съгласие от тях, музиката ни да е по теми, свързани с източното православие. Би било пълно отричане на изкуството, ако искаме разрешение от когото и да било, за да създаваме музика за онова, което чувстваме отвътре.
Барфоломей – Разбира се, имаме проблеми с източноправославната църква.
Монах Борута – Не изглежда че ни харесва, защото е точно така.
Барфоломей – От седем години срещу нас има съдебно дело.
Монах Борута – Свързано е с видеоклипа към композицията "Ектения IV: Милость" от първия ни албум „Литоургиiа“.
Барфоломей – Обвинени сме в богохулство. Не в накърняване на чувствата на другите, а за поругаването на свещено място.
Монах Борута – Става въпрос за Света гора „Грабарка“ в Полша. Свещено място за източноправолславните. Там снимахме един клип. А това не им се хареса. Бяхме изненадани.
От другата страна - Как се справяте с баланса между изкуството без ограничения и коректността?
Монах Борута – Живеем във времената на културата на отричане и на политическата корекстност. Има много тънка граница между създаването на собствено изкуство и отричането ти като артист. Ситуацията в Европа обаче е напълно различна от Щатите. Имам много приятели в САЩ, които споделят, че едно неприемливо нещо при тях, е напълно приемливо при нас. И обратно. Определено трябва да сме внимателни, но не можем да мислим единствено за това. Ние сме напълно концентрирани върху създаването на нова музика и съживяването на различни истории. Една от тях стои в основаната на албума „Пророк Илия“. Истинска история, която се е случила в Полша. Бих се изненадал, някой да ни отрече, заради разказана история, която всъщност е истинска и се е случила. Това ще е доста нелепо. За това си вършим нашите неща и не поглеждаме назад. Ако някой има проблем с това и по-специално с албума, това си е негов проблем.
От другата страна - Кой е Пророк Илия?
Барфоломей – Историята, която сме разказали в албума, се е случила в моя регион. Където съм роден. Областта Подласко. Така че е свързана с мен. Всичко започна, когато по полската телевизия гледах театъра „Пророк Илия“, в който участваха много известни полски актьори. От този момент работя, за да съчетая Пророк Илия с нашата екстремна музика. Самата история е добре позната в Полша и по-специално в моята област. За това и я приемам толкова лично. Докато работех по нея, търсех нещо специално, нещо богохулно, нещо еретично. Става въпрос за Елиаш Климович, който е сравняван с библейския пророк Илия, а той е един от най-важните светци в католическата и източноправославната църква, в исляма, а също така и в юдеизма. Много важна фигура. Нашата история лъкатуши между историята на Елиаш Климович и библейския пророк Илия. Елиаш Климович е ръководел религиозна секта. Бил е неграмотен православен селянин от белоруски произход. Не знаем как нашият „Пророк Илия“ Елиаш Климович е приключил земния с път. В нашата история нашият пророк Илия отива в Рая на огнена колесница като библейския пророк Илия. Тълпата също е тук. Всичко е свързано с библейския пророк. Ако си запознат с историята на библейския светец, знаеш за огнената колесница, конете, тълпата. Всичко сме вплели в нашата история. Тя е много лична. В същото време и звукът на албума е много личен, защото е звукът на нашата област Подласко. „Пророк Илия“ всъщност е много важен албум за ПАТРИАРХЬ.
От другата страна - Защо избрахте да разказвате подобен тип истории?
Барфоломей – ПАТРИАРХЬ винаги ще бъдат свързани с източното православие. То е нашето вдъхновение и нашият свят. Но в ПАТРИАРХЬ ние изграждаме свой собствен, който стъпва върху вдъхновенията от източното православие. Не просто го използваме, както в БАТЮШКА. Там групата стоеше много близо до музиката на монасите, която е по-аскетична. ПАТРИАРХЬ е бомбастичен проект. Музиката е по-широкообхватна със симфонични и фолкорни пасажи, и кинематографични детайли. Всички тези линии сме ги комбинирали с блек метъл. Когато си пуснеш новия ни албум, не можеш да кажеш, че чуваш само блек метъл. В неговия звук има толкова много елементи.
Монах Борута – Огромен коктейл от музика. Можеш да чуеш дуум, блек, фолк метъл. Албумът е нещо като аудиокнига. Определение, което напълно го описва. Всъщност историята на пророк Илия сама по себе си е много еретична и богохулна. За това и смятам, че нашата музика много добре отговаря на темата. Тук не става въпрос за сълзливи рок балади като „Nothing Else Matters“. В никакъв случай. Музиката ни се вписва много добре в историята.
От другата страна - Има ли разлика между блек метъла и истинския блек метъл?
Барфоломей – Какво всъщност е истински блек метъл? Трябва ли да убем някого? Или да изгорим някоя църква?
Монах Борута – Блек метъл феновете са едни от най-консервативните. Те са като фен базата на „Междузвездни войни“. Вижте коментарите. Почитателите на новата трилогия постоянно са заклеймявани от феновете на класическите филми. За тях новите не струват. За тях единствено първите три филма на Джордж Лукас от 70-те и 80-те, като „Нова надежда“ например, са истинските „Междузвездни войни“. Същото и при феновете на блек метъла. За някои първите блек метъл демо касети, са неслушаеми днес. А и те са точно такива. Самият аз ги уважавам много, защото с тях започва стила и без тях нас нямаше да ни има. Очевидно е. Блек метълът е лично усещане. Ако някой смята, че някоя глупа е истинска, а друга е позьорска, мнението му е напълно субективно.
Барфоломей – Също така, когато идеологията вземе превес над музиката, нещата не са добре. За мен музиката е винаги на първо място. Когато стане въпрос за блек метъл и идеология, винаги се отнасям към Норвегия и скандинавските сцена. Там идеологията е на първо място. Което намирам за забавен факт. Това не се отнася за нашата музика и за нашия блек метъл. При нас източниците са напълно различни. За мен нашия подход към блек метъла е много по-интересен.
От другата страна - С Вашите албум утопии ли създавате или предпазвате от тях?
Барфоломей – Не, ние ги показваме. Както казах и по-рано. Ние показваме. Не даваме, не вкарваме в утопии, не казваме на никого да бъде богохулен или сатанист, да бъде католик, или някакъв друг. Ние показваме нещо, след което слушателите решават дали да се разровят в историята и да научат нещо по темата, за да разберат какво точно е станало. Това е нашата цел.
Монах Борута – Точно така. Опитваме се да разкажем една добра история и каним хората да тръгнат с нас на пътешествие. Знаеш ли, доста често ни пишат, че нашата музика е помогнала на някого да премине през трудни моменти или да се пребори с житейски препятсвия. Пишат ни, че харесват музиката ни и тя им е помогнала. С подобни коментари чувстваме, че правим нещо добро. Ако можеш да помогнеш на някого, дори да е само един човек, е фантастично. В крайна сметка ние създаваме наш собствен свят, в който слушателите могат да се потопят и да забравят за обкръжаващата ги действителност и негативните прояви в нея. Те могат просто да послушат хубава музика и да се впуснат заедно с ПАТРИАРХЬв интересно приключение. Без значение дали ще си я пуснат вкъщи или ще я слушат по време на наш концерт, където повеждаме феновете на час, час и половина пътешествие. Всяка вечер даваме най-доброто от себе си и представяме най-доброто шоу, на което сме способни, за да разкажем нашите истории, с които да поведем феновете на най-интересното приключение.
От другата страна - Без да проповядвате.
Барфоломей - Не! Не проповядваме. Както отбелязах, показваме. Без да проповядваме.
Монах Борута – В края на краищата слушателят сам ще реши. Ако някой си мисли, че го правим, добре...
От другата страна - Трябва ли музикантите да носят отговорност за начина, по който слушателите интепретират изкуството им?
Барфоломей – Винаги сме казвали, че за нас не е важно кой как интерпретира музиката ни. Ако някой я нарича блек метъл, нямаме проблем. Дори и да ни определеят като радиопиеса, театър или кинематография, също нямаме проблем с това. Предпочитам да не ни поставят етикети. Това е нашият музикален път, за това и сме комбинирали този звук с тази музика. .
Монах Борута – Всяко мнение е лично мнение. Ще е доста налудничаво да поемаме отговорност за това, което е написал всеки слушател и за това какво мисли за музиката ни. Всичко е лично мнение. Ще е наистина странно някой музикант да проверява на всеки десет минути кой какво е писал за него. Разбира се, че се запознаваме с коментарите и мненията за ПАТРИАРХЬ в Интернет. Но не мисля, че трябва да се чувстваме отговорни за тях.
От другата страна - Кой е най-странният коментар за Вашата музика, на който сте попадали?
Монах Борута – Спомням си един концерт в Швеция. Стоях до залата. Една възрастна дама се приближи до мен и ме попита дали съм от групата. Потвърдих. Изгреждаше на 70-75 години. Отвърна ми, че е страхотно, защото е дошла на концерта, за да послуша хубава музика и да се отпусне. Твърдата музика й била любима. Направо си глътнах граматиката. Само й казах, че се радвам за нея и й благодарих.
От другата страна - Каква вода пиете там в Полша, за да изкарате толкова здрави екстремни банди?
Монах Борута – В Полша преобладават емоциите. Не бих го определил като хейт, но ние поляците сме много емоционални по всякакъв възможен начин. Според мен това е свързано с процесите в обществото след Втората световна война, 70-те и 80-те. Може би заради тях. В същото време има много талантливи поляци и много истории за разказване. Не знам дали се дължи на нещо по-специално, но може би добавят нещо към чешмяната вода или във въздуха. Нещо като Чернобил... Нямам идея, но наистина има много страхотни полски групи.
Барфоломей – Само ще добавя, че от 30 години в Полша имаме страхотна ъндърграунд сцена. Страната е прекрасна за екстремна музика.
Галин Ненов се занимава с бийтбокс от 17 години. Познат под псевдонима KillaBee, той е двукратен национален шампион на България. През годините е участвал в различни проекти - от народна музика, през хип-хоп и дръм енд бейс, до джаз. През последните няколко години участва на фестивалите Varna Jazz Days, RADAR, Varna July Fest, а миналата година..
Образователната ни система е трагична. Учебниците в повечето случаи са безобразни. Историята у нас се преподава така, както се е правело в Западна Европа през 19 век. Това каза за Радио Варна преводачът Георги Ангелов, водещ на телевизионното предаване История.BG. Георги Ангелов е категоричен, че в западната част от континента по предмета "История"..
Възможно е във вторник депутатите от парламентарната група на ДПС-ДПС да обявят официал но, че излизат от управлението. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ политологът Теодор Славев от Българския институт за правни инициативи. Според него обаче липсата на подкрепа от партията на Доган няма да се отрази върху стабилността на..
Звездите на Мишлен се смятат за отличителен белег на изискани ястия от най-добрите готвачи в света. Не са лесни за получаване и се дават на най-добрите ресторанти. Само на 26 години, но вече с Мишлен звезда е Карлос Касияс. Братовчед на известния испански вратар от близкото минало Икер Касияс, Карлос се изявява на полето на кулинарията..
Името на Михаела Аройо нашумя през 2024 г., когато представи проекта "Сънувам на български", изследващ идентичността на българската диаспора в Бесарабия с акцент върху историята на региона. В продължение на 5 години в рамките на 16 пътувания варненската фотографка посещава над 60 населени места в Молдова и Украйна с преобладаващо българско население,..
През януари миналата година от Община Варна обявиха, че заедно с Министерството на икономиката и индустрията ще създадат съвместно инвестиционно звено , което ще работи за привличане на стратегически инвеститори в града. От Радио Варна решихме да проверим докъде стигна идеята и има ли вече реално работещо инвестиционно звено във Варна...
Бъдещият военен лекар Тодор Тачев, възпитаник на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров" бе отличен с приза "Студент на 2024 година". Казва, че признанието е голяма отговорност за него. Радва се, че е получава това отличие тук в България. Това е бил неговият избор - да остане в отечеството си и да гради бъдещето си тук. Казва, че човек се учи..