Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опубличената култура влияе върху продажбите на бира

Пивоварният сектор е водещ за хранително-вкусовата промишленост в България. Това, според Съюза на пивоварите в България, се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към потребителите. В структурата на продажбите най-висок е делът на РЕТ бутилките - 50 %, следвани от кеновете - 25 %, стъклените бутилки - 21 % и кеговете - 4 %. Традиционно „лагер” бирата тип "Pils" е с най-висок пазарен дял от 93 - 95 %. Посочените данни са от проучване на доцент Илиан Минков от Икономическия университет във Варна, който си е поставил задача да изследва влиянието на опубличената фирмена култура върху продажбите на бира и финансовите резултати на производителите.

В България се произвеждат над 200 различни марки и асортимента бира от големи пивоварни компании и микропивоварни, които наблягат на крафт бирата.

"Пивоварният сектор набляга на фирмената култура, но в различна степен. Това е в по-висока степен заложено в големите пивоварни предприятия и в много по-малка степен при микропивоварните. Това се дължи според мен и на факта, че в големите пивоварни предприятия има професионален мениджмънт, а при малките има предприемачи, които вършат всичко."

Според доцент Илиан Минков микропиповарните разчитат основно на качеството, рецептите, както и на разнообразието от продукти.

"Красивите снимки, галериите, които се показват на интернет сайтовете. Някои от тях представят факти от своята история. Но действително няма такива, които опубличават мисия, визия, ценности. За тях това, бих казал, са непознати неща. И отново се дължи на липсата на професионален мениджмънт."

За големите пивоварни предприятия публичният имидж е много важен. Част от него са мисията, мотото, взията.

"Техните продукти, сами по себе си, са много близки по качество. Различията се дължат перди всичко в начина на предлагане. Маркетингът създава различията между отделните брандове. За това големите пивоварни се стремят по всякакъв начин да създадат своя идентификация в пазарното пространство. Това до голяма степен се дължи и на посланията, които отправят. Някои залагат на мисълта за обществото и неговото развитие, други се фокусират върху традициите, трети наблягат на хедонистични акценти."

Потребителите се идентифицират с посланията на бирата, която предпочитат, категоричен е доцент Илиан Минков. Качеството на бирата, произвеждана от големите пиповарни, е стандартизирано. И то не е толкова водещо за масовия пазар, продължава с анализа доцент Минков.

"Говорейки за качество, тук вече става въпрос за потребителите на крафт пиво, за които наистина качеството е много важно. За тях цената не е определяща. Докато масовите потребители наблягат основно на ниската цена и бих казал, че за тях няма чак такова голямо значение от кой точно бранд ще потребяват."

Елементите на опубличената фирмена култура обаче, като мисия, визия, ценности, история влияят върху финансовите резултати, показва изследването на доцент Илиан Минков.

Повече в звуковия файл.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

11 кръводарители станаха част от кампанията "Дари кръв! Спаси живот!" във Вълчи дол

Следващата сряда, 7 май, кръводарителска акция ще има в град  Бяла. На 13 май пунктът ще е в град Провадия, а на 21 май - в град Девня. 

публикувано на 30.04.25 в 14:32

Четири от пет деца във Варна остават без място в яслите

Детските ясли във Варна и областта осигуряват места само за една пета от децата до 3 години. Към 31 декември 2024 г. осигуреността с  места в област Варна е 20.4%, което означава, че от 100 деца само 20 могат да бъдат записани. За страната осигуреността е 19,9%, съобщават от Териториално статистическо бюро - Североизток. Припомняме, родителите на..

публикувано на 30.04.25 в 13:10

Хокайдо - различният японски остров

Иво Стоилков е туристически водач и приключенец в глобален мащаб.   От Аляска, през Шпицберген, до далечния изток той намира места, особено подходящи за екстремни активности. Това са дестинации, където традиционно всяка година има много сняг, нещо което у нас все повече липсва. В предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" Иво представи..

обновено на 30.04.25 в 10:13

Мобилният пункт за кръводаряване днес е във Вълчи дол

Мобилният пункт за кръводаряване днес е във Вълчи дол.  Той е разположен пред Oбщината от 9:30 до 14:00 ч. днес.  Кампанията "Дари кръв! Спаси живот!" е съвместна между Районния център по трансфузионна хематология, "Аз вярвам и помагам" и Областна администрация"-Варна. Следващата сряда пунктът за кръводаряване ще бъде разположен в Бяла.  Медиен..

публикувано на 30.04.25 в 09:30

30 април - ден без асансьори

Единадесетото издание на инициативата "Ден без асансьори" започва днес.  Учебни заведения и различни институции насочват поглед към значението на редовната физическа активност за цялостното здраве и благополучие. Целта на акцията е  да демонстрира колко лесно е да бъдем активни, въпреки натовареното ежедневие.  В рамките на този ден всички..

публикувано на 30.04.25 в 08:30
На снимката отляво надясно: Проф. Димитър Камбуров, Христо Кирчев, Цвета Коева, проф. Димитър Райков

Кой е професор Чирков?

Документалният филм "Кой е професор Чирков" представя живота и постиженията на бележития българския хирург Александър Чирков. Филмът има за цел да разкаже, да съхрани и да предаде на бъдещите поколения делото на българския професор, създал съвременния облик и лечение на модерната кардиохиругия, изградил и най-добрата в България специализирана..

публикувано на 29.04.25 в 17:57

Специализираното изложение за земеделие БАТА АГРО ще представи 204 фирми от агросектора

Седемнадесетото издание на най-големия форум за земеделска техника у нас  БАТА АГРО , който се организира от Българската асоциация на търговците на агротехника, ще се проведе от 12 до 16 май 2025 година на Летище Стара Загора. Това издание е юбилейно, тъй като отбелязва 15 години от първото изложение БАТА АГРО. Участници в агро..

обновено на 29.04.25 в 14:05