Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Oliver s. Tyr (FAUN): Важно е да възстановим връзката си с природата

Снимка: https://faune.de

Интервю с Oliver s. Tyr (FAUN)

Немските езичници FAUN ще направят първи концерт в България на 8 декември в софийския клуб „Joy Station”. Стилът на групата е определян като паган метъл, фолк рок, даркуейв, а също и средновековна музика с келтски и скандинавски мотиви, изпълнени на старинни инструменти. Концертът е част от „East & Central Europe Tour”. Поканата е от „BGTSC”. С тяхното съдействие е и интервюто с лидера на FAUN Oliver s. Tyr.

Интервюто с Oliver s. Tyr (FAUN) е излъчено в предаването „Евробокс” на програма „Хоризонт” на БНР.


От другата страна - Привет, Oliver s. Tyr,с FAUN идвате за първи път в България, нали?

Oliver s. Tyr - Точно така, никога не сме свирили в България.

От другата страна - Подготвяте ли по-специално представяне, когато свирите някъде за първи път?

Oliver s. Tyr - Концертът ще е много специален, защото с нас водим и двама гости. Аз съм им голям фен. Те няма да само съпорт, но ще бъдат и заедно с нас на сцената. Това са двама много добри фолк музиканти от Швеция.

От другата страна - Представи ги, моля те.

Oliver s. Tyr - Гостите се казват Daniel Pettersson и Daniel Fredriksson. Те са невероятни музиканти. Единият свири на много стари видове никелхарпа - традиционни шведски струнни инструменти, а другият – на много стари лютни. Според мен те са най-добрите изпълнители в света на тази стара скандинавска фолк музика. И защото много я харесвам, за мен означава много, че те идват с нас и ще свирим заедно. Свирим на сцената, свирим заедно, когато не сме на концерт. Със сигурност на това турне ще има много музика.

От другата страна - Те май ще издават нов албум?

Oliver s. Tyr - Да, работят върху нов албум. Което е една добра възможност за тях. Тъжно е, че те са наистина много добри музиканти, но понякога много добрите музиканти, не събират голяма публика. За това съм щастлив, че от моята позиция мога да помогна на тези толкова способни изпълнители, да се изявят пред повече фенове.

От другата страна - А какъв е сетлистът на FAUN?

Oliver s. Tyr - В момента работим здраво по новия ни албум, който ще излезе през лятото на 2025 година. За това и в сета сме включили една нова песен, която никога преди не сме изпълнявали. Останалата част е комбинация от най-доброто от историята на FAUN, както и много композиции от последния ни диск, защото много го харесваме. Той е все още близо до сърцата ни. За това и сме събрали в сета много песни от „Pagan”, както и най-добрите ни песни.

От другата страна - По какъв начин музиканти като Daniel Pettersson и Daniel Fredriksson обогатяват звука на FAUN?

Oliver s. Tyr - С инструментите, на които свирят. На сцената те излизат със стара никелхарпа, като нейният звук става част от музиката на FAUN. Радвам се, че сме заедно на това турне. Когато на сцената имаш два подобни инструмента, музиката е по-обхватна и могат да се изпълняват по-различни неща. Те придават един друг по-фолк аспект. Добавят още по-древна съставка към нашата музика, по-архаична. С тях работим по две песни за предстоящия албум на FAUN. За мен това е прекрасно включване, което внася нов аспект в музиката ни.

От другата страна - Т.е. отворените сте за експерименти?

Oliver s. Tyr - Винаги. За мен е много важно. От самото начало обичаме да обменяме опит с други музиканти. Когато пътуваме, ни харесва да изследваме нови култури. Открити сме за нови вдъхновения. Бяхме в Истанбул, Турция. За втора година правим концерти там. Срещнахме толкова много музиканти, че създадохме песен на стар турски с турски музикант. Много е интересно как с помощта на нашата музика се срещаме с други музиканти, осъществяваме контакт и водим диалог.

От другата страна - Строите мостове между различните култури.

Oliver s. Tyr - Понякога правим точно така. Наричам го диалог и изграждане на музикална комуникация. Ако се върна на турския материал, който направихме, процесът беше много интересен. На дълго и на широко се интересувам от германската митология. Тя е немска, но е много свързана със скандинавската, с митологията на Швеция и Норвегия, с руните, със северните богове и викингите. Митологията е моята страст. Интересното беше, че в Турция също открих руни. Те са използвани в много стара архаична религия. Боговете са също много сходни. Там са имали Бог на гръмотевиците. Което съвпада с Тор от света на викингите. Нарича ли са го „Тенгри”. Тези прилики са много интересни.

От другата страна - Чувал си българска народна музика, нали?

Oliver s. Tyr - Познавам я и много я харесвам. Ние самите понякога обичаме да използваме по-различен ритъм. Работим в 7/8 и 5/8, и имаме такива песни. Българската музика е много богата и има толкова сложни ритми. Харесвам вашата народна музика, както и хоровете ви. Така че имам малко издания тук у дома.

От другата страна - Връщам те към миналото. Как започна всичко за FAUN?

Oliver s. Tyr - Когато бях в училище, вече работех на средновековни пазари, които се организират на средновековните фестивали. Жонглирах, занимавах се с театър. Обичах този свят. В един момент, обаче, ми се прииска да правя повече музика. Тогава имаше само групи, които използваха гайди и свиреха танцувална музика. Исках да създавам един вид по-мека музика. Исках да пея песни и да говоря за стара митология. А тогава тези неща не съществуваха, дори нямаше подобна ниша. Така направих първия албум на FAUN. Сдружих се с няколко музиканти, които чувстваха нещата по същия начин. Бяхме много изненадани от успеха, който ни споходи. Хората исках да слушат подобна музика. Като пример ще дам факта, че много готически фестивали ни отправих покани за участие. А тогава дори не знаех какво е това готик. Приехме поканите, много ни хареса и скоро това се превърна в професия.

От другата страна - Какво искахте да кажете с музиката си в началото и какво днес?

Oliver s. Tyr - Това е добър въпрос. В началото не бяхме толкова съсредоточени . FAUN не беше продукт, който сме планирали от началото до края. В началото просто се чувствахме добре, създавайки музика. Търсехме забавната страна и опитвахме много неща. Началото беше такова. Колкото повече групата се превръщаше в нещо сериозно, се появяваше чувството, че и съдържанието има смисъл и то ни държи заедно. И колкото повече продължавахме, толкова повече осъзнавахме, че основното съдържание е езичеството и ние наистина искаме да говорим за природата като религия, за древната митология и каква магия се крие в нея. Видяхме и почувствахме, че публиката наистина реагира много силно на тези неща, тя искаше да знае повече за тях. Много се гордея с този факт. През 2002 година издадохме диска „Licht”. Името се превежда като „Светлина”. В него използвахме рогата като символ. В албума говорим за Рогатия Бог, който води към друг свят, за неговата сила и енергия. Хората харесаха музиката, но интересът не беше чак толкова голям. Днес обаче групи като HEILUNG натрупаха голям успех като използват рога и други езически символи. Мисля си, че излязохме с тази концепция малко рано. Но усетих силния резонанс. И съм щастлив, че продължихме по пътя си.

От другата страна - Какво ти носи този свят?

Oliver s. Tyr - Мисля, че това е свят, от който се нуждаем днес. Изгубили сме връзките с много важни неща. Стоим твърде много пред компютрите, губим връзката си със земята, небето, елементите. И заради това се разболяваме. Да си навън, сред природата е много хубаво. Просто да стоиш вечерите отново до огъня, през целите почивни дни да дишаш чист въздух. Това е толкова важно. Средновековните пазари например са хубави събития. Хората ги посещават, за да видят бандата и тогава разбират колко е красиво да са навън и след концерта да седнат до огъня. След което провеждаме дълги разговори за природата. И тогава те започват да правят разходки, започват да говорят с нея и осъзнават, че природата е жива. Щастлив съм, че можем да имаме подобно добро влияние върху много хора.

От другата страна - Защо човечеството е забравило за тези неща през годините?

Oliver s. Tyr - Интернетът е като малко дяволче. Много е удобно да стоиш пред компютъра и да се ровиш в социалните медии. Като психологически трик е постоянното насаждане на желание у нас да следим непрекъснато информационния поток. По този начин ни привличат вниманието. Трудно е и в същото време логично всеки да има проблеми със социалните медии. От друга страна сблъсъкът с раздутата администрация ни изсмуква силите и енергията. Важно е да бъде осъзнато, че не това е всичко, не е истинският живот. Надявам се, че с FAUN леко мотивираме хората да имат истински живот и да не го забравят.

От другата страна - Не си ли си мислел, че тези послания могат да достигнат до повече хора с друг вид музика?

Oliver s. Tyr - Бяхме подписали договор с „Universal Music”. Имахме доста телевизионни участия. Беше труден период, защото в определени моменти трябваха компромиси. Повтаряха ни, че ако искаме музиката на FAUN да е по телевизията, трябва да е различна. За нас беше много трудно, защото харесваме музиката, която създаваме и не искаме да я чувстваме непозната на сцената. Не искаме да изпълняваме песни, които не харесваме. По този начин щяхме да се чувстваме като марионетки, празни отвътре. Не мога да изпълня една песен с емоции, ако не я харесвам. В един момент се съгласихме, подписахме с „Universal Music”, защото можехме да достигнем до повече хора, както и да разпространим посланията ни. От една страна това ни помогна много. От друга – не беше толкова лесно. В края на краищата като се върна назад, беше добре, че го направихме. В същото време се радвам, че в момента, след последния ни албум „Pagan”, сме си сами началници. Имаме собствен лейбъл и можем да правим, каквото си поискаме.

От другата страна - Получихте творческата си свобода след 30 години…

Oliver s. Tyr - Чувстваме се много добре. Времената са трудни. Ако живеех през 80-те, днес щях да съм богат, защото тогава продажбата на дискове имаше значение. Сега за музикантите е много трудно да оцелеят. Физически носители не се продават, музиката е цифрова и в дигиталните платформи, животът е труден. Някакво чудо е да живееш като музикант. Благодарен съм, че успяваме да се справим. Че това е животът ни, че можем да правим концерти, които обичаме. И все пак животът е толкова забързан с Интернет. На всеки три или четири месеца трябва да издаваме нов сингъл. Толкова много неща се издават, че е лесно да ни забравят. Вкусовете се променят много бързо заради динамиката в Интернет. Трудно е, но съм благодарен, че положението все още работи за нас.

От другата страна - Връщам те на средновековието. Това ли е източникът на мъдрост за теб?

Oliver s. Tyr - Точно така. Ако вземем света на келтите, виждаме, че те са имали надгробни могили и свети места. А те чрез прави линии, са били свързани с различни исторически структури, праисторически обекти и видни забележителности. И лично аз съм се натъквал на няколко много вълшебни места. Природни храмове, които посещаваш и усещаш щастие, случва се нещо магическо. Днес с модерния свят не можем да открием разликите, не можем да кажем какво въобще се случва. А тогава са имали определени познания, които сме изгубили с времето. Ако се заровиш в света на келтите, ще видиш, че те не са оставили писмени свидетелства за познанията си, както и друидите. Знанията им са се предавали устно, само думи, никакви писмени доказателства. Така че има много забравено и изгубено познание. Мисля, че е възможно то да бъде възстановено и да си го върнем. Но трябва да оправим сетивата си. Трябва да се научим, за да го направим.

От другата страна - С концертите успявате ли да пресъздадете този свят?

Oliver s. Tyr - Частично. Проблясъци от него. Понякога хората откриват красиви образи, които се запечатват в съзнанието им. Друг път просто подклаждаме интереса, надявайки се, че след концерта публиката ще продължи своето пътуване.

От другата страна - Как изглежда един концерт на FAUN? Като ритуал или забава?

Oliver s. Tyr - За нас е важно да комбинираме двата свята. Винаги имаме по-бързи песни, които са подходящи за танци. На тях хората обичат да танцуват, да се движат, да усещат тялото си, да го използват. Също така имаме много мистични композиции. Те са като молитва. Изпълняваме една песен за Один, за върховния бог на викингите. Пеенето е молитвено. Темата е дълбока, песента е бавна и не става за танци. За нас е важно да комбинираме двата свята, защото ние самите ги харесваме. А и за хората е по-лесно да предприемат пътешествието, което им предлагаме.

От другата страна - Използвате много старинни инструменти. За вас те са източник или просто инструмент?

Oliver s. Tyr - Харесвам ги. Пътешествието беше дълго. С някои е много трудно да се борави на сцена. Ние винаги търсим нови инструменти, нови звуци. В момента притежаваме набор от тях, както и специално направени за нас, които работят много добре за групата. Щастлив съм, че ги имаме. Те са ни като спътници. Не са просто парчета дърво, наистина са живи. Толкова много сме преживели заедно. Понякога и те имат добри и лоши дни, неразположени са и трябва да се погрижим за тях. Много важна част от групата са. С тях говорим на един и същ език. Днес имаме перфектната комбинация от инструменти и това ме прави наистина много щастлив.

От другата страна - Как ги съхранявате по време на пътуванията?

Oliver s. Tyr - Нямаме проблем. До България ще пътуваме с автобус, което улеснява нещата. Ако обаче летим до САЩ за концерт, имаме определени калъфи. Намаляваме напрежението върху тях, като ги поставяме в по-леките, които слагаме в твърди. За щастие до момента не им се е случило нищо, така че изглежда, че системата е добра. В същото време ни се налага да ги понамалим. Преди свирех на друга никелхарпа. Сега използвам по-малък размер, защото е по-удобна при пътуванията. Но и е най-старият модел. По време на пандемията имах много време да помисля как да подобря нещата. Научих се да свиря на новата никелхарпа, защото е по-стара и звучи още по-архаично. Много съм доволен от това мое решение.

От другата страна - Най-странният коментар за FAUN и музиката на групата, на който си попадал?

Oliver s. Tyr - Трудно е да отговоря. Има един много стар от ранните години на бандата. В едно ревю на наш албум, което харесваме много, ни определят като „MASSIVE ATTACK на средновековната музика”. Доста забавно звучи, защото може би хората, които харесват средновековна музика, не слушат MASSIVE ATTACK, както и обратното – феновете на MASSIVE ATTACK едва ли слушат средновековна музика. Двете неща са толкова далечни едно от друго. За нас обаче всичко изглеждаше логично, защото слушателите ни не са от средновековието. Използвахме бас и бийтове, както и по-високо качество на звука. Искахме да направим по-модерен звук със старите инструменти. И мисля, че се получи добре. Ако искате да разкажете средновековна история и да я разкажете наистина добре, например за нашествие на дракон, е добре да имате някои елементи, които носят съответната сила. За нас е много важно да разкажем една история по правилния начин. Това се получава добре с електрониката, която използваме. Ако не разполагаме с нея на сцената, ще са ни необходими десетина перкусионисти. В музиката има толкова много вибрации, дървени кости и звуци, които са важни за нея. Така електрониката се превърна в добро решение. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Легнала Янка" - тънката нишка между фолклор и джаз, минало и настояще

ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..

публикувано на 04.12.24 в 13:00

Българският зъболекарски съюз: Над 70% от петгодишните деца у нас имат кариес на млечните зъби

Над 70% от петгодишните деца у нас имат кариес на млечните зъби. При 12-годишните с кариес на постоянните зъби са поне 79%. При 18-годишните пък страдащите от кариес на постоянните зъби са повече от 90%. Обобщените данни показват, че  от 1 млн. деца у нас над 792 000 имат кариеси . Тревожната статистика на Българския зъболекарски съюз изнесе..

публикувано на 04.12.24 в 08:20

„Двама гуцули“ - когато фолклорът среща джаза

ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..

публикувано на 03.12.24 в 12:49
Ивайло Калфин

Ивайло Калфин: Важно е как Европа ще реагира на предизвикателствата през следващите 5 години

Важно е в следващите 5 години как Европа ще реагира на предизвикателствата на средата, за да запази потенциала на Европейския съюз, като важен глобален фактор, но и като подкрепа за страните членки. Това коментира бившият министър на външните работи Ивайло Калфин в предаването на Радио Варна "Позиция",  по повод на встъпването в длъжност на колегиума..

публикувано на 03.12.24 в 08:30

"Бело Айше" - старата якорудска песен, която разказва за една истинска любовна история

ИДЕНТИЧНОСТ е заглавието на албума, създаден по повод 90-годишнината на Радио Варна, чиято премиера ще бъде на 6 декември в ефира и YouTube канала на медията. Песните в новия компактдиск са поредното доказателство, че музиката има силата да свързва поколения и да изгражда нови мостове между стилове и култури. С основание може да ги наричаме и пиеси,..

публикувано на 02.12.24 в 14:30

Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy Osbourne): В живота трябва да има баланс

Интервю с Gus G. (FIREWIND, екс-Ozzy Osbourne) Само след дни FIREWIND ще направят пореден концерт в София. Датата е 5 декември, мястото – клуб „Joy Station”. Поканата е от „BGTSC”. Заедно с тях на сцената пред българските фенове ще се качат MASTERPLAN. За тях това ще е първи концерт в София след един в Каварна и един в Пазарджик. За..

публикувано на 02.12.24 в 13:05

Yasen: Музиката е магия и съм щастлив, че аз съм магьосникът

Варненският артист Yasen (Ясен Неделчев) е едно от сравнително новите имена на българската музикална сцена. Той е влюбен в музиката от съвсем ранна възраст. Още като невръстно дете той не спира да пее и танцува, а когато навлиза в тийнейджърските си години, Ясен започва живо да се интересува от продуциране и и изобщо от целия процес по създаването..

публикувано на 02.12.24 в 08:35