Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица. “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”, в което Легеланд участва. Той сподели своя опит в развиването на устойчивата градска мобилност в различни европейски градове. За неговата публична презентация във Варна беше и посланикът на Кралство Дания в България Н.Пр.Флеминг Стендер. Какво може да се направи във Варна за да се облекчи конфликтът между пешеходци, велосипедисти и автомобили? Чуйте Леон Легеланд с интервюто му за Радио Варна:
Терминът “устойчива градска мобилност” включва както пешеходното и велодвижение, така и редовното използване на градски транспорт и други споделени начини на придвижване. Развитието на устойчивата мобилност стимулира здравословния живот, социалните контакти и местните бизнеси в градовете. Най-същественият аспект е всъщност екологичният, защото всички тези алтернативни начини на придвижване из града са по-щадящи към околната среда в сравнение с ползването на личен автомобил. Организатор на “Форум за Варна” е сдружение “Пространствата на Варна” / VarnaSpaces. Екипът на сдружението, обединяващо млади архитекти и специалисти по градоустройство обяви, че Варна е един от градовете в България, които са напът да имат своя собствен План за устойчива градска мобилност.
Направихте велообиколка из Варна, по велоалеите ли се движихте или през градската среда? Какво мислите за веломрежата тук?
Първо беше страхотно. Винаги е хубаво да разгледаш града на колело, виждаш много неща за кратко време. Имате и електрически велосипеди, което улеснява качването по хълмистите места. Карах навсякъде по тротоари, по улици, на бус лентата на моменти, но също и по велоалеите. Трябва да отбележа, че на места веломрежата не е добре свързана и човек се затруднява да види как да се придвижи от другата страна. В Морската градина е много хубаво, но на останалите места не е много лесно да караш.
Какви пропуски виждате в цялостното градско планиране във Варна и в тази част от нея която разгледахте – центъра?
Лесно се забелязват площади и пешеходни зони, които са добре организирани за пешеходците и възможностите да поседнеш някъде. Но, като напуснеш тези пешеходни зони можеш да се изгубиш в малките пресечки, завладени от многото автомобили. И бързо губиш ориентация в тази историческа част на града.
Какво може да се направи за да се преодолее този конфликт между пешеходци, велосипедисти и автомобили?
Смятам, че има места където е възможно пространството да се споделя от пешеходното и автомобилното движение. А има места, където потоците трябва да бъдат разделени. Някъде е наистина добре да бъдат въведени различни режими за движение – на пешеходци, за колелета и т.н. Така нещата ще са по-лесни за всички тях. На местата, където е възможно скоростта за автомобилите да бъде значително ограничена, може да се обединят по добър начин автомобилното, пешеходното и велодвижение. Има улици по които условията за пешеходци и велосипедисти трябва да бъдат разширени, като се вземе малко от мястото за автомобили, за да има едно справедливо използване на улицата. Има и улици, които са добре проектирани.
Има ли Дания законов регламент по отношение на височината на сградите, отстоянията, архитектурния стил и какви?
Има, разбира се, много стриктни правила за отстоянията и височината на сградите. Например в историческата част на Копенхаген има много специфични разпореждания как трябва да се строи, има т.нар. визуални коридори, които трябва да бъдат запазени, така че различни части от архитектурата на Катедралата да бъдат видими от различни краища на града. А не да бъде засенчена от високи сгради, които да я скриват. Има важна регулация, която е по-скоро ориентирана към градски дизайн – пред витрините на заведения и ресторанти, за частта от тротоара пред тях има изисквания как да бъдат разположени чадърите, как да изглеждат масите, пейките. Такъв тип неща. Но, има и други зони в Дания, където мерките не са толкова строги и там са разрешени и високи сгради.
Коя сграда или място ви впечатли във Варна?
Днес видяхме наистина много хубави места. Морската градина! Копенхаген и други големи градове нямат такова място. Наистина е невероятна. Комбинацията от хубав парк с места за спортуване, детските площадки, мястото за тенис на маса и близостта на морето, където можеш да отидеш и да поплуваш. Няма конкретна сграда, която да ме е впечатлила, а по скоро съчетанието на различни архитектурни стилове. Трябва да запазите това – различните епохи в архитектурата, които имате тук. Видях хубаво съчетание на красиво реновирани стари сгради с нови сгради.
Проекът Rural Murals – "Spirit of a Place" изследва и поддържа спомените, пропити в домовете, които изчезват в миналото. Историята започва в почти изоставената махала Любница на ихтиманското село Мухово. Там е имало воденици, глинени работилници, ковачници, училище, църква… Една по една къщите потъват в гората. Преди години Крум Балджийски с..
Делян Пеевски е лидерът на управляващата опозиция. Той не е излизал от властта при всички управления на ГЕРБ. Това коментира адвокат Велислав Величков от инициативата "Правосъдие за всеки" и допълни, че още от съставянето на кабинета "Желязков" той и колегите му са дали тази титла на председателя на ДПС - Ново начало. Според Величков зависимостта на..
Спонсорирани публикации в социалните мрежи, в които със снимка на касова бележка се продават стоки от името на известни вериги, са сред най-честите измами в интернет. Те предимно се публикуват от профили на хора с чуждестранни имена, на перфектен български, и по всяка вероятност с помощта на изкуствен интелект. Под постовете винаги има коментари с..
В момента в Северна Македония няма човек, който да не съчувства на близките за смъртта на 59-те млади хора между 14 и 27-8 години. Ситуацията при нас е изключително тежка и тъжна, коментира за Радио Варна Миле А. Ристески, журналист в Националната македонска радио-телевизия. Благодаря от свое име на българския народ, на българските лекари, които..
Интервю със Sonny Sandoval (P.O.D.) За по-малко от три месеца билетите за концерта на GODSMACK свършиха. Американската банда избра да започне европейското си турне от България на 22 март, като заедно с тях ще видим сънародници им от P.O.D. и DROWNING POOL. Sonny Sandoval, лидерът на P.O.D., даде специално интервю за българските фенове на..
След експертизите по конституционното дело за проверка на изборните резултати може да се говори за саботаж на машините за гласуване, с цел те да бъдат изхвърлени от избирателния процес и така да продължат манипулациите с хартиените бюлетини. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ Цветелина Пенева от Обществения съвет към ЦИК. Тя..
Интервю с Tobias Sammet (AVANTASIA, EDGUY) „Here Be Dragons“ е десетата метъл опера на проекта AVANTASIA. В нея отново са събрани звездни певци като Roy Khan, Tommy Karevik, Ronnie Atkins, Michael Kiske, Geoff Tate, Bob Catley. Още с излизането си „Here Be Dragons“ зае първите места в класациите в Германия и Австрия. Новият албум на..