Летният сезон в Галерия A&G Art Meeting, Варна, продължава със самостоятелна изложба живопис на една млада художничка – Петра Димитрова.
Все още в началото на творческия си път, Петра вече е разпознаваем автор, който изгражда собствен, провокативен стил на изразяване.
Познаваме от предишни нейни представяния интереса и към биомеханиката - как човек вкарва в своите индустриални творения елементи от живата природа и сякаш създава от нея една нова природа.
В настоящата изложба Петра Димитрова е още по-смела – чрез картините си авторката протестира срещу консуматорството в съвременното общество и деградацията на духовните ценности. Тя избира боклука като основа на сюжетите си: препълнени контейнери, от които се подават освен хранителни отпадъци, често и изхвърлени детски играчки или книги. Директното човешко присъствие липсва, за сметка на това пък в кадър са нереалистично цветни коне, прасета, гларуси, дори крокодили. Един малък апокалипсис, който ние, хората, сами си създаваме.
Вълнуват ме апокалиптични сюжети със силни контрастни цветове, провокиращи чувство за напрежение у зрителя и сякаш създаващи друга реалност – казва художничката.
Ето какво пише за изложбата Александър Габровски, който представи Петра Димитрова по време на откриването: „Днес боклукът ни обединява като едно колективно несъзнавано - в него се смесват вещите на всички жители на града - всички класи и субкултури, колкото тайно, толкова и публично. Образът на бунището поражда и известна меланхолия с асоциациите си с непотребността и напомнянето за упадъка на човешкото и неговия край - за класическото “memento mori” - “помни, че си смъртен”. В днешния ни свят то е като че ли подменено от друга криворазбрана сентенция, а именно “живей за мига”, без оглед на бъдещето, което е в ръцете на настоящето“.
Творбите на Петра Димитрова задават остри въпроси и търсят реакция, защото, по думите й – изкуството не е само за забавление или украса.
Може да разгледате експозицията до 27 юли.
В последната самостоятелна изложба силно присъствие имат животните. Художничката споделя, че всяко животно носи различно послание в творбите. И ако в една от картините гларусът олицетворява арогантността и нахалството, то в други вкарва романтична нотка и е неразделен символ на морския град. Но артистката не изменя на стила си, усещането за апокалиптичност, което лъха от картините й, е свързващо звено. В предишни нейни платна машините доминират, но придобиват зооморфни характеристики. Това дали машините ще бъдат приятели на човека или ще бъдат чудовища, зависи единствено от тяхната функция и как биват използвани, споделя Димитровa.
Върху какво се съсредоточаваш този път?
В тази самостоятелна изложба всъщност може би най-първоначалната идея предхожда тази с машините, тя се зароди през 2019 година, когато завършвах бакалавър в Художествената академия. Дипломната ми работа беше на тема "Деградация и материализъм". Направих 6 творби, големи платна, които изобразяваха боклуци в хаос в една апокалиптична атмосфера. Тезата ми беше, че боклукът изобразява деградацията на ценностите на обществото и материализма и беше своеобразна моя форма на протест, по-социална тема.
Светлана Вълкова разговаря с Петра Димитрова:
За автора:
Петра Димитрова е родена през 1996 във Варна. От 2015 до 2021 учи живопис в Националната художествена академия в София, бакалавър и магистър. В момента е докторант в специалност „Методика на обучението по изобразително изкуство“. Преди това е завършила НУИ „Добри Христов“ в град Варна.
Награди, участия и изложби: 2023 – Награда на галериите (самостоятелна изложба) от името на Съюз на българските художници от Национална изложба конкурс за живопис и скулптура, Млади български художници; Обща изложба „Млади автори от НХА“ в галерия „Тунела“, Двореца в Балчик; самостоятелна изложба в галерия „Жар птица“, Варна; участие в обща изложба „Пробуждането на града“ на галерия „Ларго“, Варна. 2022 – участие в обща изложба „В Началото IV“ – Млади български художници, СБХ – Шипка 6; участие в биенале „Приятели на морето“, БХГ „Петко Задгорски“, Бургас; участие в общ проект изложба със Симон Пфайфър, „Сектор 4 Маса 33“, галерия Credo Box, Софи; участие в обща изложба на секция „Живопис“ на СБХ „Биографично. Места на преживяното, сенки от миналото, сенки от бъдещето“, СБХ – Шипка 6; самостоятелна изложба „Отражения от пазара“, живопис и монотития, галерия „Сердика“, София. 2021 – участие в обща изложба конкурс на Млади български художници, СБХ – зала „Райко Алексиев“, Софи; Награда за млад автор от „Национална изложба за изобразително изкуство Сливен“; участие във „Водна кула арт резиденция“, издание във Варна; участие в пленер „Млади български художници 2021, Велико Търново“; Награда за млад автор „Национално триенале „Мостове“, гр. Габрово; участие в младежка изложба Go Ahead, Велико Търново. 2020 – участие в изложба „Живопис“ в ГХГ – Пещера. 2019 – Първо място в Националния конкурс за млади автори Expat Global Art; участие в международния младежки фестивал Via Pontica, Балчик – пленер и изложба. 2018 – Изложба живопис, Арт салон на Радио Варна; участие в пленер, Грошвиц, Германия. 2017 – Блиц изложба Points of hesitation, галерия „Гешов“, София. 2016 – участие в пленер „В духа на Майстора“, с. Шишковци. 2015 – дипломна изложба ГХГ „Борис Георгиев“, Варна; участие в обща изложба на галерия underground „Художниците на града“, София.
По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..