Получаваме първата локация малко след 9 сутринта. Два часа по-рано сме потеглили от Одеса към Миколаив.
„Момчетата молят да идем по-рано“, казва Саша, докато намества GPS-a за мястото, откъдето трябва да вземем връзката ни за деня – Костя.
Момчетата са част от самостоятелна компактна механизирана-ремонтна част на 88-ми батальон на 35-та бригада на Морската пехота – едно от основните ни места за посещение в Украйна.
Локацията е в покрайнините на село, което както всички наоколо, е било в окупация – с ударени и сринати или полусринати къщи, стопански постройки и производствени помещения, с огромно количество видимо изоставени домове и градини, откъдето пищно надничат оцелели розови храсти, полски цветя, лози и отрупани с плодове овошки.
Част от пътя преминава покрай минирани полета. Узрелите прорасли житни класове изглеждат невинно златисти, измежду полски растения, които се опитвам да оприлича на познати от България саморасляци из необработени земеделски масиви.
Яркочервените предупредителни знаци с череп и кости и надпис „Необезопасено, мини!“, поставени до банкета на шосето обаче се виждат отдалеч, напомняйки рязко, че освен прозаичната застила мараня, в същите тези полета дебне смърт.
Противопехотните мини са забранени в международен план като изключително опасни не само за войниците, но и за цивилните. Въпреки това руснаците след нахлуването си в Украйна многократно ги използват, подобно на редица други забранени оръжия.
По времето, когато украинската армия успява да изтласка окупаторите от района, по чийто път минаваме – през ноември 2022 г., една трета от Украйна се оказва минирана. Към края на първата година от началото на войната мините заемат обща площ, колкото две Австрии.
Среден на ръст, слаб, пъргав, с казашки мустак и добре остриган, Костя - 27-годишен бивш фотограф, журналист от Киив е пресофицерът, комуто са ни поверили.
Няколко часа по-късно потегляме към следваща локация. Иде ред на другите момчета, част от десантно-щурмова рота на Морската пехота.
Отиваме на учение!
Сборният пункт е в поредно, бивше окупирано и освободено при украинската контраофанзива от късната есен на 2022 г., село.
Ние сме единственият друг медиен екип, освен шофиращият след нас микробус на телевизията на Украинската Рада (Парламентът), допуснати до такава тренировка.
Шофирането отнема около час. Извън селото ни поема Щурвал – някогашен военен пилот , впоследствие журналист и пресофицер към пехотата.
Висок, русоляв, с пружинираща бърза походка и почти класическа казашка прическа – доста напомняща на аристократичен прaбългарски фасон, Щурвал демонстрира изключително чувство за хумор, заразителен смях и добро разбиране на български език.
Пътят е по шосета, неасфалтирани горски пътеки и междусинорни коловози. Някъде в гингерлика на Миколаивска и Херсонска области сме.
Локация няма. Преди време подобен тренировъчен полигон бил ударен от руснаците, което наложило промяната на терена, ограничаване на достъпа и повишаване на сигурността.
Спираме нашите два „медийни“ автомобила до други.
До мястото на „тренировъчния полигон“ има няколко минути ходене пеша. Чуват се птичи песни, много в далечината и звук на сирени. „Орките са почнали отрано днес“, се чува лаконичен коментар.
Под краката ни хрупат поизсъхнали треви и клончета. Осеяно е с гилзи.
Докато се опитвам да осмисля количеството и калибрите им, виждаме него – „Козак–2“, бронирана военно-транспортна машина, разработен от украинската научно-производствена компания „Практика“.
До началото на пълномащабното нахлуване не се радвал на особен интерес, но след като двама от екипажа му оцелели след пряко попадение на ракета през купола на автомобила в началото на войната, ситуацията бързо се обръща, разказва Щурвал.
Днес серията бронирани автомобили „Козак“ е една от многото гордости на украинската отбранителна индустрия. Високопроходим, изграден върху шаси на камион, използващ финландска бронирана стомана, с монтирани противоминни седалки, „Козак–2“ може да издържи експлозията на 6 кг. тротилов еквивалент.
Целият му екипаж са контрактници. Иначе казано, професионални войници. Всички са на договор отпреди 22-ра. В малката представителна част има представители на четири етноса - украинци, кримски татарин, гагаузин и българин.
Аз съм единствената жена насред тестостерона – цивилно облечените медийни представители и опакованите в пълно бойно сняряжение морски пехотинци, чиито погледи ме следват уж незабележимо.
Виталий Киряк е гагаузин от района на Болград. Като ученик искал да се занимава със земеделие. Икономическата несигурност го довела в армията. Първоначално в базираният в Болград 88-ми батальон, после се мести в друго поделение на 35-та бригада. „Всичко, което знаех и умея съм отдал на Въоръжените сили на Украйна“, казва Виталий.
Преди 24 февруари мечтаел да се пенсионира, да посвети време на семейството си – „на жена ми и децата“, и да се наслаждава на живота. Сега, както всички, иска просто да свърши войната. „Рано или късно, ще се случи“, обяснява Виталий, докато се подготвя.
Колегите му са още по-малко словоохотливи, но с удоволствие дават да ги снимат. Дори и в редките моменти на покой, докато следят поредния мач от Европейското първенство по футбол.
Преди 10 години, в началото на войната, в Донбас, Морската пехота на Украйна включвала само една бригада, 37-ма. Ескалацията на войната в следващите години довежда до създаването на още три.
„Нашата“ - 35-та бригада, е сформирована през 2018 г.
Девизът на всички пехотинци е "Винаги верни!".
Сражават се по суша. Отличават се в лекота на придвижване, силна дисциплина, скорост и добра стрелба в движение – тактика, която се оказва решаваща в боевете, в които участват. Работят в най-тежките условия и в най-тежките задачи, по думите на украинския президент Володимир Зеленски.
И разбира се, тренировки за съвършеното стиковане между щурмоваците.
Учението, до което ни допускат, е в два последователни тура – с патрони калибър 7.62 и калибър 12.7, и без. То представлява малка част от класическото обучение на Морската пехота. Понастоящем тренировките са основно на левия бряг на р. Днепър, така че войниците да се фокусират повече върху градски терени и операциите с лодки.
Прецизността при разгръщането на всяко движение и степента на стиковка на екипа се наблюдават и анализират от различни точки - поглед отгоре, поглед отляво, поглед отпред, и след това се анализират. Всичко се изпипва.
Докато тече подготовката за учението, че и самото учение звукът от предупредителните сирени и за отбой се чуват няколко пъти в далечината. Никой не им обръща внимание.
Усещането за известен сюрреализъм се подсилва от седнали край клоните на малкото храсти, които осигуряват някаква сянка в жегата - малко преди това термометърът е показал 32 градуса, няколко морските пехотинци, заровили поглед в телефоните си.
Мачът Словения - Сърбия от груповата фаза на Европейското по футбол тече с пълна сила.
Разходилият се до колата за фотоапарата си Костя носи няколко току що набрани зарзали. Виждам още две дървета с плод в близост.
Румен навлича няколко килограмовата предпазна жилетка с надпис PRESS, за да се приближи максимално близо.
Виталий се насочва към надвислото хълмче над тренировъчния полигон.
Сигнал!
След няколко минути броят на гилзите се е увеличил значително.
Проектът "Истории от първа линия" е съвместен между Доротея Николова и Румен Сарандев от екипа на Радио Варна и Олександр Барон от "Бесарабски фронт" в Одеса, Украйна. Той включва поредица от срещи, интервюта и видеа в Одеска, Миколаивска и Херсонска област в Украйна между 16 и 24 юни 2024 г.
Общинският съвет в Балчик одобри днес Белият град да подпише споразумение за сътрудничество с турската община Мармарис. „В резултат на подписания договор на 18 юни 2008 година за побратимяване между Община Балчик и Община Армуталан, Република Турция, през годините имахме активни контакти с нейното ръководство, а творчески колективи и спортни клубове..
Централната улица "Св. св. Констанитн и Елена" в кв. "Виница" е почистена до асфалт, обработена е против лед. Страничните улици обаче са истинско предизвикателство за автомобили и пешеходци. Тротоарите също са заледени и на по-стръмни улици са опасни, казват живеещи в района. Чуйте репортажа на Мартин Николов: Пътната обстановката във Варна днес е..
Дарителска кампания за създаване на образователни еко работилници в училища и детски градини провеждат от Академията за рециклиращо изкуство/Recycle Art Academy във Варна. Целта на тези работилници е децата да се учат да пазят природата , каза за Радио Варна Наталия Николова от организацията. Малчуганите ще научат повече за рециклирането,..
Ски пистата във Вълчи дол ще работи през почивните дни за всички любители на снежните забавления. Това съобщи кметът на общината Калоян Цветков. В момента пистата е покрита с естествен сняг, който тази нощ беше обработен. Днес ще бъдат поставени охранителни мрежи, които да отделят скиорите от децата с шейни. В следващите две нощи се очакват..
Тази сутрин в Добрич са били измерени рекордно ниските -20.1 градуса , според данните на НИМХ към 5.00 часа. Там е и най-студено в цялата страна. Досегашния рекорд за минимална стойност на тази дата е от 1984 година, когато са били отчетени -18.4 градуса. В момента в Добрич е -19 градуса , а снежната покривка е 27 сантиметра. Най-много сняг е..
Когато автобусът закъса и ти се наложи да се разходиш из снежна Варна и да повървиш 5-6 километра, виждаш и романтичната страна на изненадалата ни зима...през февруари. Леко си затваряш очите, мижаш (най-вероятно заради снежинките) за непочистените и необработените улици и тротоари и се радваш, че под обувките ти скърца сняг. Снимки: Даниела Стойнова..
Легендата на варненския и българския футбол Божил Колев представи книгата си "От Черно море и ЦСКА до световния футбол". Това стана на голямо тържество в присъствието на едни от най-големите футболисти от близкото минало. Божо Колев даде интервю за Радио Варна минути преди началото на презентацията.