Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”.

Ангел Атанасов завършва Националната художествена академия в София през 1988 г. Има трета награда от биеналето по скулптура в Торонто, Канада през 1990 г. Участва в симпозиуми по скулптура (1991 и 1996 г.) и в изложби в Нидерландия (1991 и 1998 г.). Дванадесет години (1999 - 2011 г.) е бил преподавател по скулптура, колега на проф. Божидар Козарев в Националната художествена академия в София.

Роден във Варна и преминал през артистичната общност във фабрика “Вулкан” през 90-те години, Ангел Атанасов си спомня как една неделя, докато работил в ателието си там, се появили нидерандци, оценили високо неговите скулптури и рисунките му с въглен и креда върху сива хартия, и го поканили на симпозиум в своята страна. Това се оказало ключов момент за кариерата му на артист. Последвало и посещение на галеристка, също от Нидерландия, която била във възторг от композиционното решение на дървените му скулптури, стъпили на точки в равнината.

Идеите си за изложбата, с която гостува в родния си град, Ангел Атанасов споделя пред Нина Локмаджиева:

“Почти всички скулптури са затворени композиции на тема сложни производни пространствени тела - това е е част от моята ориентация. Опитвам се да класифицирам пространствените тела, защото освен основните и допълнителните тела, за които всички знаят, има и сложни, за които не се говори - те не са дефинирани. За мен това представлява голям интерес - защото виждам потенциалните възможности чисто пространствено и пластично да се изразят много нови композиционни принципи и да бъдат обхванати стари. Свързано е и с моята преподавателска работа през годините. Тогава съм си задавал въпроса как може да се обясни езикът на скулптурата по начин, който да бъде ясен. Как да си служи човек с неща, които са общочовешки. Обръщам се към пространствените тела, тъй като навсякъде по света те са си пространствени тела, докато при образа - другото начало на пространственото изображение - има така да се каже регионалност, има различия. Докато, например, една пирамида навсякъде се възприема като пирамида, един конус като конус. Това е универсален език на формите, който обаче не отрича образа, а точно обратното - може да достигне до ползването и на образ, но чрез формите, свързани с езика на скулптурата. По принцип скулптурната форма е една хармония между чистите пространствени тела и образа, дори и в Древна Гърция е така. Неслучайно тогава са имали геометричен канон, който е пространствен канон, и са го ползвали. Затова в гръцката скулптура има елементи, които не са натурна форма, а чиста скулптурна форма - езикът на скулптурата е малко по-сложен, той не е езикът на натурата.

В българското изкуство, и не само в него, винаги много ме е впечатлявало творчеството на Любомир Далчев - композиционните му похвати, които са много силни, и безспорното използване на условна форма във фигурите. Така както е в композицията със Самуиловите войници - той стига до неща, които са много дълбоко в езика на скулптурата - като форма, като разположение на композициите, като конструкция на самите фигури - динамиката, по която се показват - темата се изразява чрез езика на пространството и на формата - нещо, което е много впечатляващо за мен. 

А съвременното изкуство малко или много тръгва от Африка, в Западна Европа от 60-те до 90-те години на миналия век много са работили в тази посока - чисти пространствени тела, докато в България това не е било прието, тъй като конюнктурата у нас е свързана главно с образното начало, другото е било смятано за формално изкуство. Соц изкуството не е пълно, защото не прави връзка между тези две начала - изключвайки едното начало, то няма как да е пълно. А хармонията между тези две начала е много важна. При Бранкузи, например, все още има образи, докато аз се старая да акцентирам вниманието върху пространствените тела. Харесвам неговата изчистеност и опростеност - той е еталон на миналия век като скулптор. Но бих казал, че в моите занимания няма отричане на нищо, има едно дълбоко проникване. Ползвам и елементи, характерни за образа - неизбежно е, когато работиш с едното, ползваш и другото - само на ниво активност на пространството, а не като реално пренасяне. Темата при мен е композиционното решение - дали е вертикална, или хоризонтална композицията, какви са връзките между фасадите и въздействието върху пространството и каква ще бъде степента на пластичността. Това са моите теми, тема е и самото формоизграждане като възможни композиционни принципи - затова и повечето ми скулптури са затворени композиции - те не атакуват пространството, както го прави една отворена композиция, която поема въздух.”

Изложбата може да бъде видяна до 18 май.

Със скулптора разговаря Светлана Вълкова:


Как се запалихте по скулптурата? Вашият път как започна?

В академията се запознах с професор Божидар Козарев и така беше съвсем естествено потънах в света на скулптурата. Помагах в ателието като студент и така започна всичко.

Тук периодът Вулкан важен ли беше за Вас?

Разбира се, тук имаше възможност да общувам с много колеги да видя много различни позиции, начини на работа и може да се каже, че в някаква степен това ме обогатило. Тук се служиха неща, които са много важни. Пристигнаха холандци, които ме поканиха на симпозиум о отидох веднъж, после още веднъж, после трети път. Така че това се оказа много важен момент за оформяне на представите ми за изкуството като цяло. 

Какво представяте в тази изложба във Варна?

Това е част от един проект, свързан с ориентациите ми относно композирането ми с пространствени тела, които практически са едни т.нар. от мен конструктивни пространствени пластични съзвучия. Пространството и пластичността са двата основни компонента на скулптурата. За мен това е изключително важно човек да може да се изразява чрез пространство и пластичност без да се скрива зад разказа на образа, силата на образа или нещо друго. Това става един чист скулптурен изказ. Представям един проект с предимно затворени композиции. Някои композиции са симетрични, търсена симетрия. Тази структурност, която в момента е завладяла целия свят, води до едно оказване от разсъждения, от общуване е с миналото, с нещата, които са се случвали. Структурността отказва от миналото, докато конструктивносотта е желание да общуваме с миналото.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“ в ГХГ - Варна

Градската художествена галерия във Варна представя арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“. Тя е проект на Нов български университет. РИ ще бъде експонирана в подпокривното пространство на галерията до 28 април.  Арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“ е вдъхновена от ръкописа от 1953 г. „Холандският пейзаж през XVII век и..

публикувано на 15.04.25 в 08:20

"Наивен съм бил" - новото видео на Lay-Zy

В края на 2023 г. Красимир Милчев издаде миниалбума "Пречистен". Изданието може бъде слушано във всички музикални онлайн платформи, а Lay-Zy, както е псевдонимът на артиста, наскоро пусна видео към едно от парчетата - "Наивен съм бил". "Наивен съм бил" е продължение на предходния ми сингъл, "Живот в лъжа" - разказва..

публикувано на 14.04.25 в 08:20

Най-бюджетният турист Красимир Раданов – Дарми за околосветското си пътешествие "Колумбия, Еквадор, Перу ...“: „Хората са добри навсякъде“

В деня, в който първият български космонавт излетя в космоса през 1979-а, читалището в балчишкото село Гурково даде възможност за среща със странстванията на първия човек от Читалище "Свобода", пипнал с ръка мегалитите в Саксайуаман, скитал из Андите, тъкал текстил по оригинална кечуанска технология, видял агротехническа лаборатория на инките и плавал..

публикувано на 11.04.25 в 08:05

Производител: По-скъпи ще са родните плодове, заради измръзването на овошките от 70 до 100%

Оч аква се много сериозен ръст на цените на п лодовете ,  за ради щетите на всички трайни насаждения от застудяването, които са над 70%. Много големи проблеми със студове и проблем с реколтата има и в страни, които са традиционни доставчици за България на плодове като Турция и Гърция.Това коментира Синан Вейсал, който има..

публикувано на 10.04.25 в 08:50

Изложбата “В огледалото на Рембранд” гостува в Градската художествена галерия във Варна

Изложбата “В огледалото на Рембранд” гостува в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ във Варна. Тя е проект на Нов български университет и е насочена към младите публики. Създадена е от екип от преподаватели и студенти. „В огледалото на Рембранд“ предлага висококачествени репродукции на хелиогравюри от колекцията на Нов български..

публикувано на 10.04.25 в 08:20

Експерт: Видеорегистраторът трябва да бъде част от задължителното оборудване на автомобилите

Видеорегистраторът трябва да бъде част от задължителното оборудване на автомобилите, а записите да служат като доказателство в съда. Това мнение изрази Ивайло Желязков от Европейския център по транспортни политики. Според него е необходимо въвеждането на изискване за наличие на  устройството в колата, както за аварийния комплект, тъй като това ще има..

публикувано на 09.04.25 в 09:00

Агрометеоролог: Априлският сняг - проблем за овошките, благодат за посевите

До 10 – 20 % ще са щетите по овощните дръвчета заради снеговалежа и ниските температури през април. Това прогнозира агрометеорологът Мирослав Ганчев, който работи във варненския филиал на Националния институт по метеорология и хидрология. По неговите думи във Варна няма да има унищожена реколта, но в Силистра и Търговище, където снегът е..

публикувано на 08.04.25 в 07:30