Живописец, скулптор, видео артист или всичко това заедно? Нено Белчев избягва да се самоопределя, но едно е сигурно – работите му никога няма да Ви оставят безразлични! Уникален артист с богато въображение – предизвикателство е за зрителя да разбере какво се върти в главата му, дали само „вятър и мъгла“, както самият той твърди?
Ще видим живопис, дорисуван дигитален принт и обекти. Картините се показват за пръв път пред варненската публика. По думите на автора част от работите са правени специално за случая, а други - просто така, като експерименти в конкретна посока и в стремеж да намери собствен визуален език.
Рисувани са в Лос Анджелис, Брюксел, Дъбене и Варна. Изложбата съдържа творби от няколко цикъла, които имат връзка помежду си: американската серия “American Dream Made in China”, по-новия цикъл “Покажи ми езика си!“ и „Вътрешният мир на птицечовката“, чието име е мото на изложбата.
Кое е общото между Нено Белчев и птицечовката? Артистът отговаря детайлно на този въпрос:
Обяснението е просто: тя е тук, заради нейната същност, която лично мен ме очарова. И така, какво прави птицечовката птицечовка? Без излишни подробности: тя снася яйца, но не е птица, нито пък е бозайник като бозайник. Тоест нито риба, нито рак! Птицечовката е уникална, единствена, тя е сама по себе си! А аз я споменавам, възползвайки се от нея, за да направя една съпоставка: аз правя живопис, но не нося етикет „живописец“. Понякога правя и скулптура, и видео правя, но не се чувствам видео артист или скулптор. В този смисъл и аз съм птицечовка.
Според културолога и изкуствовед Нора Голешевска платната на автора „са характерни с това, че изследват и удържат в себе си напрежението между изразните режими на високата и популярната култура, експлоатирайки така вътрешното противоречие между завидна рисувателна техника и провокативна иконография“.
Различен, уникален, сам по себе си! Това е Нено Белчев: птицечовка с интересен вътрешен мир!
По принцип не обичаш да се самоопределяш, затова е намесен и образът на птицечовката. Има твърде много неща в смисъла, който тя носи. Кой е Нено Белчев - като артист, като автор?
Хората, които се занимават да определят кой какъв е, те ги поставят с етикетите им и всичко е базирано върху някакво логическо мислене и изследване какво се случва в изкуството. Аз не искам да бъда поставян на някакъв рафт с етикетче като експонат, по простата причина, че аз съм човек, който се променя постоянно. Моето мнение за изкуство се променя постоянно, и нещата, които правя няма едно с едно еднакви. Аз нямам някакъв утвърден стил. Никога не съм искал да имам утвърден стил. Искам просто като правя нещо, то да бъде искрено, да бъде мое. Преди години правих една изложба, която се казваше "Това не съм аз". То беше така, защото направих нещата и не се чувствах, че аз съм ги правил. И това ми се случва много често.
Защо избра точно птичечовката като твое алтер его?
Аз постоянно си избирам различни неща за алтер егота. В този не филм, който правя в момента, съм си избрал четири различи персонажа, които изразяват мои мисли. Харесва ми да съм маскиран.
Какво има в главата ти освен вятър и мъгла?
Надявам се да има и мозък. Това, което всеки човек вижда, е много лично. Надявам се да подлежи на някаква интерпретация. Красотата е в очите на гледащия и смисълът на една картина е в главата му...
Има ли тема, която да е само твоя?
Аз си присвоих темата за езика. Жестът на изплезване си има своя история и смисъл, който се е променил от древността досега. Първият човек, който се е занимавал научно с това, е Дарвин. Той казва, че изплезването идва от отвращението. При маймуните това е означавало заплашителен жест. В днешно време смисълът е съвсем друг. Една картина, както един текст, трябва да може да се чете между редовете. Картината не е само това, което изобразява. Смисълът е отвъд изобразеното. Това е моя концепция, която не съм сигурен, че работи.
Чуйте интервюто на Светлана Вълкова с Нено Белчев:
Изложбата му бе открита на 3 април и ще остане в Галерия A&G Art Meeting на ул. „Любен Каравелов“ 8 до 20 април.
Ето какъв е погледът на Нора Голешевска, изследовател на визуалната култура, към творчеството на Нено Белчев:
Нено Белчев е роден през 1971 във Варна. Живее и работи във Варна. Завършва Националната художествена академия в София, специалност стенопис. Работи като независим видео артист и режисьор, както и в областта на инсталацията, скулптурата, пърформанса и новите медии. Реализирал е над 30 самостоятелни и е участвал в множество групови национални и международни изложби.
До момента е направил един пълнометражен не-филм (2016), четири среднометражни документални филма и множество кратки наративни филми и видео арт творби, които са печелили награди, призове и номинации от международни видео и филмови фестивали в Италия, САЩ, Русия, Малайзия, Индия, Испания, Румъния, Холандия и Австрия.
Нено Белчев е печелил и стипендии за творчески престой (грант) в Испания, Русия, Китай, Япония, САЩ (2), Франция (2), България и Португалия. Сред по-важните международни участия на г-н Белчев: ESMoA 2018 - програма за творчески престой, Ел Сегундо, Лос Анджелис, Калифорния, САЩ / 2018; XXX-ти Instants Vidéo Numériques et Poétiques фестивал, Марсилия, Франция / Ноември 2017; XXVII-мото издание на НАГРАДИ ЗА ЧУЖДЕСТРАННИ ХУДОЖНИЦИ на фондация CEC ArtsLink (Ню Йорк) в Арт Институт КАЛА (Бъркли, Калифорния, СAЩ, 2014); IN-SONORA VIII: в Национален център за съвременно изкуство музей РЕЙНА СОФИЯ (Maдрид, ИСПАНИЯ, 2014); Градска Галерия на Хонг Конг / ХОНГ КОНГ (2013); Национален център за съвременни изкуства, Санкт Петербург, РУСИЯ (2011); Галерия White Box, Ню Йорк, САЩ (2010); Apexart, Ню Йорк, САЩ (2010); DEPO Tutun Deposi, Истанбул, ТУРЦИЯ (2009); Wichita Falls Museum, Тексас, САЩ (2009); Не Xiangning Art Museum, Шенжен, КИТАЙ (2009); Today Art Museum, Пекин, КИТАЙ (2008); Moerenuma Koen Hidamari Museum, Сапоро, ЯПОНИЯ (2007) и много други. Негови творби са притежание на ОСАТ (Overseas Contemporary Art Terminal) към Не Xiangning Art Museum (Шенжен, КИТАЙ); САМСИ (Софийски Арсенал Музей за Съвременно Изкуство, София, БЪЛГАРИЯ); частни колекции в САЩ, ОБЕДИНЕНОТО
КРАЛСТВО, ЯПОНИЯ, КАНАДА, ИСПАНИЯ, УКРАЙНА и др.
Нено Белчев е един от основателите на Международния видео арт фестивал Видеохолика, Варна.
Не е далеч моментът, в който човек ще е междупланетен вид. Това каза Виктор Данчев, технически директор на Ендуросат - българската компания, работеща в сферата на космическите технологии. От компанията вече са изстреляли десетки сателити и обслужват стотици клиенти. Той е убеден, че футуристичната перспектива за пенсиониране на Марс, която за мнозина..
Градската художествена галерия във Варна представя арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“. Тя е проект на Нов български университет. РИ ще бъде експонирана в подпокривното пространство на галерията до 28 април. Арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“ е вдъхновена от ръкописа от 1953 г. „Холандският пейзаж през XVII век и..
В края на 2023 г. Красимир Милчев издаде миниалбума "Пречистен". Изданието може бъде слушано във всички музикални онлайн платформи, а Lay-Zy, както е псевдонимът на артиста, наскоро пусна видео към едно от парчетата - "Наивен съм бил". "Наивен съм бил" е продължение на предходния ми сингъл, "Живот в лъжа" - разказва..
В деня, в който първият български космонавт излетя в космоса през 1979-а, читалището в балчишкото село Гурково даде възможност за среща със странстванията на първия човек от Читалище "Свобода", пипнал с ръка мегалитите в Саксайуаман, скитал из Андите, тъкал текстил по оригинална кечуанска технология, видял агротехническа лаборатория на инките и плавал..
Оч аква се много сериозен ръст на цените на п лодовете , за ради щетите на всички трайни насаждения от застудяването, които са над 70%. Много големи проблеми със студове и проблем с реколтата има и в страни, които са традиционни доставчици за България на плодове като Турция и Гърция.Това коментира Синан Вейсал, който има..
Изложбата “В огледалото на Рембранд” гостува в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ във Варна. Тя е проект на Нов български университет и е насочена към младите публики. Създадена е от екип от преподаватели и студенти. „В огледалото на Рембранд“ предлага висококачествени репродукции на хелиогравюри от колекцията на Нов български..
Видеорегистраторът трябва да бъде част от задължителното оборудване на автомобилите, а записите да служат като доказателство в съда. Това мнение изрази Ивайло Желязков от Европейския център по транспортни политики. Според него е необходимо въвеждането на изискване за наличие на устройството в колата, както за аварийния комплект, тъй като това ще има..