Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бялото - проблем във визуалната агитация за изборите

Какви са най-фрапиращите грешки във визуалните материали в предизборната кампания във Варна според професионалния фотограф Деян Недялков?

Деян Недялков повече от 15 години се занимава с фотография и преподаване, компетентен е и по отношение на рекламата. В разговор със Светлана Вълкова той анализира проблемите при заданията и заснемането на кандидатите:

Каква е визуалната култура на кандидатите за кмет и за общински съветници във Варна? Вие сте преподавател - каква оценка поставяте на целия визуален материал, с който сме залети отвсякъде?

Оценката по шестобалната система е 3 +. Всяко едно нещо, което правим, то винаги олицетворява нашата същност. Когато видиш снимките на кандидатите, виждаш с какъв екип се е обградил и колко е взискателен към работата си. Често пъти тези грешки, които виждаме на билбордовете, са грешки не само на един човек, те са дело на един отбор и трябва да бъдат разглеждани като съвкупност от цялостни решения. Когато видим една снимка, която видимо е скалъпена набързо, такива и действия ще очакваме от хората. 

Какви са основните грешки, които забелязвате в билбордовете, плакатите, в интернет?

Аз също снимам такива неща. Първо, често идват с конкретни задания, които са грешни, а едно от тях е изискването хората да са обърнати наляво или надясно. Всеки човек си има фотогенична страна. Желателно е той да бъде заснет правилно, а не само да бъде обърнат от правилната страна. Важно е също да бъде осветен правилно. Когато обаче тези неща се нарушат, човекът не изглежда добре. Това се случва, защото някой специалист по рекламата е решил, че те трябва да са обърнати на дадена страна. Втората основна грешка е обработката. Работата там граничи с двойка поради простата причина, че мъже, и то сериозни мъже, са обработени в стил "Гламур" - мадама от корица на списание. Това не е добре, защото той изглежда безумно. 

Друга подобна грешка е хората да се заснемат на тъмен фон, и после са изрязани на бял фон. Още по-смешното е, когато видиш двама кандидати - единият е кандидат за кмет, а другият - кандидат за районен кмет. Виждаме единия, осветен със светлина отляво, а другият - с централна светлина. Така представата за обем и това, че са хора от един екип, изчезва, защото видимо тези хора са снимани по различно време. Ако хората от един екип не могат да отидат на едно място и не могат да спазват едни и също правила за създаване на изображение, не знам дали бих могъл да нарека тези хора екип...

Това означава ли, че снимките се правят от непрофесионалисти?

Искам да кажа да, но това не е напълно така. Голяма част от снимките могат да бъдат направени от професионалисти, но с грешни задания. Когато едно задание е спуснато отгоре и ти се казва: "Ти снимаш така", ти просто снимаш така... 

Това е вечният проблем - между този, който плаща, и този който върши работа. 

Този, който плаща, е наел агенция за това нещо, екип. Аз визирам човека, който поръчва нещата, екипът, който изгражда цялата стратегия, дизайнера и фотографа - това са най-малко четирима човека. Основният проблем е, че човекът отгоре е казал едно и нещата са объркани. А всъщност всеки един от тях си разбира от своите си неща и като класика в България се смята, че разбира от всичко. Нека дизайнерът попита фотографа този човек, който се снима как ще изглежда. Кандидатът трябва да изглежда на гласоподавателите като човек, който иска да бъде избран, че той ще върши работа. 

А коя е най-сериозната грешка?

Най-сериозната грешка, която се прави от всички, е хората да бъдат снимани с бели ризи. Бялата риза сама по себе си е страхотна, когато се носи от сервитьори. Но това нещо е против всякакви правила във визуалните изкуства. Всеки един бял елемент отнема от вниманието, което трябва да привлече човекът, когото снимаме, защото когато погледнем в една снимка или рекламен плакат, ние го разглеждаме от най-агресивната към най-пасивната страна, или от най-светлата към най-тъмната, т.е. бялата риза привлича повече от лицето и изражението. И когато тези неща не се вземат под внимание, се получава това, което виждаме по улиците -  еднакви хора с бели ризи, грешно оцветени, с лош ретуш... Тези хора не вдъхват доверие, те не изглеждат като за билборд. 

Обществената култура през последните десет години се е променила много. Парадокс е, че децата и младежите до 30-35 години по цял ден скролват в Инстаграм, Тик Ток и Фейсбук изображения и тези хора нямат мотивация да гласуват за някого. Защото той не е приветлив, не изглежда добре и на снимката не е като хората - там, където трябва да е най-представителен. На някои от снимките те позират толкова грешно, че създават усещане, че не искат да участват в тази снимка. 

По отношение на рекламата комбинацията, която масово се използва, е предизборната кампания да е на бял фон. Слагаме един човек на бял фон и той там е като притурка. Кой е важен - човекът, който трябва да върши работата, или фонът? Друг проблем в някои кампании е шаренията. Не виждаш човекът кой е. Всичко трябва да е премислено!  Аз винаги се старая да дам най-доброто от себе си, но не винаги успявам. Когато ще те гледа цяла Варна, ти не можеш да си позволиш да изглеждаш като Мики Маус. 

Целия разговор на Светлана Вълкова с фотографа Деян Недялков чуйте в прикачения звуков файл:




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
доц. Огнян Боюклиев

Огнян Боюклиев, БАН: Ниското качество на храните е по-голям проблем от високата им цена

Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..

публикувано на 15.02.25 в 13:58

Винен експерт: Родни вина се предлагат и в Мишлен ресторанти, избирайте българското!

Българите преоткриват  позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино  П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..

публикувано на 14.02.25 в 08:08

Икономист: Бойкотът във варианта, в който се предлага днес, няма да има никакъв ефект

Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..

публикувано на 13.02.25 в 18:12
Иван Кабуров

Зеленчукопроизодител: Държавата спешно да ограничи сивия сектор в покупко-продажбата на плодове и зеленчуци, да има контрол

Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..

публикувано на 13.02.25 в 11:48

Масово хора от по-малки градове купуват жилища във Варна с готови пари

65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна.  63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..

публикувано на 13.02.25 в 08:05

Клубът на варненските краеведи очаква своите нови членове

23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед".  Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..

публикувано на 12.02.25 в 08:30

Сестрите и акушерките в готовност за протести, ако се намали обучението им с година

Медицинските сестри и акушерките са в готовност за провеждане на масови протести, ако бъде одобрена идеята обучението по тези специалности да бъде намалено от 4 на 3 години. Това каза Милка Василева, председател на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). Обучението им сега отговаря на изискванията на европейска директива,..

публикувано на 11.02.25 в 19:00