Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лилианна Николаева: Рекламният текст е успешен, ако идеята зад него докосва хората

| обновено на 25.09.23 в 10:39

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстов материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. Маркетингът и рекламата засягат всяка минута от ежедневието на съвременния човек, в интернет и извън него. А копирайтингът е важна част от маркетинговия процес, тъй като текстът е мост между бизнеса и продукта, от една страна, и потребителя, от друга.

Лилианна Николаева е родена и израснала във Варна - именно в морския град тя изгражда кариерата си в областта на маркетинга и PR. Основава собствена копирайтинг агенция - AdverHeart, която е основният фокус на ежедневието ѝ през последните четири години. В предаването Улица "Събота" Лилианна сподели подробности относно професията си, работната среда, тенденциите в копирайтинга и възможностите за развитие на един млад човек в град като Варна.

Моята професия се нарича "копирайтър". Само преди няколко години тази дума не говореше нищо на повечето хора, но се радвам, че с времето започна да става все по-ясно какво точно правим ние. А то е да пишем текстове - рекламни, информативни... С две думи - пишем за хората. Като това не се ограничава само в рамките на социалните мрежи - просто там сме всеки ден. Иначе всичко, което е текст, може да мине през мен: сайтове, прессъобщения, слогани, криейтив копирайтинг, редакция на текстове...

Можем ли да кажем, че твоят текст задължително продава?

Ако говорим за публикации в социалните мрежи, те невинаги имат за цел да продават. Много често тяхната цел е да напомнят за дадения бранд - ето ни, ние сме тук, ако искате влезте в сайта ни и разгледайте. Понякога постът в социалните мрежи е просто намигване към аудиторията, споделяне на нещо забавно, на нещо ново и интересно, което дори не е задължително да е свързано с продукта или услугата на бизнеса. Така че не всеки текст има за цел да продава, но в крайна сметка, цялата тази комуникация с потребителите води до предизвикване на интерес и, евентуално, покупка.

Къде е границата, отвъд която присъствието на даден бранд в социалните мрежи се превръща в досадно?

Тази граница е различна при всеки, който се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Често водя разговори на тази тема с колеги и дори с клиенти, тъй като аз лично не съм привърженик на агресивното рекламиране онлайн. Смятам, че два поста, но направени както трябва - с правилен текст и визия, са много по-ефективни от безразборното ежедневно публикуване. Определено за мен по-малкото е повече.

Като млад човек, развиващ се във Варна с професията копирайтър, успяваш ли да се издържаш само от това?

Аз от четири години имам собствена агенция, която се развива доста добре, така че не мога да се оплача в това отношение. Няма обаче да лъжа никого - това изисква наистина много работа всеки ден - включително и в събота и неделя. Но в крайна сметка си струва и ако си организиран, съвсем спокойно можеш да се издържаш с тази професия. Препоръчвам я за всеки, който се двоуми дали да поеме по този път. Наскоро се включих в един семинар по копирайтинг и се запознах с много краетивни млади хора, които имат невероятни идеи! Така че нямам търпение да видя какво ще донесат бъдещите колеги на нашия бранш.

Какво е необходимо на един човек, за да се занимава с копирайтинг?

На първо място да има влечение към писането, към текста. Освен това трябва да е търпелив към хората - всеки клиент е различен и трябва да се съобразяваш с това. Толерантността към хората е мнго важна, защото за тях техните бизнеси са техните деца и трябва да се подхожда с много уважение към всичко това.

Какво прави един рекламен текст успешен според теб?

Идеята, която стои зад него. Ако тя е човешка, ако докосва хората, ако те я почувстват близка до себе си, тогава рекламата е успешна. Това е и начинът посланието да се отличи от всички останали и да бъде запомнено.

С какви други специалисти комуникира копирайтърът в работния процес?

С дизайнери - те са нашите спасители. Също и с колегите фотографи, без които на практика не можем нищо да направим. За да облечем идеята си в нещо стойностно, трябва да си партнираме с колеги, които разбират визуалната част на нещата.

Откъде черпиш вдъхновение за творческите си идеи?

Това, което правят колегите в бранша, винаги е в полезрението ми. Има толкова интересни неща, на които се възхищавам! Но най-често черпя вдъхновение от самия клиент. Защото, когато при теб дойде човек със симпатичен малък бизнес, в който е хвърлил всичко - усилия, средства, време, и когато виждаш как той гори в това нещо, няма как да не дадеш най-доброто от себе си за него. Също така крайните срокове са доста силен мотиватор, както и музиката - тя е моят начин да си върна креативността, когато я изгубя.

Как се чувстваш във Варна като млад човек, който живее и се развива тук?

Аз съм родена и израснала във Варна и нямам никакво желание да я напускам. Тук се чувствам добре, уютно ми е. Градът определено се развива - виждам го по бизнесите, които аз и моите колеги обслужваме. Разбира се, има още много накъде да се развиват нещата, което е още една причина да искам да остана. Приятно ми е тук.

Целия разговор с Лилианна Николаева слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Да продадеш всичко, за да обиколиш света с лодка - историята на Иво, Мира и Мая от "The Life Nomadik"

Свобода и морска шир. Необвързаност с битовизми и бързане за работа. Смелост и наслада от нови преживявания, срещи и пътешествия до различни кътчета на света. Всичко това е не само мечта, но и осъществена цел за Иво, Мира и дъщеря им Мая от "The Life Nomadik". Семейството, заедно със своя катамаран "Фата Моргана", обикалят света напук на рутината и..

публикувано на 21.03.25 в 08:00

Rural Murals – "Spirit of a Place"

Проекът Rural Murals – "Spirit of a Place" изследва и поддържа спомените, пропити в домовете, които изчезват в миналото. Историята започва в почти изоставената махала Любница на ихтиманското село Мухово. Там е имало воденици, глинени работилници, ковачници, училище, църква… Една по една къщите потъват в гората. Преди години Крум Балджийски с..

публикувано на 20.03.25 в 07:05
Велислав Величков

Велислав Величков: Пеевски е лидерът на управляващата опозиция

Делян Пеевски е лидерът на управляващата опозиция. Той не е излизал от властта при всички управления на ГЕРБ. Това коментира адвокат Велислав Величков от инициативата "Правосъдие за всеки" и допълни, че още от съставянето на кабинета "Желязков" той и колегите му са дали тази титла на председателя на ДПС - Ново начало. Според Величков зависимостта на..

публикувано на 19.03.25 в 08:15

Адвокат Антоан Атанасов: Измамите в интернет са комплексни и трудни за проследяване

Спонсорирани публикации в социалните мрежи, в които със снимка на касова бележка се продават стоки от името на известни вериги, са сред най-честите измами в интернет. Те предимно се публикуват от профили на хора с чуждестранни имена, на перфектен български, и по всяка вероятност с помощта на изкуствен интелект. Под постовете винаги има коментари с..

публикувано на 18.03.25 в 08:30

Журналистът Миле А. Ристески: Корупцията в РСМ е голяма, институциите функционират катастрофално

В момента в Северна Македония няма човек, който да не съчувства на близките за смъртта на 59-те млади хора между 14 и 27-8 години. Ситуацията при нас е изключително тежка и тъжна, коментира за Радио Варна Миле А. Ристески, журналист в Националната македонска радио-телевизия. Благодаря от свое име на българския народ, на българските лекари, които..

публикувано на 17.03.25 в 17:00

Sonny Sandoval (P.O.D.): Не се продавайте!

Интервю със Sonny Sandoval (P.O.D.) За по-малко от три месеца билетите за концерта на GODSMACK свършиха. Американската банда избра да започне европейското си турне от България на 22 март, като заедно с тях ще видим сънародници им от P.O.D. и DROWNING POOL. Sonny Sandoval, лидерът на P.O.D., даде специално интервю за българските фенове на..

публикувано на 17.03.25 в 08:30
Цветелина Пенева

Цветелина Пенева: Може да се говори за саботаж на машинното гласуване

След експертизите по конституционното дело за проверка на изборните резултати може да се говори за саботаж на машините за гласуване, с цел те да бъдат изхвърлени от избирателния процес и така да продължат манипулациите с хартиените бюлетини. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ Цветелина Пенева от Обществения съвет към ЦИК. Тя..

публикувано на 15.03.25 в 12:43