Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилианна Николаева: Рекламният текст е успешен, ако идеята зад него докосва хората

| обновено на 25.09.23 в 10:39

"Копирайт" е термин, произлизащ от английския език (copy – ръкопис, текстов материал; write – пиша). Копирайтър се нарича този човек, който отговаря за текстовата част на рекламата във всичките ѝ форми – печатна, външна, радио, телевизионна и в интернет. Маркетингът и рекламата засягат всяка минута от ежедневието на съвременния човек, в интернет и извън него. А копирайтингът е важна част от маркетинговия процес, тъй като текстът е мост между бизнеса и продукта, от една страна, и потребителя, от друга.

Лилианна Николаева е родена и израснала във Варна - именно в морския град тя изгражда кариерата си в областта на маркетинга и PR. Основава собствена копирайтинг агенция - AdverHeart, която е основният фокус на ежедневието ѝ през последните четири години. В предаването Улица "Събота" Лилианна сподели подробности относно професията си, работната среда, тенденциите в копирайтинга и възможностите за развитие на един млад човек в град като Варна.

Моята професия се нарича "копирайтър". Само преди няколко години тази дума не говореше нищо на повечето хора, но се радвам, че с времето започна да става все по-ясно какво точно правим ние. А то е да пишем текстове - рекламни, информативни... С две думи - пишем за хората. Като това не се ограничава само в рамките на социалните мрежи - просто там сме всеки ден. Иначе всичко, което е текст, може да мине през мен: сайтове, прессъобщения, слогани, криейтив копирайтинг, редакция на текстове...

Можем ли да кажем, че твоят текст задължително продава?

Ако говорим за публикации в социалните мрежи, те невинаги имат за цел да продават. Много често тяхната цел е да напомнят за дадения бранд - ето ни, ние сме тук, ако искате влезте в сайта ни и разгледайте. Понякога постът в социалните мрежи е просто намигване към аудиторията, споделяне на нещо забавно, на нещо ново и интересно, което дори не е задължително да е свързано с продукта или услугата на бизнеса. Така че не всеки текст има за цел да продава, но в крайна сметка, цялата тази комуникация с потребителите води до предизвикване на интерес и, евентуално, покупка.

Къде е границата, отвъд която присъствието на даден бранд в социалните мрежи се превръща в досадно?

Тази граница е различна при всеки, който се занимава с маркетинг в социалните мрежи. Често водя разговори на тази тема с колеги и дори с клиенти, тъй като аз лично не съм привърженик на агресивното рекламиране онлайн. Смятам, че два поста, но направени както трябва - с правилен текст и визия, са много по-ефективни от безразборното ежедневно публикуване. Определено за мен по-малкото е повече.

Като млад човек, развиващ се във Варна с професията копирайтър, успяваш ли да се издържаш само от това?

Аз от четири години имам собствена агенция, която се развива доста добре, така че не мога да се оплача в това отношение. Няма обаче да лъжа никого - това изисква наистина много работа всеки ден - включително и в събота и неделя. Но в крайна сметка си струва и ако си организиран, съвсем спокойно можеш да се издържаш с тази професия. Препоръчвам я за всеки, който се двоуми дали да поеме по този път. Наскоро се включих в един семинар по копирайтинг и се запознах с много краетивни млади хора, които имат невероятни идеи! Така че нямам търпение да видя какво ще донесат бъдещите колеги на нашия бранш.

Какво е необходимо на един човек, за да се занимава с копирайтинг?

На първо място да има влечение към писането, към текста. Освен това трябва да е търпелив към хората - всеки клиент е различен и трябва да се съобразяваш с това. Толерантността към хората е мнго важна, защото за тях техните бизнеси са техните деца и трябва да се подхожда с много уважение към всичко това.

Какво прави един рекламен текст успешен според теб?

Идеята, която стои зад него. Ако тя е човешка, ако докосва хората, ако те я почувстват близка до себе си, тогава рекламата е успешна. Това е и начинът посланието да се отличи от всички останали и да бъде запомнено.

С какви други специалисти комуникира копирайтърът в работния процес?

С дизайнери - те са нашите спасители. Също и с колегите фотографи, без които на практика не можем нищо да направим. За да облечем идеята си в нещо стойностно, трябва да си партнираме с колеги, които разбират визуалната част на нещата.

Откъде черпиш вдъхновение за творческите си идеи?

Това, което правят колегите в бранша, винаги е в полезрението ми. Има толкова интересни неща, на които се възхищавам! Но най-често черпя вдъхновение от самия клиент. Защото, когато при теб дойде човек със симпатичен малък бизнес, в който е хвърлил всичко - усилия, средства, време, и когато виждаш как той гори в това нещо, няма как да не дадеш най-доброто от себе си за него. Също така крайните срокове са доста силен мотиватор, както и музиката - тя е моят начин да си върна креативността, когато я изгубя.

Как се чувстваш във Варна като млад човек, който живее и се развива тук?

Аз съм родена и израснала във Варна и нямам никакво желание да я напускам. Тук се чувствам добре, уютно ми е. Градът определено се развива - виждам го по бизнесите, които аз и моите колеги обслужваме. Разбира се, има още много накъде да се развиват нещата, което е още една причина да искам да остана. Приятно ми е тук.

Целия разговор с Лилианна Николаева слушайте в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какви монети са сечени в древния Одесос?

Бившият колекционер на монети Иван Попов представи във Варна по време на научната конференция "Културното наследство на Варна и Черноморския регион", която се провежда в планетариума на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров", лекция на тема "Тракийските и римски монети, сечени в древния Одесос".  Попов е имал колекция от над 3700..

публикувано на 28.09.24 в 14:05

Станислав Стилянов: Травъл блогърството прави рекламата на България като туристическа дестинация по-ефективна

В Международния ден на туризма ви срещаме с пътешественика Станислав Стилянов, който е посетил множествто дестинации по света, както и познати и нетолкова познати места и кътчета в България. Всичките си пътувания той описва в своя туристически блог. С травъл блогърство Стилянов се занимава активно от 4 години и е член на Асоциацията на..

публикувано на 27.09.24 в 09:33

Johnny Hedlund (UNLEASHED): В дигиталния свят автентичността е все по-предпочитана

Интервю с Johnny Hedlund (UNLEASHED) В началото на годината шведските дет законодатели UNLEASHED изкараха сборник с парчета, записани преди да издадат първия си албум. 35 години и 14 албума по-късно с него бандата направи лек завой към началото. Един вид от „Before the Creation of Time“ наднича творческият потенциал на част от юношите бледни..

публикувано на 27.09.24 в 08:10
Антъни Лерма

Методика за подобряване функциите на ума и тялото въвежда ХамелеON

Методика за подобряване функциите на ума и тялото за възрастни и деца, въвежда в дейностите си варненската младежка организация ХамелеON към Сдружение „Няма невъзможни неща“. Тя се основава на движенията на източните бойни изкуства и помага за подобряване на координацията между лявото и дясното полукълба на мозъка. Нейн създател е Антъни..

публикувано на 26.09.24 в 07:00

Посланикът на Азербайджан: До края на годината се очаква Азербайджан да увеличи доставките на газ към България

Посланикът на Азербайджан в България. Н. Пр. д-р Хюсейн Хюсейнов беше на посещение във Варна. Това е първата визита на дипломата в морската столица. "Още с пристигането си  във Варна останах много впечатлен от морето, от хората, от атмосферата, които правят Варна очарователна. Уникалната архитектура, красотата на морето, хубавото време, което ни..

публикувано на 25.09.24 в 16:45

Павел Г. Веснаков: Историята от филма "Безветрие" е вдъхновена от реалния живот

Филмът "Безветрие" на Павел Г. Веснаков беше представен на фестивала "Златна роза" във Варна. Лентата разказва за син, който се завръща в чужбина, за да продаде апартамента на баща си, защото в имота ще се строи голф игрище. " Героят, за когото разказвам, попада в свят, нов за него... Героят,  накъдето и да се обърне, вижда и усеща едно и също нещо, от..

публикувано на 25.09.24 в 07:00

Травъл блогърите в България с изложба до Слънчевия часовник

Годишната изложба на Асоциацията на собствениците на туристически онлайн медии в България ще бъде открита днес от 18.30 часа до Слънчевия часовник във Варна. Тя е под надслов "България - магнетична и красива" и представя чрез снимки популярни и не толкова известни кътчета, сред които лазурни езера, драматични планини, дълбоки пещери, уединени..

публикувано на 24.09.24 в 08:15