Не е необичайно военни кораби да спират търговски плавателни съдове. Това коментира председателят на Българската морска камара и директор на БМФ кап. Александър Калчев след инцидента в Черно море, при който турски търговски кораб беше спрян с предупредителни изстрели от руски патрул в близост до българската икономическа зона.
Припомняме, че след изтеглянето на Русия от зърнената сделка, която позволяваше износ на украинско зърно и стоки от миналия август до средата на юли т.г., руското правителство заяви, че ще третира всички кораби, които се приближават до украинските пристанища, като потенциални военни кораби.
Случаят постави под съмнение и плановете на Украйна за собствен хуманитарен коридор в Черно море, по който да продължи да изнася зърнени култури, без участието на Русия.
Не мога да кажа, че е нормално, но е обичайна практика в зони, които са контролирани - дори и в района на Средиземно море, каза Калчев. Включително военноморски сили на НАТО имат подобна практика за проверка на плавателни съдове, ако има подозрения за трафик на наркотици или хора. При такива съображения е абсолютно разбираемо. Обичайно е при това да се случи качване на въоръжени военнослужещи на борда, включително и екипажът да бъде отстанен от района на настройката, докато трае проверката, като на мостика и в машинното остане по един човек.
Въпросът тук е не дали подобни проверки са нормални, а дали трябва вообще да се случват в при тази ситуация в Черно море, тъй като е изключително неприятно за страните от региона. Това просто убива бизнеса и не трябва да се допуска, заяви Калчев.
По думите му, всяка една такава ситуация носи изключително висок риск за екипажа, тъй като едно грешно действие, една неправилно казана реплика, може да се приеме по погрешен начин.
Ние винаги съветваме нашите екипажи (на БМФ) да бъдат кооперативни доколкото е възможно, тъй като безопасността им е на първо място, каза още Александър Калчев.
Към днешна дата нито един кораб на БМФ не плава в района на Черно море, след като за около пет месеца и половина след началото на войната на 24 февруари 2022 г., кораб "Рожен" беше блокиран в украинското пристанище Черноморск. Там го завари започването на войната от Русия. "Рожен" успя да отплава едва след договарянето на зърнената сделка с посредничеството на ООН между Украйна, Русия и Турция, в началото на август миналата година като един от корабите, включени в нея.
5 млн. долара бяха загубите на БМФ от непредвидения престой и военния риск, свързан с "Рожен".
Както повечето компании, които оперират нови и скъпи кораби, предпочитаме да не плаваме в Черно море, тъй като застрахователните премии са доста високи. За пристанищата на Украйна и на Русия, застраховката може да достигне до 1% от стойността на кораба на седмица, поясни Александър Калчев.
За българските и румънските пристанища няма повишение на застраховките към момента. От морската камара се надяват премиите да бъдат запазени като стойност, защото дава възможност на пристанищата все пак да привличат и да транзитират стоки от Украйна.
Несигурността от войната в Украйна оказва влияние и върху фрахтовия пазар, водейки до флуктуация на цените на зърното, което бута пазара надолу, коментира Калчев. В допълнение към това е и несигурността при доставките на петрол. Влиянието, което оказва Русия, а и страните от ОПЕК при добива, засилва търсенето на алтернативи за в бъдеще.
Целият разговор с кап. Александър Калчев може да чуете в звуковия файл.
ПП-ДБ очакват подкрепа от другите парламентарни сили за сезиране на КС за цялостна проверка на изборните резултатите във всяка една секция, предаде БНР. "Продължаваме промяната - Демократична България" очакват да получат подкрепа от другите парламентарни сили за сезиране на Конституционния съд с цел да се направи цялостна проверка на резултатите от..
Президентът Румен Радев заяви, че ще свика 51-вото Народно събрание на 11 ноември, предаде БНР. "Аз вече заявиха, че предоставям допълнително време като възможност за предварителни разговори между партиите преди конституирането на парламента, за да не станем свидетели на такива унизителни сцени при избора на неговия председател", посочи държавният..
Аварията на тръбопровода във Варненското езеро е отстранена днес следобед и няма изтичане на отходни води. След възстановяване работата на канално-помпената станция, робот е наблюдавал връзката и не е установен проблем. Има аварийна група, която е в готовност да реагира. Това уверение са дали от фирмата-изпълнител "Хидроремонт ИГ" ООД, която изпълнява..
Спешна проверка във филиала на детска градина "Теменужка", който се помещава до автогарата във Варна, е предизвикал сигнал на родители на дете от втора група, че учителка е прилагала недопустими методи за успокояване на деца във времето за следобеден сън. Дете на четири години е казало на родителите си, че госпожата успокоява неспокойните деца..
Започват проверки за нерегламентирано изхвърляне на излезли от употреба автомобилни гуми. Дейностите ще се извършват от общинската дирекция „Екология и опазване на околната среда“ и районните кметства. Това стана ясно по време на редовната оперативка при кмета на града Благомир Коцев, в която участват представители на администрацията. За първи път след..
За една седмица - от 28 октомври до 3 ноември, във Варна и областта са установени 17 водачи, шофирали след употреба на алкохол. Осем от тях са били с до 1,2 промила, а деветима - с над 1,2 промила. 4 515 са нарушенията за скорост през седмицата, а шестима са засечени за управление на МПС след употреба на наркотични вещества. 44 са пътнотранспортните..
Председателите на секционните избирателни комисии, в които изобщо не са били пуснати устройствата за видеонаблюдение, да бъдат глобени. Това реши Централната избирателна комисия на заседанието си днес. Според Изборния кодекс санкцията, която може да бъде наложена, е от 20 до 200 лева. Става дума за 60 секции-нарушители, става ясно от информацията,..