Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кап. Янчо Калчев: На круиз всеки иска да здрависа капитана на кораба

55 години от официалното откриване на Морска гара-Варна се навършиха т.г. Пасажерският терминал на Пристанище Варна е официално открит на 28 юни 1968 г.
С построяването на гарата се появяват и първите пасажерски кораби под български флаг. Един от първите капитани на тези кораби е кап.Янчо Калчев. Той има 39 г. стаж в професията, от тях 12 г. като капитан на пътнически кораби в т.ч. комети и катамарани. В останалите 27 г. е управлявал търговски кораби (за насипни и бройни товари, контейнери). Където е имал възможност се е гмуркал в различни морета, защото е и сертифициран лековолаз. Кап.Янчо Калчев е трето поколение морски човек, баща му е бил инженер-корабостроител, а синът му кап.Александър Калчев наследява и дядо си баща си – дипломиран инженер корабостроител и инженер-корабоводител, а днес е начело на вече приватизираното Параходство БМФ.
На 15 септември 1968 г. големият пътнически кораб "Варна застана на Морска фара-Варна и целият град се извървяваше да го гледа. Действително Морската гара отвори вратите за морския туризъм. В годините, в които аз работих там от 1984 г. до 1996 г. тя беше по-населена от централния плаж на Варна. Имаше много пътници, дори нощно време спяха върху раниците си, за да тръгнат с първата комета на юг.
В колко часа тръгваше първата комета?
В 7 часа, следващата в 8 часа, в 8.30 часа имаше от Варна през Несебър, Бургас, Созопол и тогавашния Мичурин, сега Царево. Тогава България имаше 10 комети и всичките вървяха пълно-пълно, на юг и на север, обратния рейс - пътникопотокът беше много силен. Освен това имахме и задгранични пътнически кораби - три по мое време. Те поддържаха линиите Варна-Истанбул, тридневни, с туристи от контингента на "Балкантурист", които са дошли да почиват в България и са записали за екскурзия.
А достъпни ли бяха билетите?
Цените бяха достъпни и затова беше най-предпочитания транспорт. Билетът до Бургас беше 5 лв., а 5 лв. беше нищо. Нашите кораби не бяха от голяма величина и превеждането на кораба в едно бурно море беше далеч по-сложно отколкото в едно бурно море, отколкото един голям кораб. 
А и защото и хората се движат на борда.
Освен, че се движат имат и едно желание - да са на най-горната палуба, за да могат да гледат, а това влияе на устойчивостта на кораба за малките кораби, когато товарът се вдигне горе. Но, всичките ми спомени от пътническото плаване са много хубави. Красотата на местата, които съм посещавал, емоциите с пътниците винаги приятни.
Имаше ли много пътници, които искат да се срещнат с капитана на кораба, да си поговорят с вас, да ви стиснат ръката?
Задължително, задължително, фигурата на капитана е основна за тях и всеки иска да контактува. 
В ново време, от 2000 г, насам Варна се радваше на посещението на големи круизни кораби. Не всички могат да влязат, защото морската гара е сравнително малка, вие ще кажете колко малко в сравнение с други гари по света.
Приличен е размерът й -  трите кейови места плюс малкото басейнче, което до нея и дългия кей, на който заставаше "Перун" и там можеше да застават. Приличен е размерът на морската ни гара. За размера на града това предполага нашата акватория. 
Но, около 2014 г. с "оранжевата революция" в Украйна се усложни геополитическата обстановка този поток секна. Международните круизни компании започнаха да заобикалят Черно море, сега това се засили още повече. Какво е бъдещето на Морска гара като пасажерски терминал?
Трудно е да се каже, защото Морска гара остана сама да работи, а навремето тя беше под шапката на СО"Воден транспорт". За тези години, в които разказах, на Морска гара нямаше място - единият кораб тръгва и застава друг, беше постоянно заета, а сега е постоянно празна. А и какво стана - Морска гара и до нея само едни ресторанти и едни въртележки - то вече не е корабно място. Хората такива ресторанти и заведения си ги имат и у дома си, те не идват да видят на нашата гара какви кръчми имаме. Много не й виждам бъдещето, при положение, че и държавата няма политика да развива такъв флот и туристическите организации вече са много пръснати и със своите интереси, но не и с обединен интерес за осигуряване на голям пътникопоток. Просто Морска гара ще остане такава, каквато беше в спомените, но дали ще се възстанови живота на нея не мога да кажа. Там работеха цели семейства, моята съпруга, например беше информатор на гарата, аз със кораба постоянно бях там, децата отраснаха на Яхт-клуба. Имаше семейства, чиито живот беше свързан с този туристически бизнес, а сега кой е там - никой, ресторантьори.
Морска гара-Варна е построена е по проект на арх. Любен Попдонев (проектирал и Централна Автогара - София) и инженерите Светослав Бранеков и Иван Янтантов. Тя е позиционирана в близост до входа на Пристанище Варна, от вътрешната страна на вълнолома, който го защитава от изток. Изграждането на й е свързано с развитието на Варна като туристически център и международен курорт. Строителството на гарата започва през 1966 г. През 1967 г. е построен пирсът. Общата дължина на кейовете, включващи пътническия кей, малкия басейн и първо корабно място, е 520 метра. На тях могат да пристават едновременно два големи пътнически кораба и четири малки, а малкият басейн е предвиден да се използва предимно от крайбрежните пътнически корабчета и от популярните тогава кораби на подводни криле тип „Комета”. През 1968 г. е завършен целият комплекс.

По публикацията работи: Мариела Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
д-р Яир Галили - съдов специалист

Съдовият хирург д-р Яир Галили: Има ефективно и щадящо медицинско лечение на венозните заболявания

Д-р Яир Галили е световно известен съдов специалист. През 1988г. завърша медицина в Университет Бен Гурион, Негев През 1997г. придобива специализация по ултразвукова диагностика и терапия в Общата хирургия, Университет Уейк Форес, САЩ През 1998г. специализира Обща хирургия в Болница Ихилов, Тел Авив През 2000г. придобива специалност по..

обновено на 29.11.24 в 14:32

Намибия - земя, недокосната от човечеството

Фотографът Сандро Арабян представя в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” – Варна до 30 ноември 2024 г. своята самостоятелна изложба “Намибия / Природата”. Фотографиите в нея са уловили мигове от две пътувания в африканската страна, които авторът предприема заедно със своята майка - уважаваната художничка проф. Десислава Минчева. Артистичният..

публикувано на 29.11.24 в 07:30

Björn Johansson (ARCTIS): Ако музиката е страстта ви, последвайте я без да се занимавате с нищо друго

Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. На 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде специално интервю за..

публикувано на 28.11.24 в 07:05

Виолета Тончева след фестивала "Interferences": Впечатлени сме от високата театрална култура на румънската публика

Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...

публикувано на 27.11.24 в 08:45

Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES): Изследваме празнотата

Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..

публикувано на 27.11.24 в 07:25

Експерт: Фалшивите сайтове-двойници за онлайн пазаруване са с правописни грешки в името

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври, сочат доклади на различни лидери в киберсигурността. Това каза  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Занимава се също с експертизи по компютърна криминалистика към Съда и..

публикувано на 26.11.24 в 09:30
Даниел Стефанов

Политологът Даниел Стефанов: Всеки опит на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ да правят мнозинство с други партии поотделно е игра

Елементарните сметки за мнозинство за съставяне на правителство сочат, че най-логично е то да е формирано от коалициите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Всеки опит да се прави мнозинство с други партии около едната от двете коалиции е игра. Това каза политологът Даниел Стефанов в предаването на Радио Варна Post Factum. Той..

публикувано на 26.11.24 в 08:25