Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как сиропиталището се превръща в дом в новия роман на Емануил Видински

Писателят Емануил Видински представи новия си автофикционален роман "Дом за начинаещи" в Арт салона на Радио Варна като част от събитието "Алея на книгата", което продължава до 6 август в морския град. Видински ни въвлича в юношеските си спомени, приели формата на католическо сиропиталище в бившата Източна Германия. 

Там, потопен в изцяло чужда среда, писателят е начинаещ във всеки възможен аспект от неговия живот. Какво се крие зад творческия процес на "Дом за начинаещи"? С Емануил Видински разговаря Светлана Вълкова:

Вашият дом за начинаещи с какво се отличава?

Моят дом се отличава с много неща. Той е сиропиталище в Германия – католическо сиропиталище на всичкото отгоре /"Света Елизабета" в Калбе/. Аз отивам в този дом, когато съм на 13 години и всичко е ново, аз съм начинаещ във всичко – в езика, в усвояването на немския, в социалните практики, поведенчески модели. Начинаещ съм и в собствения си живот – порастването, възмъжаването, влюбването, осъзнаването на това, че си сам, защото си далеч от мама и татко. Чужда среда, която предполага в някакъв момент, че би могла да се превърне в дом. Би могла да се превърне и в майка и в мащеха. В моя случай се превърна в дом.

Казвате, че автобиографичната част в романа е около 60%. Така ли е?

Да, на око го смятам това. Може и да е 65% да речем, но със сигурност не е 90%, не е и 20%. Повече от половината е със сигурност, но моята препоръка е да не се мисли кое е истинско и кое не е. Толкова са омешани историите и в моята глава, неотделимо е. Има измислени герои, участващи в реални сцени, които си спомням и обратното. Има истински герои, които съм поставил в измислени сцени с цел придвижване на действието. Това просто е роман, не е документалистика някаква. Все пак е художествена литература.

Защо Ви е нужно да се върнете в това време, на това място, в този дом? Очевидно е изключително важен етап.

Това е една от причините. В интерес на истината, никога не съм мислил, че този мой период от живота би могъл да има литературен потенциал и би могъл да бъде интересен на някого. Не мога да отговоря защо, не съм сигурен. На всеки, който е чел романа и му кажа това нещо се изненадва, защото сякаш изглежда, че винаги е стояло там и винаги е могло да стане книга от това. Тя узря в мен или аз узрях за нея, или двамата узряхме един за друг някъде в пандемията. Пандемията породи у мен желание за връщане. Допускам, че това е желание за някаква сигурност, защото миналото е сигурно. Независимо в какви окраски си го спомняме, дали травматично или щастливо, но то не се променя в нашия спомен. Инстинктивно започнах да се връщам. Мисля, че усетих отдалечаване на този момент от моя живот и избледняване на спомена, което предизвика у мен известно смущение и някакъв страх, че то ще изчезне напълно. На мен ми се искаше да разкажа тази история, да използвам основата на моя спомен и на моите истински преживявания, да надградя художествено и да се опитам да направя една книга, която от позицията на българин, пък и на германец, да бъде интересна с чуждия поглед – с погледа на едно дете, на един юноша. Моето сблъскване в този период беше в Германия, но узряването, въпросите, които си задаваме, допускам че са сходни, независимо къде човек се намира в нашия цивилизован свят.

Като се върнахте назад, дадохте ли си отговори на въпросите, които тогава си поставихте?

Да. Човек докато пише, особено ако пише по някакъв реален спомен, той диалогизира със себе си. Ти не спираш да общуваш със себе си и да доизбистряш някакви неща, които си мислил, които не можеш да си спомниш, или които си криел. Много от въпросите, които аз си задавах тогава,  не можех да им отговоря, защото бях прекалено малък. 30 години по-късно, от позицията на моята възраст сега, виждах нещата в нова светлина и се отнасях с известна меланхолия, носталгия и разбиране към момчето, което разказва, както и към останалите герои. Героите са много в тази книга – колоритни, шарени, различни по пол, националност. Исках да разкажа за тях, не толкова за мен. Исках да разкажа за този дом, защото главният герой в тази книга за мен е тази сграда, която приличаше на замък, която пулсираше различно в различно време. Цялото усещане беше като в „Хари Потър“ без фентъзи елементите.

Съществува ли този дом все още?

Да, само че вече не като дом за изоставени деца, а съществува като дом за социално подпомагане за хора с увреждания и хора с други проблеми. Не знам дали е жалко, че вече не функционира като дом, тъй като, когато аз пристигнах, той вече функционираше като такъв от 100 години. Тоест от края на 19-и век той не е спирал и през социализма в Германия (ГДР), тъй като се намира в източната част на Германия. Няколко години след като аз напуснах, разбрах, че са го преобразували в нещо по-различно.

Като разсъждавам върху заглавието, си мисля, че в крайна сметка сме винаги начинаещи във всеки момент...

Точно така, но някак си от 20-30 нагоре сме свикнали с това. Приели сме, че има неща, които не знаем и не разбираме. Докато на 12-13-14 и 15 с хормоните, съзряването, въпросите, които внезапно изникват, вече хем не си голям, хем не си дете. Това е една зона в живота, с която се справяме с различен и променлив успех. В някакъв смисъл, както казах, тези въпроси, които там си задаваме, са общочовешки за възрастта, на която съм.

Защо не направите филм по романа?

Ако някой има желание... То става, в интерес на истината. Много кинематографичен е целият роман. Опитах се да го напиша, както пишех преди - малко по-литературно, по-писателски. Много странно, но текстът не се поддаваше на това, постоянно ме изхвърляше. Виждах, че не се получава. Тъй като го разказвам от името на 13-годишно момче, тия сложности, които се опитвах да му вкарвам, не се получаваха. В един момент се отказах да се боря с него и в момента, в който се отказах, така тръгна тази книга, че не можех да спра да я пиша. Много е кинематографична, има цели страници с диалог, върви много леко. Така че за филм – да, дай Боже.

Кажете нещо за музиката в живота Ви. Пишете ли, композирате ли, пеете ли, свирите ли?

Вече не. Така се случи, започнах да пиша книгата, дойде пандемията, родиха ми се две деца и някак си изскочих от този момент. Дълги години имахме група, която се казва “Par Avion Band” с поета Петър Чухов. Известно време имахме музикантски живот с концерти, ходене насам-натам, записване, композиране. Всичко отново започна в този дом. Там един босненски бежанец от тогавашната война ни показваше акордите на китарата, както и един друг батко, който живееше в пансиона, и беше там от 5-годишен.

За какво Ви се пише сега?

Честно казано, чудя се дали и аз да не мина към биографичното писане. Досега почти винаги измислях всичко. Тоест всичките ми разкази тръгваха от някаква идея. Вътре се вкарват някакви характеристики, има нещо от истинския живот, но основните истории не бяха. Докато сега основата е истинска и ти се чувстваш някак си стабилен. Плаващите пясъци, които всеки писател усеща малко или много, рано или късно, ги няма. Ти си стъпил здраво на една реална основа и оттам можеш да изграждаш чрез въображение, чрез спомен. Може би някой ден ще напиша книга за студентството, за 90-те години, вече като голям, не като дете. Виждате, пак назад ме дърпа, но това може да се промени.

За какво Ви помогна този роман?

Помогна ми да разбера къде съм бил, какво е довело до това да съм тук сега. Този дом оформи страшно много неща, които доминират целия ми живот до ден днешен. Усвояването на немския език, след това постоянно работех с езика. Заминах за Германия, работих в „Дойче Веле“, доста дълго време живеех в Германия. Завърших немска гимназия, дори в момента работя с немски – редактирам от немски, превеждам. Неминуемо, без аз да бъда там, нямаше да стане такъв животът ми. Това не значи непременно по-лош, просто щеше да е различен.

Цялото интервю с Емануил Видински чуйте в звуковия файл:


 

По публикацията работи: стажант-редактор Миа Милтиядова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кметът на Гурково Тодор Георгиев: Искам да оставя селото в приличен вид, търсят се доброволци за парка

Жителите по селата също очакват приемането на републиканския бюджет, респективно общински, за да набележат задачите за новата година и плануват разходите си по тях. А дотогава не разчитат само на публичните средства, но и на дарения, спонсори, доброволен труд. „Това ще ми бъде последният мандат. Искам да оставя селото в приличен вид“ – казва по..

публикувано на 07.02.25 в 08:00
Изображението е илюстративно.

Пластичен хирург: Немедицински специалисти категорично нямат право да поставят ботокс

Немедицински специалисти нямат право да извършват естетични процедури. Това категорично мнение в предаването "Новият ден" изрази доц. д-р  Даниел Янков от Клиниката по пластична хирургия към Военномедицинска академия-Варна, във връзка с пострадалите след поставяне на ботокс, настанени в "Пирогов".  Лекарите, които според съществуващото..

публикувано на 06.02.25 в 08:05

Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM): Не си подготвен единствено за тези неща, за които не си подготвен

Интервю с Adrian Thessenvitz (AD INFINITUM) Швейцарската симфонична метъл банда AD INFINITUM ще направи първи концерт в България. Групата е част от турнето на ELUVEITIE и INFECTED RAIN. Датата за България е 9 февруари, мястото – софийският клуб „Joy Station“. Организатори са „BGTSC“. В предишно предаване представихме новия албум на групата..

публикувано на 06.02.25 в 06:30

Експерт: От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за промени в Изборния кодекс

От 2014 година насам има почти 80 законопроекта за изменение и допълнение на изборното законодателство, голяма част от които са внесени няколко месеца преди изборите. Това сочи анализ на Института за развитие на публичната среда, каза Лилиан Никифорова. Тя добави, че тази практика трябва да бъде прекратена, тъй като по думите ѝ няколко парламента са..

публикувано на 05.02.25 в 08:25
Георги Христов

Георги Христов: Музиката се създава от творци, не от машини

Музиката се създава от творците, не се създава от машина или компютър. Това подчерта в интервю за Радио Варна Георги Христов. Той допълни, че купуването на бийтове и използването им в песните не е изкуство, коментирайки темата за навлизането на изкуствения интелект в музикалната индустрия. "Повечето новосъздадени песни са просто изкуствен интелект...

публикувано на 04.02.25 в 08:25

Група PIZZZA си търси вокалист

PIZZZA е една от най-обичаните групи на българската ъндърграунд сцена, а 26-годишната ѝ история я прави и една от най-дълголетните. Съставът ѝ към момента включва Кобо (китара), Кайо (бас), Рамбо (барабани), Витко (тромбон) и Явката (тромпет), а Каската, който до скоро беше фронтмен, вече не е част от бандата. За съжаление се наложи да се разделим..

публикувано на 03.02.25 в 08:20

Варненски студент създаде триста шрифта

Студент на Варненския свободен университет /ВСУ/ представя оригинален шрифт на Международното триенале на типографията в Полша. Шрифтът е наречен VFU (Visionary Font Ultra) и е изработен от студента от трети курс в специалност "Графичен дизайн" Володимир Федотов . Той е един от тримата представители на България, избрани за участие в..

публикувано на 31.01.25 в 08:00