„Черно върху бяло“ са следковидни графики, това е първата изложба на художника, която събира само черно върху бяло. Експозицията представя колекция от графични произведения на автора.
Сашо Анастасов превръща черното и бялото в нещо повече от цветове – те стават израз на емоции, мисли и преживявания. Всяко произведение разказва своята история и привлича със своята уникалност и изразителност, се казва в поканата от варненската галерия "Графит".
Сашо Анастасов е роден през 1957 г. в Ивайловгард. Завършва Художествена гимназия – Казанлък през 1976 г., а през 1986 г. - графика във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”. Работи в областта на графиката, живописта и фотографията. Художник в Драматичен театър – Варна (1987-93 г.) и от 2006 г. в Държавен куклен театър – Варна. Автор и водещ от 2006 г. на предаването „Джаз енциклопедия” по БНР (Радио Варна). След 1986 г. участва в редица международни изложби в Гданск, Москва, Мюнхен, Виена, Гьотеборг, Тайланд, Биенале на визуалните изкуства „Август в изкуството”, Варна и др.; над 80 международни графични изложби (Биенале на графиката, Варна, Международна изложба за графика, Истанбул и др.). Осъществява множество самостоятелни изложби и проекти, сред които „Джаз енциклопедия”, „Пещерите на сенките”, „Активен хоризонт”, „Като феникс”, „Летящи корени”. Издадени книги: „Черната кутия”, „Пулсът на света”, „Активен хоризонт”.
Изложбата "Черно върху бяло" ще остане отворена за посетители до 27 юни.
Светлана Вълкова разговаря с автора:
Изложбата носи името "Черно върху бяло". Това означава ли, че животът става все по-черно-бял, без нюанси?
Един известен художник, професор, от Варна беше ми казал преди години, че човек към края на живота си трябва да изчиства нещата. Аз го приемам като едно изчистване – на линията, на цвета. А тук съм написал нещо за черната линия, която иска да бъде цвят:
Страхът е като бяло платно и е начало на всяко начало.
И тръгват черни линии, търсейки какво се случва.
Линиите се изсипват като дъжд, а после се взривяват и подреждат в дъга, наречена от всички цветна.
Изплашеното черно се събира в точка, слагаща край в края на белия лист.
Има ли някакъв страх в това черно-бяло?
Има страх пред неизвестното, пред бялото платно, не знаеш какво ще се случи. Винаги има някакъв страх.
Тоест бялото е по-страшно от черното за художниците?
Черното е просто цвят, то е изразното средство, нещото, с което се изгражда, а пък бялото е като tabula rasa, където започваш на чисто и все едно откриваш, изграждаш свят. Какво ще се получи не знаеш до края, битката с белия лист, с бялото платно е най-страшна за артиста.
Това изчистване от излишното може ли да се случи и в живота, извън картината?
Естествено. Той и Буда го е казал, като е имал предвид материалното. Когато неговите петима последователи вървели след него, а единият си носел дървена чаша да си налее вода от извора, Буда му казал: „Хвърли я, с шепа можеш да пиеш!“. Той говори за материалното, но можем да направим паралел и с изкуството - да намериш само това, което ти е необходимо. То е ясно, че през годините можеш да направиш много неща, но да остане това, което в момента си ти, което сега те вълнува, което те спасява от жестоката реалност, защото тази реалност и зависи, и не зависи от теб.
По твоя начин, с твоето казване ти даваш един знак за промяна и ако почти всички хора дадат някакъв знак за промяна, може би самият свят ще се промени.
Теб какво те спасява?
Ами точно това – изчистването на нещата.
За мен художникът на моята възраст даже няма нужда да рисува, то е в главата му. Усещането, виждането на света, пулсирането на света, отражението на света е в главата ти. Ти го виждаш по друг начин и това е едно доказателство, че ти вече си художник.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл:Не е далеч моментът, в който човек ще е междупланетен вид. Това каза Виктор Данчев, технически директор на Ендуросат - българската компания, работеща в сферата на космическите технологии. От компанията вече са изстреляли десетки сателити и обслужват стотици клиенти. Той е убеден, че футуристичната перспектива за пенсиониране на Марс, която за мнозина..
Градската художествена галерия във Варна представя арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“. Тя е проект на Нов български университет. РИ ще бъде експонирана в подпокривното пространство на галерията до 28 април. Арт инсталацията „Васил Стоилов – Архитектурни мотиви“ е вдъхновена от ръкописа от 1953 г. „Холандският пейзаж през XVII век и..
В края на 2023 г. Красимир Милчев издаде миниалбума "Пречистен". Изданието може бъде слушано във всички музикални онлайн платформи, а Lay-Zy, както е псевдонимът на артиста, наскоро пусна видео към едно от парчетата - "Наивен съм бил". "Наивен съм бил" е продължение на предходния ми сингъл, "Живот в лъжа" - разказва..
В деня, в който първият български космонавт излетя в космоса през 1979-а, читалището в балчишкото село Гурково даде възможност за среща със странстванията на първия човек от Читалище "Свобода", пипнал с ръка мегалитите в Саксайуаман, скитал из Андите, тъкал текстил по оригинална кечуанска технология, видял агротехническа лаборатория на инките и плавал..
Оч аква се много сериозен ръст на цените на п лодовете , за ради щетите на всички трайни насаждения от застудяването, които са над 70%. Много големи проблеми със студове и проблем с реколтата има и в страни, които са традиционни доставчици за България на плодове като Турция и Гърция.Това коментира Синан Вейсал, който има..
Изложбата “В огледалото на Рембранд” гостува в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ във Варна. Тя е проект на Нов български университет и е насочена към младите публики. Създадена е от екип от преподаватели и студенти. „В огледалото на Рембранд“ предлага висококачествени репродукции на хелиогравюри от колекцията на Нов български..
Видеорегистраторът трябва да бъде част от задължителното оборудване на автомобилите, а записите да служат като доказателство в съда. Това мнение изрази Ивайло Желязков от Европейския център по транспортни политики. Според него е необходимо въвеждането на изискване за наличие на устройството в колата, както за аварийния комплект, тъй като това ще има..