„Черно върху бяло“ са следковидни графики, това е първата изложба на художника, която събира само черно върху бяло. Експозицията представя колекция от графични произведения на автора.
Сашо Анастасов превръща черното и бялото в нещо повече от цветове – те стават израз на емоции, мисли и преживявания. Всяко произведение разказва своята история и привлича със своята уникалност и изразителност, се казва в поканата от варненската галерия "Графит".
Сашо Анастасов е роден през 1957 г. в Ивайловгард. Завършва Художествена гимназия – Казанлък през 1976 г., а през 1986 г. - графика във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий”. Работи в областта на графиката, живописта и фотографията. Художник в Драматичен театър – Варна (1987-93 г.) и от 2006 г. в Държавен куклен театър – Варна. Автор и водещ от 2006 г. на предаването „Джаз енциклопедия” по БНР (Радио Варна). След 1986 г. участва в редица международни изложби в Гданск, Москва, Мюнхен, Виена, Гьотеборг, Тайланд, Биенале на визуалните изкуства „Август в изкуството”, Варна и др.; над 80 международни графични изложби (Биенале на графиката, Варна, Международна изложба за графика, Истанбул и др.). Осъществява множество самостоятелни изложби и проекти, сред които „Джаз енциклопедия”, „Пещерите на сенките”, „Активен хоризонт”, „Като феникс”, „Летящи корени”. Издадени книги: „Черната кутия”, „Пулсът на света”, „Активен хоризонт”.
Изложбата "Черно върху бяло" ще остане отворена за посетители до 27 юни.
Светлана Вълкова разговаря с автора:
Изложбата носи името "Черно върху бяло". Това означава ли, че животът става все по-черно-бял, без нюанси?
Един известен художник, професор, от Варна беше ми казал преди години, че човек към края на живота си трябва да изчиства нещата. Аз го приемам като едно изчистване – на линията, на цвета. А тук съм написал нещо за черната линия, която иска да бъде цвят:
Страхът е като бяло платно и е начало на всяко начало.
И тръгват черни линии, търсейки какво се случва.
Линиите се изсипват като дъжд, а после се взривяват и подреждат в дъга, наречена от всички цветна.
Изплашеното черно се събира в точка, слагаща край в края на белия лист.
Има ли някакъв страх в това черно-бяло?
Има страх пред неизвестното, пред бялото платно, не знаеш какво ще се случи. Винаги има някакъв страх.
Тоест бялото е по-страшно от черното за художниците?
Черното е просто цвят, то е изразното средство, нещото, с което се изгражда, а пък бялото е като tabula rasa, където започваш на чисто и все едно откриваш, изграждаш свят. Какво ще се получи не знаеш до края, битката с белия лист, с бялото платно е най-страшна за артиста.
Това изчистване от излишното може ли да се случи и в живота, извън картината?
Естествено. Той и Буда го е казал, като е имал предвид материалното. Когато неговите петима последователи вървели след него, а единият си носел дървена чаша да си налее вода от извора, Буда му казал: „Хвърли я, с шепа можеш да пиеш!“. Той говори за материалното, но можем да направим паралел и с изкуството - да намериш само това, което ти е необходимо. То е ясно, че през годините можеш да направиш много неща, но да остане това, което в момента си ти, което сега те вълнува, което те спасява от жестоката реалност, защото тази реалност и зависи, и не зависи от теб.
По твоя начин, с твоето казване ти даваш един знак за промяна и ако почти всички хора дадат някакъв знак за промяна, може би самият свят ще се промени.
Теб какво те спасява?
Ами точно това – изчистването на нещата.
За мен художникът на моята възраст даже няма нужда да рисува, то е в главата му. Усещането, виждането на света, пулсирането на света, отражението на света е в главата ти. Ти го виждаш по друг начин и това е едно доказателство, че ти вече си художник.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл:Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..
Интервю с Dwid Hellion (INTEGRITY) INTEGRITY са една от първите екстремни банди, които смесват метъл с хардкор. Оригинално групата е създадена през 1988 година в Кливланд, Охайо, но е базирана в Белгия от 2003 година. На 24 ноември INTEGRITY се завръщат в България по покана на „141“. Концертът е в „Grindhouse Skateboard Club“ с подкрепата..
Винаги трябва да обичаш ролята, защото ако не я обичаш, тя ти отмъщава и никога няма да се получи добре. Това коментира за предаването "Гравитация нула" по Радио Варна Юлияна Чернева, актриса от Варненския драматичен театър "Стоян Бъчваров". Тя отбеляза своята 70-годишнина с пърформанс за приятели в галерия "Арт Маркони" и направи своя театрален прочит..