Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
И тази година на 22-ри март можем да се включим в празника на природата - за 18-то издание на Часът на Земята в България . Това е най-мащабната международна инициатива, посветена на опазването на планетата, по инициатива на Световния фонд за дивата природа WWF . Тази събота милиони хора в повече от 190 държави за пореден път ще отбележат..
Днес ще преобладава слънчево време, постепенно от запад на изток ще се появи разкъсана висока облачност. Сутринта за кратко по поречието на Дунав видимостта ще е намалена. Ще бъде почти тихо, следобед вятърът ще е до умерен от юг-югоизток. Максималните температури ще са между 15° и 18°, по крайбрежието ще са по-ниски от 10° до 15°, за Варна..
Наказателният паркинг с иззети от полицията автомобили в Добрич е с почти запълнен капацитет. Причината е в тромавата процедура за влизане на съдебно решение за превозните средства и назначаването на търг за продажба от НАП и в същото време множеството установени водачи с положителни проби за алкохол и наркотици. Повече по темата чуйте в репортажа на..
23-тият тираж на Спорт тото произведе 142-ия тото милионер на България и третия поред за 2025 г. Късметът се усмихна мъж от Варна, който взе джакпота от 11 304 948,90 лв. от „Тото 2 – 6/49“ с комбинацията от числата 13, 22, 23, 27, 37 и 46, съобщават от Български спортен тотализатор. В сериозната конкуренция на 20 участници, познали по 5 числа...
Днес във варненския филиал на Националният институт по метеорология и хидрология беше организиран Ден на отворените. Поводите са два - 22 март – Световния ден на водата. И 23 март Световния ден на метеорологията. Директорът на филиала Иван Иванов.
До 11 май (неделя) участъкът от бул. „Княз Борис I“от кръговото кръстовище на Траката до пътния възел на Ботаническата градина ще бъде отворен за движение. С този изпреварващ графика срок се ангажираха двете пътни фирми, които изпълняват строително-монтажните работи по мащабния проект на ВиК в района. Причината за избързването е провеждането на..
Неописуемата трагедия в дискотеката факла в Кочани, Република Северна Македония, изпепели живота на десетки млади хора, а над 100 други все още са настанени в болници, част от които и в България. Отзвукът на този жесток инцидент със сигурност ще отеква още дълго време, а скръбта ще остави трайна следа в сърцата на хиляди. В кампанията по кръводаряване,..