Рeĸopдeн пазарен ръст бележат изцялo eлeĸтpичecĸитe автомобили на европейския пазар в началото на 2023 г., като достигат пaзapeн дял oт близо 14%, което е yвeличeниe oт 2,5% cпpямo мapт миналата година. Дaннитe са нa Асоциацията нa автомобилните производители в Европа (АСЕА)
В световен план има стремеж към развитието и налагането на електромобилите като част от усилията за справяне с климатичните изменения. На този фон обаче вече се чуват гласове, които сочат, че въглеродният отпечатък на електромобилите далеч не е толкова малък и развенчават мита за тяхната безвредност спрямо околната среда.
От една страна те все още се развиват като технология и още преди изчерпване на капацитета им, вероятно на потребителите ще бъдат предложени нови, по-модерни. И тук идва проблемът - какво се случва със старите, посочва екологът Илиян Илиев от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие във Варна. "Идеята е, че докато започнем да изхвърляме масово тези батерии, науката ще е измислила как да се справяме с тях. Понякога се случва, понякога не", посочва Илиев. Според него алтернативата е изграждането на една много добра градска транспортна система, която да позволява бърз достъп до всяка точка на града.
Вторият проблем е, че в производството на батериите за електрическите автомобили се използват редките метали литий, кобалт и манган, чиито добив и преработка изискват много енергия, което повишава техния въглероден отпечатък.
Доцент Марин Маринов от Електротехнически факултет на Техническия университет във Варна е категоричен, че електромобилите са много по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене, особено в градска среда поради нулевите вредни газове. И според него проблем за околната среда се оказват батериите.Все още има много неизвестни – доколко ще подлежат на преработка или унищожение, къде и как ще се прави и доколко безопасен ще е процесът за здравето на хората, които ще бъдат наети за дейността, защото тези батерии са високоволтови, посочва ученият.
Според доц. Маринов ще възникнат много проблеми с отровните електролити, които се намират в литиево-йонната батерия. Литиевите соли, които се съдържат в електролитите са пожароопасни. Доцент Маринов обаче е оптимист, тъй като вижда усилие на част от производителите да заменят литиево-йонните батерии с водородни клетки. "Бъдещето на електромобилите са водородни клетки - водородът е по-безопасно гориво, не отделя никакви емисии", отбеляза ученият, който със своя екип в Технически университет-Варна е създал прототипи на електромобили и е-мотоциклет.
Твърдението, че електромобилите са безвредни за околната среда е ПОДВЕЖДАЩО. Части от тях действително оставят значителен въглероден отпечатък, въпреки че към момента електромобилите са най-щадящият за околната среда транспорт.
------------------
Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
В периода 18.11.2024 - 22.11.2024, от 8:30 до 17:00 , поради неотложни ремонтни дейности на съоръженията за доставка на електроенергия, ще бъде прекъснато електрозахранването в района на гр. Долни чифлик - част от ул. Ботевска, ул. Осогово, ул. Мусала, ул. Люлин, ул. Витоша, ул. Рила, електрозахранени от ТП 11. В периода 18.11.2024 -..
Утрото в петък ни посреща със студено, но тихо и спокойно време. Във Варна тази сутрин е 1 градус, според данните на НИМХ към 5.00 часа. Влажността на въздуха е 72%, а атмосферното налягане е 1014 хПа, почти колкото средното за месеца. По-студено е в Добрич , където е минус 2 градуса. Отрицателни са температурите и в Карнобат и Шумен, където..
Конституционният съд образува дело по искането на президента Румен Радев за това три текста от Конституцията да бъдат отменени. Президентът сезира повторно КС за двойното гражданство и служебното правителство Става дума за новия ред за назначаване на служебен премиер, за парламент, действащ и при служебно правителство и за двойното гражданство..
Обживяването на градските райони и създаването на градски пространства трябва да се случва цялостно. Процесът във Варна е дълъг, а проблемът се крие в недостатъчно редовната комуникация между гражданските организации и администрацията. Това заяви в интервю за предаването "Пост Фактум" по Радио Варна а рх. Венцислава Недялкова, председател на..
Свободно работно място за директор на Средно училище "Христо Ботев" в Балчик обяви Регионално управление на образованието (РУО) Добрич. Настоящият директор Станислав Николов се пенсионира. Мястото е свободно от 8 декември. Трудовият договор е срочен, за шест месеца, за времето докато позицията бъде заета въз основа на конкурс. Желаещите могат да..
Варненският административен съд отхвърли исканията на "Пазари" ЕАД за спиране на изпълнението на заповедите на кмета на Община Варна за премахване на повече от 40 преместваеми обекти, в района на Колхозния пазар. Съдебните състави са отхвърлили исканията, защото считат, че твърденията на дружеството за потенциални имуществени вреди от изпълняването..
Няма достатъчно кандидати за съдебни заседатели, алармират от Районния съд в Добрич. Мандатът на досегашните е изтекъл на 1 юли тази година и е удължен поради липса на нови желаещи да заемат позицията. Ситуацията според съда е тревожна, тъй като част от старите съдебни заседатели са се отказали и това може да доведе до забавяне на делата...