В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
През 1984 година българските алпинисти изкачват Еверест по Западния гребен – най-смъртоносният маршрут, известен още като „Жестокият път“. Алпинисти от цял свят правят опити да повторят българското постижение. Никой не успява. 40 години по-късно, последните достигнали върха по Западния гребен, остават българите. Тяхната история - за първи път с..
За православните християни Разпети петък е най-тъжният ден от годината. Този ден е посветен на Христовото разпятие, кръстната смърт и полагането на Исус Христос в гроба. Исус е погребан в каменен саркофаг в пещера, пред която е поставен огромен камък. На този ден в храмовете се извършва неговото опело. На утринната служба се четат..
Специалистите от Спасителния център към варненския Зоопарк призовават жителите и гостите на града да не хранят розовия пеликан Стойчо с храна, различна от риба. Те се обосновават с факта, че приемът на човешка храна е изключително неприемлив за този рядък за България вид и може да навреди на здравето му. Една здрава птица от този вид без проблем..
Аладжа манастир ще бъде отворен за посещение на 18 април (петък), 19 април (събота) и 20 април – Великден (неделя) от 10.00 до 17.00 часа, почивни дни ще бъдат 21 и 22 април (понеделник и вторник). Побити камъни ще бъде отворен за посещение на 18 и 19 април (петък и събота) от 10.00 до 13.00 часа. На 20 април – Великден, обектът ще бъде затворен за..
Великденско хоро ще събере жители и гости на село Куманово на празника. Инициативата "Хоро на мегдана" се организира за трета поредна година. За първи път проявата се извършва с благотворителна цел. Жителите на Куманово решават да се обединят за важна кауза - събирането на средства за ремонт на църквата в селото. Това каза Пламена Маврова,..
47 000 лалета от различни сортове и цветове радват посетителите на най-големия парк във Варна – Морската градина. Фигуралните композиции с любимите пролетни цветя в ярки цветове и елегантни форми са подготвени още през есента, съобщават от Общинското предприятие „Управление на проекти и озеленяване“. Лалетата покриват площ от над 3 дка по Алеята на..
Благотворителен кулинарен базар „Да отворим сърцата си за Кристиян“ организират самодейците в Балчик от клуба за народни хора „Троп – троп“ и танцов състав „Веселие“. На 18 април от 11.00 часа пред магазин „Аквилон“. „Заповядайте на нашия базар, където вкусното се среща с доброто! Очакват ви домашно приготвени ястия, сладки изкушения,..