В последните години България е неизменно на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите и загиналите на пътя. Само през миналата година регистрираните тежки пътно-транспортни произшествия в страната са над 6 000, а загиналите – 530. От началото на 2023-та, статистиката на МВР отчита вече почти 2000 тежки катастрофи, а броят на загиналите отново е трицифрено число. Цифрите са стряскащи, но въпросът е защо те продължават да се увеличават с всяка следващата година?
Според Диан Драганов, председател на Съюза на българските автомобилисти-Варна, причините са комплексни. По думите му, държавата трябва да инвестира в превенцията и възпитанието на подрастващото поколение.
"Трябва да има повече часове по пътна безопасност в училищата. В момента те са много малко или изобщо ги няма", коментира Драганов.
Проблем е и подготовката на бъдещите шофьори. Много автошколи предлагат евтини курсове, които обаче са за сметка на качеството.
"Там по време на целия курс се кара единствено в града и основно на първа и втора предавка и много рядко на трета. Което означава, че се шофира с 20-30 км/час", каза Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Листовките се наизустяват, а по време на изпита, младите шофьори минават само по няколко улички, които са им добре познати, което също е сериозен проблем според Георгиев.
"И когато курсистите вземат заветната книжка се качват на магистралата, развиват скорост от 80-100 км/час и губят контрол над автомобила. До голяма степен, пътно-транспортните произшествия се дължат именно на тези неща", коментира още експерта.
Според Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, многото катастрофи се дължат и на лошата пътна инфраструктура.
"В България безопасни пътища няма", категорична беше тя.
Един от основните проблеми е и пътната маркировка, смята Диан Драганов от СБА-Варна.
"Хоризонталната и вертикалната маркировки на места дори се губят", коментира експерта. Губи се и контролът от страна на държавата, допълни още той.
Същото мнение изразиха и голяма част от гражданите, които анкетирахме.
"Трябва да има повече контрол и повече полиция по пътищата", сподели младо момче, на което му предстои скоро да изкара книжка.
Други смятат, че трябва да сме по-толерантни на пътя и да спазваме правилата за движение - така, както много от нас го правят когато шофират в чужди държави, защото там глобите са доста "солени".
"Когато свети червено да спрем и да си изчакаме зеленото", призова гражданка.
За съжаление обаче по нашите пътища понякога важи с пълна сила неписаната максима, че жълтият и две секунди от червения сигнал на светофара, е равносилно на зелено.
Според психолога Добринка Тотева-Горанова потребността на шофьорите да карат бързо и агресивното им поведение на пътя са провокирани най-често от нещо, което ги е ядосало. По този начин чрез автомобила те се освобождават от негативните емоции. Експерът е на мнение, че бързите и мощни коли също ни "подканват" да натиснем газта, но отбеляза, че нашите пътища изобщо не са годни за развиване на висока скорост.
И лошите пътища и високата скорост, както и липсата на превенция са проблем. Но, най-големият, според Диан Драганов от СБА, е културата на шофьорите, върху която трябва да се работи сериозно.
И винаги, тръгвайки на път, да осъзнаем, че носим отговорност както за нашия, така и за живота на останалите участници в движението.
Чуйте репортажа на Иван Барбов:
Възможно е черната чайка, която през почивните дни стана хит в социалните мрежи, да е долетяла във Варна от остров Свети Иван. Това коментира за Радио Варна Ивайло Иванов от Българското дружество за защита на птиците.Той обясни, че преди три години на острова е била заснета друга черна чайка. Иванов припомни, че на остров Свети Иван се намира..
Когато лятото обгърне с гореща ласка всяко място, далеч от брега, жадуваме за дълъг уикенд край морето. И ето ме, трийсет години след последното си пътуване с железниците, решавам да се метна във влака. В нощния, разбира се, за да получа колкото може повече море. Вече съм на гарата. На електронното табло се мъдри половинчата..
На 9 юли Сдружение „ЗА ТЕБ“ кани варненци и гостите на града да се включат в едно различно спортно събитие с вход свободен. По време на „Щък тук-там: Адаптирай се!” всеки, който желае, ще има възможност да наблюдава и да участва в спортни дейности, адаптрани за хора с увреждания. В рамките на 10 часа – от 11 сутринта до 21ч. вечерта, ще бъдат..
На 8 юли православната църква чества Великомъченик Прокопий, който умира мъченически за вярата си, посечен след жестоки изтезания от император Диоклетиан през 303 г. заради изповядването на християнски религиозни убеждения. В народните представи светецът е покровител на пчеларите и е известен като..
Все още не е ясно дали е започнала работата по проекта за разширение на пътя Варна – Добрич. Пари за тази цел са предвидени в държавния бюджет за 2024 година. Това съобщи за Радио Варна депутатът от БСП от Добрич Мая Димитрова. Тя е задала въпрос до министъра на регионалното развитие и благоустройството във връзка с това на какъв етап е..
От храмовете в Япония и термалните бани в Унгария до Цикладските острови в Гърция - това лято американските туристи са навсякъде, а Атина е сред 10-те най-желани от тях дестинации. С поскъпването на долара стойността на парите в джобовете на американците сякаш ги отвежда още по-далеч...
Света мъченица Неделя е родена в Мала Азия. Още от детството се посветила на Бога и решила цял живот да пази целомъдрие. Много младежи търсели нейното съгласие за брак, но тя на всички отказвала с думите, че се е сгодила за Христа и иска да умре девица. Тогава един младеж от знатно семейство, обиден от нейния отказ, съобщил на император..