Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Катимирени”: Гръцките влакове са сравними само с тези в Египет, България и Турция

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Според данни на Агенцията за железопътен транспорт на Европейския съюз, публикувани миналата година, Гърция има лоши резултати по отношение на безопасността на пътниците в железопътния транспорт в сравнение с други държави в Европа, като в периода 2018-2022 г. е регистрирала най-високия процент на смъртност в железопътния транспорт на милион влакокилометри сред 28-те държави на континента.

Казано по-просто, Гърция има най-лошата железопътна система в Европа. Всеки, който е пътувал с влак в Италия, Германия, Франция, Чешката република, Скандинавия или други европейски държави, ще ви каже, че просто няма сравнение, пише "Катимерини". Гръцките влакове могат да се сравняват само с тези, които в момента се използват в Египет, Турция или България, и може би са малко по-добри от тези в Индия или Бангладеш.

Гърция никога не е развивала култура за пътуване с железопътен транспорт. Пътуването с влак никога не е било основен вид сухопътен транспорт. Резултатът е: остаряла мрежа от железници и влакове, която, въпреки че от време на време се правят опити за модернизиране на системата, неведнъж е ставала причина за трагедии.

Решението за насърчаване на автомобилния и автобусния транспорт в това кътче на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят

Амбициите на Гърция за модерна железопътна система излизат от релси през 50-те и 60-те години на миналия век, когато инфраструктурата е изградена в опит да се стимулира растежът в опустошената от войната страна. Възстановяването на следвоенна Европа разчиташе в голяма степен на железопътните мрежи, които бързо бяха ремонтирани, за да послужат като ключов инструмент за растеж. Гърция прави изключение, тъй като предпочита камионите пред влаковете за превоз на товари. Аргументът, че планинският релеф на Гърция не е подходящ за пътуване с влак не важи, като се има предвид, че железопътните мрежи преминават през много по-сложни планини в Швейцария, Австрия, Северна Италия или Пиренеите.

Решението за насърчаване на превоза с камиони и автобуси в този край на Европа е продиктувано от политическа целесъобразност, тъй като управляващата класа се стреми към печалби, които влаковете не могат да осигурят. Политиците раздаваха лицензи за камиони и автобуси като лост за местните партийни лидери, които след това се отплащаха за политическата услуга, като привличаха гласове от местната общност. В резултат на това Гърция се сдоби с най-лошата железопътна мрежа в Европа - мрежа, която според експертите трябва да бъде изоставена и изградена наново. Всички стъпки към модернизиране на железопътната система на страната са постигнати благодарение на натиска, а понякога и на заплахите от страна на ЕС, с цел гръцките железопътни линии да станат съвместими с европейските им аналози.

"Никога повече", заяви министър-председателят Кириакос Мицотакис, визирайки трагедията. "Сега или никога", би могло да се добави, тъй като пред страната се открива голяма възможност най-накрая да се сдобие с по-безопасно, по-екологично и по-икономично транспортно средство.
По публикацията работи: Ваня Славова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Връчиха отличията на лауреатите от НК "Морето, морето, морето..."

На тържествена церемония в Младежки дом – Варна, днес бяха връчени отличията на призьорите в XIX Национален конкурс за компютърна рисунка „Морето, морето, морето…“. Специалната награда на г-н Благомир Коцев, кмет на Варна, отиде при Борил Панчев от школа по графичен дизайн "Велани" при ЦПЛР - Общински детски комплекс, гр. Варна. Специалната награда на..

публикувано на 23.11.24 в 15:16
доц. Наталия Киселова

Наталия Киселова: Трябва да попълним "домовата книга", без да чакаме решението на КС

Има връзка между бавенето на избора на председател на НС и предстоящия избор на нов главен прокурор. Това каза в предаването „Позиция“ на Радио Варна депутатът от „БСП Обединена левица“ Наталия Киселова. Велислав Величков: Изборът на председател на НС се протаква, за да стане Сарафов главен прокурор Доц. Киселова съобщи, че..

публикувано на 23.11.24 в 13:40
Божидар Божанов

Божидар Божанов: "Санитарният кордон" около Пеевски ще е първа точка в разговорите с ГЕРБ/СДС

В писмото, което ГЕРБ изпратиха днес до ПП/ДБ не се споменават конкретни имена за председател на парламента и премиер. Това каза в предаването „Позиция“ на Радио Варна Божидар Божанов от ПП/ДБ. Той подчерта, че ще се отзоват на поканата за среща с първата политическа сила в Народното събрание и първата точка, което ще предложат за обсъждане ще..

публикувано на 23.11.24 в 13:15
Христо Рафаилов

Христо Рафаилов: С над 13 млн. лв. ще нарастнат приходите след увеличението на такса битови отпадъци

В началото на тази седмица Община Варна предложи актуализация на общински такси и цени на услуги. Сред тях такса битови отпадъци, таксите за технически и административни услуги, строителните разрешителни, таксите за ползване на тротоари и терени за разполагане на строителни материали. Според администрацията, п овишаването на цените не е..

публикувано на 23.11.24 в 12:52

Възстановено е движението по АМ "Тракия"

Напълно е възстановено движението по автомагистрала "Тракия", след верижната катастрофа тази сутрин между тежкотоварен автомобил и четири коли. Повече от три часа трафикът в района на област Пазарджик се пренасочваше през пътен възел Цалапица, което доведе до образуване на опашки от автомобили. При инцидента загина 49-годишна жена от София, а шофьорът на..

публикувано на 23.11.24 в 12:41
Атанас Илков

След приемането ни в Шенген: ГКПП-тата остават, но движението ще бъде облекчено

След приемането на България в сухопътния Шенген граничните пунктове ще останат, но движението на гражданите ще бъде облекчено, увериха от МВР. От силовото ведомство съобщиха още, че засиленият граничен контрол на границата с Румъния ще остане шест месеца. От януари не се очаква да има опашки от тирове, увери Илков. "В началото на 2025 година, когато..

публикувано на 23.11.24 в 12:28
Велислав Величков

Велислав Величков: Изборът на председател на НС се протаква, за да стане Сарафов главен прокурор

С протакването на избирането на председател на парламента се скъсява до минимум възможността да бъдат приети промени в Закона за съдебната власт, с които да се прекрати процедурата за избор на нов главен прокурор от орган с изтекъл над 2 години мандат. Бавенето е обвързано с избора на единствения кандидат за главен прокурор - Борислав Сарафов, на 16..

публикувано на 23.11.24 в 11:30