Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АПИ трябва да бъде закрита. Има нужда от напълно нова пътна агенция

2
Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

"Агенция „Пътна инфраструктура“ трябва да бъде закрита и да бъде съзнадена напълно нова структура, която да отговаря за пътищата в страната". Това каза за Радио Варна Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. От неправителствената организация обявиха доклад за състоянието на магистралите у нас, озаглавен „Магистрали на смъртта“. В документа се посочва, че аутобаните са опасни, не само заради плачевното състояние на асфалтовата настилка, но и заради липсата на адекватна вертикална и хоризонтална маркировка и сигнализация.

„АПИ е проявило тотална безстопанственост, като през 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област“, каза още Богдан Милчев.

От Института за пътна безопасност започват национална инициатива за подобряване на състоянието на пътищата в страната. В различни градове ще се събират подписи в подкрепа на инициативата, а гражданите ще могат да споделят какви са проблемите с инфраструктурата в съответния регион. Очаква се представителите на института да бъдат във Варна през месец февруари.



Ето какво още пише в доклада на  Института за пътна безопасност:

"Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към 18 октомври 2022 г. е 19 907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция пътна инфраструктура.

Съгласно чл. 8, ал. 2 от  Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19 от същия закон Агенция „Пътна инфраструктура“ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането - проектиране и строителство, и поддържането на пътищата. От получен отговор по ЗДОИ на 14.12. 2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област.

Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища. От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на  ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с три пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.

АМОт предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища! От публикуваните задания на сайта на АПИ става ясно, че Агенцията е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели?

Бърза справка и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показа, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.

Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г.. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП. Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на  480 км.

За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно. Риска да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.

Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветеслава Гълъбова

Цветеслава Гълъбова: У нас няма разбиране за това колко е важна извънболничната грижа за психично болните

У нас няма разбиране за това колко е важна извънболничната помощ за хора с психични заболявания. Това каза психиатърът д-р Цветеслава Гълъбова, директор на психиатрична болница „Свети Иван Рилски“. По думите й бюджетът от 200 млн. лева, който се отделя годишно за психично здраве, е крайно недостатъчен.  Тя посочи, че когато видим по улиците хора, които..

обновено на 03.07.24 в 21:36

Парламентът не одобри Росен Желязков за министър-председател на България

Парламентът гласува и не одобри за премиер на България Росен Желязков, предаде БНР. За гласуваха 98, против, 138, въздържали се двама. По процедура, след като не е одобрен кандидатът за министър-председател, то тогава не се гласува и структура и състав на Министерския съвет, предложен от кандидата за премиер. Общо 38 депутати от ПП-ДБ бяха против,..

публикувано на 03.07.24 в 16:24

Модернизират системата за продажба на билети за градския транспорт във Варна

С приложението TicketVarna пътуването в градския транспорт е по-изгодно, напомнят от общинското дружество ТАСРУД , което отговаря за приходите от продажбата на пътни документи в обществения транспорт на Варна. Стойността на едно пътуване за един час е 1 лев, а за 90 минути – 1,50 лв.  Поради факта, че има много неработещи машини за продажба на билети..

публикувано на 03.07.24 в 16:15

Приключи електронният прием, над 3000 първокласници вече са записани във варненски училища

Приключи електронният прием в първи клас в общинските училища на територията на община Варна за учебната 2024-2025 година. Общо 3007 първокласници са записани към дата 1 юли 2024 година. След приключване на електронния прием са обявени 335 свободни места в 28 общински училища от всички административни райони в града и прилежащите селища. Свободните..

публикувано на 03.07.24 в 15:30
Николай Денков

Денков: Само ние от ПП-ДБ успяхме да сформираме редовни правителства, които осигуриха по високи доходи на хората

Едва ли има голямо различие в оценката на ситуацията. Има различие по два въпроса, защо сме тук и как можем да излезем от ситуацията. Това заяви Николай Денков от ПП-ДБ, предаде БГНЕС. Само ние от ПП-ДБ успяхме да сформираме редовни правителства в последните 3 г., правителства, които осигуриха по високи доходи на хората, икономическа среда за..

публикувано на 03.07.24 в 14:40

Бойко Борисов: Да прекратим гласуването, да благодарим на служебния кабинет и да отиваме да агитираме

"В трудни ситуации се подкрепихме с ПП-ДБ взаимно и ако е имало ползи, са общи и вредите са общи". Това заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. "Николай Денков, няма да Ви позволя да ни прикрепяте с ДПС по никакъв начин. Всичко знаем и не е нужно да губим времето и на Негово Светейшество, и на президентската двойка и на дипломатите. Имахме нужда от..

публикувано на 03.07.24 в 14:23

Парламентът обсъжда и гласува правителството на ГЕРБ-СДС (ВИДЕО)

Народното събрание обсъжда и гласува проектокабинета, предложен от ГЕРБ-СДС, начело с кандидата за министър-председател Росен Желязков. Според Конституцията парламентът приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители. Тоест при регистрирани 240 депутати, за да бъде избран предложеният от..

публикувано на 03.07.24 в 13:00