Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: АПИ трябва да бъде закрита. Има нужда от напълно нова пътна агенция

2
Богдан Милчев
Снимка: БГНЕС

"Агенция „Пътна инфраструктура“ трябва да бъде закрита и да бъде съзнадена напълно нова структура, която да отговаря за пътищата в страната". Това каза за Радио Варна Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. От неправителствената организация обявиха доклад за състоянието на магистралите у нас, озаглавен „Магистрали на смъртта“. В документа се посочва, че аутобаните са опасни, не само заради плачевното състояние на асфалтовата настилка, но и заради липсата на адекватна вертикална и хоризонтална маркировка и сигнализация.

„АПИ е проявило тотална безстопанственост, като през 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област“, каза още Богдан Милчев.

От Института за пътна безопасност започват национална инициатива за подобряване на състоянието на пътищата в страната. В различни градове ще се събират подписи в подкрепа на инициативата, а гражданите ще могат да споделят какви са проблемите с инфраструктурата в съответния регион. Очаква се представителите на института да бъдат във Варна през месец февруари.



Ето какво още пише в доклада на  Института за пътна безопасност:

"Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към 18 октомври 2022 г. е 19 907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция пътна инфраструктура.

Съгласно чл. 8, ал. 2 от  Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19 от същия закон Агенция „Пътна инфраструктура“ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането - проектиране и строителство, и поддържането на пътищата. От получен отговор по ЗДОИ на 14.12. 2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област.

Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища. От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на  ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с три пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.

АМОт предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища! От публикуваните задания на сайта на АПИ става ясно, че Агенцията е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели?

Бърза справка и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показа, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.

Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г.. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП. Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на  480 км.

За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно. Риска да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.

Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Има ли риск за рисковите инвестиции на пенсионните фондове

Експертите от Комисията по финансов надзор и Министерството на финансите са изготвили законопроект, който е свързан с втория стълб на пенсионното осигуряване. Според проекта към възможността всеки български гражданин да избира пенсионен фонд,  се добавя да може да избира и начина, по който парите му ще бъдат инвестирани. Според..

публикувано на 01.05.25 в 14:30

Националната стратегия за преодоляване на демографската криза, не трябва да е само на хартия, а да бъде реализирана

Националната стратегия за преодоляване на демографската криза, не трябва да е само на хартия, а да бъде реализирана. Това заяви във Варна министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов. Той участва в празничен митинг - концерт, посветен на 1 май, организиран от БСП на входа на Морската градина. Гуцанов посочи, че трябва да се стимулират..

публикувано на 01.05.25 в 13:28
Снимката е илюстративна

КТ "Подкрепа" - Варна: Проблемите в "Градски транспорт" са много - от ниски заплати до липса на резервни части

Служители от поддръжката и техническото обслужване в "Градски транспорт- Варна" са принуждавани да извършват дейности извън компетенциите им. Липсват резервни части за автобусите от автопарка, а техническа документация за машините, която да е в помощ при повреда, не се предоставя на работниците. Тези проблеми са очертали работещи в дружеството каза..

публикувано на 01.05.25 в 09:30

С шествия синдикатите отбелязват Деня на труда- 1 май

На 1 май се отбелязва Денят на труда и на международната работническа солидарност. Традиционно синдикатите организират различни прояви, с които да напомнят за правата на работниците.КТ "Подкрепа" организира традиционното си празнично шествие до музея "Земята и хората", където ще започне концерт "Рок за труда". Тази година шествието на КТ..

публикувано на 01.05.25 в 08:52

Май започва със слънце

Първото майско утро ни посреща със слънчево време. Днес преди обяд ще преобладава слънчево време, следобед облачността главно средна и висока ще се увеличи и до вечерта на много места е възможно да превали. Ще духа слаб до умерен вятър от север-североизток, който до края на деня постепенно ще отслабне. Преобладаващи максимални температури..

публикувано на 01.05.25 в 08:48

МВР ще контролира пътната безопасност в празничните дни с 970 екипа

От 7 до 9 часа сутринта на изходните артерии на големите населени места ще има засилено полицейско присъствие. Това ще се повтори и в следобедните часове от 14 до 18 часа. На 3 май и на 6 май ще има спецоперация  за алкохол, неправоспособни водачи, наркотици и скорост. На 7 май движението също ще бъде подсигурено. От МВР обявиха, че бъдат..

публикувано на 01.05.25 в 08:48

Училищата във Варна и бизнесът ще ориентират седмокласниците къде да продължат обучението си

Панорама на средното образование ще се проведе във Варна в два поредни дни – на 13 май от 10:00 до 18:00 ч. и на 14 май от 10:00 до 17:00 ч. в Юнашкия салон. Събитието се организира от дирекция „Образование и младежки дейности“ към Община Варна със съдействието на РУО – Варна и Центъра за кариерно ориентиране. Във форума участват професионални и..

публикувано на 30.04.25 в 19:39