Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

НИМХ празнува своя професионален празник

Световният ден на метеорологията се отбелязва днес.  Денят е професионален празник и на Националния институт по метеорология и хидрология.  Тази година темата е "Да преодолеем заедно пропуските в ранните предупреждения". Днес се отбелязват и 15 години от включването през 2010 г. на България в Европейската система за предупреждения за опасни..

публикувано на 23.03.25 в 09:49

Кипър дава по 220 евро на младежите за посещение на местни кулурни събития и музеи

Кипър разширява обхвата на "Младежката културна карта", реши правителството. Чрез нея, с бюджет от 500 000 евро през тази година, държавата ще субсидира участието на младите хора в различни културни събития. Право на безплатната културна карта вече имат младежи на възраст от 18 до 21 години, тоест родените между 2004 и 2007 г., съобщи..

публикувано на 22.03.25 в 13:08
Небет тепе

"Небет тепе" в Пловдив отново е отворен за посетители

Една от емблемите на древния Пловдив "Небет тепе" вече е официално отворен за посещение. Със стилна церемония и в присъствието на много гости  емблематичният хълм отново стана достъпен, но вече реставриран и обновен . На събитието присъстваха цялата настояща местна власт, зам.-министърът на културата доц. Тодор Чобанов, както и световната спортна..

публикувано на 22.03.25 в 08:55

Във ВМС за загиналия българин в Газа: Носеше любов към знанието и военноморската служба

Винаги скромен и благоразположен към свои приятели, колеги, началници и подчинени. Носеше любов към знанието и военномосрката служба. Така описва флотилен адмирал Ваньо Мусински загиналия в Ивицата Газа българин Марин Маринов. Ужасно съжалявам за тази трагедия. Изключително отговорен, начетен и дисциплиниран. Такъв го познавам и ненапразно беше избран..

публикувано на 21.03.25 в 13:29

Студентът на 2024-та Тодор Тачев: Най-важно за един човек е милосърдието

Бъдещият военен лекар Тодор Тачев, възпитаник на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров" бе отличен с приза "Студент на 2024 година". Казва, че признанието е голяма отговорност за него. Радва се, че е получава това отличие тук в България. Това е бил неговият избор - да остане в отечеството си и да гради бъдещето си тук. Казва, че човек се учи..

публикувано на 21.03.25 в 10:33

Учени: Изхвърлените рибарски мрежи са тихите убийци на морето

“Прогонване на тихите убийци на Черно море” коментираха специалисти от Института по океанология със студенти от специалност „Инженерна екология” на Технически университет – Варна. Учените и младите хора дискутираха и решения за управление за намаляване на пластмасовите отпадъци в Дунавския басейн. Общият знаменател беше замърсяването на..

публикувано на 21.03.25 в 09:35

Откриха нова спортна площадка в СУ „Гео Милев“

С ново игрище за баскетбол вече разполага СУ „Гео Милев“ във Варна. Съоръжението беше открито от заместник-кмета с ресор спорт Илия Коев, директора на училището д-р Мартин Вълчев и баскетболната звезда от близкото минало Калоян Иванов. Прекарвайте по-малко време с телефоните и компютрите и повече време с топката, защото спортът е здраве, посъветва Илия..

публикувано на 20.03.25 в 16:41