Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Варна

Почетоха паметта на загиналите мотористи във Варна, Добрич и Бургас

Варненски мотоклубове отбелязоха Деня в памет на загиналите мотористи – 29 септември пред паметника "Ангелски криле", който се намира на панорамната площадка по пътя към квартал „Галата”. Помен отслужи отец Ясен Керчев. Вечерта от 20.30 часа ще се съберат там отново, съобщават от мотоклубовете в града. Денят в памет на загиналите..

публикувано на 29.09.24 в 15:21

252 бебета са родени с помощта на Фонд „Инвитро Варна“ през последните 10 години

Празничен концерт на входа на Морската градина във Варна, организиран от фондация "Искам бебе" и община Варна, отбеляза 10-годишнината от създаването на общинския фонд ин витро. За последните 10 години фонд „Инвитро – Варна“ е финансирал лечението на 861 двойки с репродуктивни затруднения, 2,2 милиона лева са отпуснати от Общинския съвет, за..

публикувано на 29.09.24 в 13:52

Ирландия наложи на "Мета" глоба в размер на 91 милиона евро

Американският технологичен гигант "Мета" (Meta), който е собственик на "Фейсбук" (Facebook), получи глоба в размер на 91 милиона евро (102 милиона долара) от ирландската Комисия за защита на данните, съобщи ДПА. Глобата е наложена, тъй като е установено, че по невнимание "Мета" е съхранявала в своите вътрешни системи потребителски пароли,..

публикувано на 29.09.24 в 12:52

Фонд „Инвитро Варна“ празнува 10 години с проява на входа на Морската градина

Празник по повод 10 години от създаването на Фонд „Инвитро Варна“ ще се проведе между 11.00 и 13.00 часа на входа на Морската градина във Варна днес. Събитието ще отбележи важния принос на най-успешния общински фонд за подкрепата на стотици семейства от Варна и региона. През последното десетилетие Фонд „Инвитро Варна“ е финансирал лечението..

публикувано на 29.09.24 в 10:30

Отбелязваме Световния ден на сърцето

На 29 септември отбелязваме Деня на сърцето. Инициативата е глобална и е създадена от Световната федерация по сърце (World Heart Federation) с цел да повиши осведомеността относно сърдечно-съдовите заболявания и значението на грижата за сърцето. Сърдечно-съдовите заболявания, като инфаркт и инсулт, са една от водещите причини за смърт в света,..

публикувано на 29.09.24 в 09:56
В Силистра започва кампания за превенция на телефонните измами.

Двойно увеличение на телефонните измами

"Трябва хората да проверят дали телефонния номер е на техен близък или роднина. Има приложения, през които може да се провери. Измамниците стават все по-изобретателни". За това предупреди Златка Падинкова, началник на сектор "Измами" в 'Национална полиция. По думите ѝ от началото на годината до края на месец август са извършени общо 188 измами,..

публикувано на 28.09.24 в 15:45

Първото издание на фестивала ПивоVarna идва с богата програма и много бира

ПивоVarna е най-новият варненски фестивал, посветен на бирата! Първото му издание ще се проведе от 3 до 6 октомври на пространството под Пантеона в Морската градина, а амбициите на организаторите са събитието да се превърне в най-големия ежегоден фестивал на бирата в България. Богата музикална програма, над 50 вида бира от няколко континента,..

публикувано на 28.09.24 в 15:30