Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е виновен ако онлайн покупките се бавят - куриерът или търговеца?

Снимка: архив

Черният петък вече мина, но сигурно още има хора, които чакат своите онлайн покупки да пристигнат. Не са редки случаите, когато се налага да чакаме по-дълго време поръчаната стока да стигне до нас. Кой обаче е виновен в случая? Куриерът или търговеца?

В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си, коментират експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите".

Тяхно проучване сочи, че в практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни.

Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок, подчертават експертите. От него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.

От "Ние, потребителите" напомнят, че съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и на него, потребителят има право да развали договора. Така че, ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет, съветват от потребителската онлайн платформа.

В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.

При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми, поясняват още от "Ние потребителите". 




По публикацията работи: Иван Барбов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Учени: Изхвърлените рибарски мрежи са тихите убийци на морето

“Прогонване на тихите убийци на Черно море” коментираха специалисти от Института по океанология със студенти от специалност „Инженерна екология” на Технически университет – Варна. Учените и младите хора дискутираха и решения за управление за намаляване на пластмасовите отпадъци в Дунавския басейн. Общият знаменател беше замърсяването на..

публикувано на 21.03.25 в 09:35

Откриха нова спортна площадка в СУ „Гео Милев“

С ново игрище за баскетбол вече разполага СУ „Гео Милев“ във Варна. Съоръжението беше открито от заместник-кмета с ресор спорт Илия Коев, директора на училището д-р Мартин Вълчев и баскетболната звезда от близкото минало Калоян Иванов. Прекарвайте по-малко време с телефоните и компютрите и повече време с топката, защото спортът е здраве, посъветва Илия..

публикувано на 20.03.25 в 16:41
Ученици от Първа езикова гимназия, която е партньор в кампанията на

"ВиК - Варна" с кампания за разумно ползване на водите

Първата в страната кампания за ефективно използване на водните ресурси започва "ВиК - Варна" в навечерието на Световния ден на водата. Целта е да стигне до всички в и дори извън Варненска област. Ще се работи с училища, детски градини, кметовете на общините, както и с туристически сектор. В 90 на сто от областите в България има места с частичен..

публикувано на 20.03.25 в 15:28

Обсъждат идея за изграждане на изложбен център за екзотични птици и животни край Аксаково

Обсъждат идея за изграждане на изложбен център за екзотични птици и животни край Аксаково. За целта предстоят преговори да бъде предоставен терен с площ 36 декара,  намиращ се на територията на община Аксаково. Това каза Мартин Йовев, председател на Българската асоциация на любителите на екзотични животни и птици. В събота е предвидена среща с..

публикувано на 20.03.25 в 09:48

Отбелязваме Международния ден на щастието

Случайно или не, Международният ден на щастието тази година съвпада с настъпването на астрономическата пролет.  Този ден се отбелязва от 2013 година на 20 март с резолюция на Общото събрание на ООН, в която е декларирано, че стремежът към щастие е фундаментална цел на човечеството. Всички жители на Земята имат право на щастие, независимо от..

публикувано на 20.03.25 в 06:53
Снимката е илюстративна.

Премахват сухи дървета в "Чайка", къде да не се паркира

Шест сухи дървета ще бъдат премахнати утре в кв. "Чайка" в района на паркинга до блок 17, съобщават от район "Приморски". Да не се паркира в прилежащите улици от 8.30 часа до 15 часа, докато текат дейностите, предупреждават от кметството.

публикувано на 19.03.25 в 19:49

Благотворителен концерт "В ритъма на сърцето" в помощ на хореографа Тодор Ганчев

Благотворителен концерт "В ритъма на сърцето" ще се проведе на 27 март от 18,30 ч. в зрителната зала на НЧ „Христо Ботев-1872” в Нови пазар в помощ на Тодор Ганчев, хореограф и ръководител на множество състави за народни танци. След поставена диагноза - "Злокачествен тумор на стомаха" има спешна нужда от лечение в болница в Турция. Предстои му битка с..

публикувано на 19.03.25 в 14:18