Интервю с Shawter (DAGOBA)
DAGOBA ще направят своя втори концерт в България. Първият беше като съпорт на KREATOR през 2018 година. Този път модерната френска банда ще бъде част от пловдивския „Hills Of Rock 2022” в края на тази седмица. Там големите групи са SABATON, MERCYFUL FATE, TESTAMENT, BEHEMOTH, SLIPKNOT. В началото на 2022 DAGOBA издадоха осмия си албум „By Night”. За това и гост в „От другата страна” е лидерът на групата Shawter.
Интервюто с Shawter (DAGOBA) е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна на 18.07.2022 година.
От другата страна - Привет, Shawter, как сте там във Франция?
Shawter - Не можем да се оплачем. Чувстваме се добре, защото животът се върна към нормалното. Вече няма ограничения. Залите са отворени, можем да правим концерти. Сега притесненията ни са свързани с войната. Цената на газа скача. Всички цени вървят нагоре. Искаме войната най-накрая да спре.
От другата страна - По отношение на войната, българите сме много разделени.
Shawter - Французите искат войната да приключи. Що се отнася до DAGOBA, ние избягваме политиката. И единственото, което искам да кажа по темата е, че войната не е никак приятно нещо и е по-добре, ако й бъде сложен край.
От другата страна - Пандемията има ли отражение върху последния албум на бандата „By Night”?
Shawter - В нашите албуми не представяме определена ситуация. Но имахме повече време да работим по албума. Повечето рифове и песни бяха създадени по време на пандемията. Наложи ми се да направя всички аранжименти и вокални линии. Сега разполагах с много повече време, отколкото при предишните албуми. Така че пандемията оказа влияние на новия ни диск, но по отношение на това, че разполагах с много повече възможност, за да поработя върху всеки един детайл от „By Night”. В края на краищата процесът беше удовлетворяващ, защото е истински лукс да разполагаш с повече време, за да работиш по един албум в студиото. Имах повече време за „By Night” и резултатът си заслужава. На всеки детайл и аранжимент е обърнато достатъчно внимание.
От другата страна - Това означава ли, че сте много по-удовлетворени от този албум на DAGOBA?
Shawter - И да, и не. Да, защото като музиканти сме прогресирали, станали сме по-добри или поне се предполага, че сме станали по-добри. Същото се отнася и за мен като продуцент, и композитор. От друга страна бих казал, че всеки един от нас винаги дава по 100 процента от себе си, когато става дума за кой да е диск на бандата. Даваме най-доброто от себе си в съответното време. И всъщност, ако днес работим по предишните албуми, бихме могли да ги направим по-добри. Така че – и да, и не.
От другата страна - Кога е дин музикант е напълно удовлетворен от своята работа?
Shawter - Смятам, че това е моментът, в който музикантът напълно харесва онова, което е създал. В същото време този въпрос е сложен, защото ако си напълно удовлетворен, няма да можеш да се предизвикаш, да вървиш напред и да се гмурнеш в непознатото. Сложен въпрос, но смятам, че когато си щастлив и горд с онова, което предлагаш на собствената си публика, предполагам, че би трябвало да си щастлив като артист.
От другата страна - Кога посланията, които публиката отправя, имат значение за един музикант?
Shawter - Не знам как стоят нещата при другите банди, но на нас като DAGOBA не ни интересува. Ние не създаваме музика, за да задоволяваме нашите фенове. Композираме музика, която ние искаме да изпълняваме и не сме чували от други артисти. След което, когато издадем албум, ако публиката ни е доволна от резултата, значи нещата са наред. А, ако не е, не се впечатляваме много. Ако някой твърди, че музиката ни е твърде смилаема или е блек метъл, или има твърде много от това и онова, не е наш проблем. Винаги ще има хора, които ще те харесат и такива, които няма да те харесат. Искаме да сме искрени с онова, което носим в сърцата си. Като се стараем пътешествието DAGOBA да е интересно и вълнуващо.
От другата страна - Какви елементи използвате, за да може това пътешествие да е наистина интересно?
Shawter - На първо място уважаваме факта, че в нашата музика няма ограничения. Ако искаме да използваме етно инструменти, класически или електронни, ги използваме. Ако предпочитаме по-леките неща или искаме да свирим по-бързо, просто го правим. Искаме да се забавляваме, докато изпълняваме нашата музика и с нейна помощ да пътуваме по света. Така нашето пътешествие става все по-интересно. Това е невероятен шанс за групите, за хората, за човешките същества да пътуват по света, да откриват и да се срещат със съмишленици. Фантастично е.
От другата страна - Когато работихте по „By Night” имаше ли нещо, което направихте за първи път и какво се отказахте да пренесете от миналото?
Shawter - За първи път в историята на DAGOBA всеки припев е най-добрата част от всяка песен от албума. В предишния това бяха или някой припев, или въвеждащият риф, или някакъв преход. В „By Night” обаче припевите са най-важните акценти от всяка песен. Нещо, което никога преди не бяхме правили. Също така рифовете тук са много по-изчистени, което позволява да се чуе всеки един детайл от продукцията. Това са двете основни разлики в „By Night”. И за първи път нямаме бласт бийтове в нашата музика.
От другата страна - Тези промени естествени ли са или са резултат от вашите търсения?
Shawter - Винаги търся нещо ново. Не исках да повтарям една и съща рецепта постоянно. Не искам да създавам албуми, които си приличат. Обичам промяната, обичам развитието. Искам и двете да присъстват в моята работа. При създаването на песни търся ново вдъхновение, нови значения, нови китари, нови начини на свирене и пеене. Каквото и да е. Но всеки път трябва да е свежо.
От другата страна - „By Night” излиза 19 години след едноименния дебют на DAGOBA. Когато се върнеш назад, откриваш ли се в това издание?
Shawter - Определено. Защото някой от основните елементи в музиката ни като настройката на китарите, начинът, по който свирим, убежденията ни, са същите. Това е същата банда и същият мозък, който е написал всичко до момента. Така че откривам, както себе си, така и бандата в дебюта на DAGOBA. Определено продължаваме да сме ние. Разбира се, че фенът, който за първи път посяга към дискографията на групата ще открие разлики, но ние също ги виждаме. Както между „What Hell Is About” и „Face the Colossus”, така и между „What Hell Is About” и „Post Mortem Nihil Est”. Защото самите ние се променяме от албум до албум.
От другата страна - Кои промени са по-важни – малките или по-смелите?
Shawter - И двете. Когато започваш работа по нова песен, няма как да знаеш дали промяната ще е малка, защото самият ти имаш нужда от промяна. Защото се развиваш. Така понякога тази малка промяна става все по-голяма и все по-голяма. Просто започваш да оставяш своя отпечатък върху идея, която ти се струва интересна и добра. В някакъв смисъл започваш да нанасяш различни краски. Никога не знаеш дали промяната ще е малка или би се получила голяма. За това и процесът, по създаването на една песен, е толкова вълнуващ.
От другата страна - До колко първоначалната идея се различава от крайния резултат?
Shawter - Никога не знаеш. Понякога песента като идея е завършена. Разполагаш с основния риф, имаш вокалната линия. Т.е. наясно си как ще доизградиш останалите части. Как ще изглеждат аранжиментите, за да извлечеш най-доброто от първоначалните идеи. Малко или много нещата стават сами. В друг случай просто разполагаш със звук, който харесваш и смяташ, че песента, която ще изградиш около него, ще е добра. А разполагаш само с една нота. Това е положението, в което не знаеш накъде ще се развие композицията, в каква посока ще те отведе. Не всеки път си наясно накъде ще поемеш. Това ми харесва в създаването на музика. За това е и толкова вълнуващо да си музикант и фен на метъла. Това означава, че сме свободни. Свободни сме да откриваме нови вселени и всякакви идеи. Самият аз обичам да нямам предварителен план. Единственият план е да не се повтаряме и да се забавляваме. Имаме най-добрият живот, който можем да искаме.
От другата страна - Предимството на метъла е, че позволява да правиш каквото си искаш и пак да си метъл.
Shawter - Точно така. Това е нещото, което наистина обичам в този вид музика. В метъла можеш да свириш бързо, да има ревове, да пееш чисто, можеш да работиш с дама зад микрофона, можеш да имаш банда, съставена само от момичета, можеш да включиш бласт бийтове, да настроиш инструментите много ниско, да използваш цигулки, пиано, електронна музика, каквото си поискаш, дори и рап. И пак ще си остане метъл. Това е страхотно.
От другата страна - Кога произведението поема контрола над твореца?
Shawter - Наистина не знам. Не знам как работят нещата при другите артисти, но смятам, че когато говорим за мен и моята креативност, дори и да имам идея, която да искам да променям или развивам, да я освежавам и тя да носи нещо ново, винаги целя, когато си пуснеш една песен на групата, то тя да крещи, че е песен на DAGOBA и тя се изпълнява от DAGOBA. Винаги искам да имам контрол над процесите. Силните страни на DAGOBA винаги присъстват. Никога няма да започнем да свирим математически изчистени рифове като при MESHUGGAH. Винаги ще бъдем бинарни, със съответното настроение. Не променяме темпото в песента. Най-силните страни на музиката на DAGOBA са винаги на линия. По този начин запазваме водещата роля върху творчеството ни.
От другата страна - Как се печелят консервативните фонове с постоянни промени?
Shawter - Феновете ни познават вече от осем албума. Т.е. те очакват от нас да се развиваме и да се променяме от албум до албум. Наясно са, че следващият ни диск няма да бъде „By Night 2”. Промяната при DAGOBA преминава през 8 албума и феновете са наясно, че ние се променяме, така че всичко е наред.
От другата страна - Какво става „През нощта”?
Shawter - През нощта се обръщаме към нашето вътрешно „Аз”. Самотата и тишината са необходими предпоставки,за да се концентрираме върху собствения си живот и върху това, което сме самите ние. Какви искаме да бъдем и накъде искаме да вървим. Преглеждаме грешките, които сме допуснали. Това става „През нощта”.
От другата страна - Важно ли е да се вглеждаш в себе си като артист?
Shawter - Наистина и то много, ако искаш да си наясно и да си искрен със собствените си емоции. Това е много важно, когато започваш да създаваш и да композираш или когато режисираш филм. Трябва 100 процента да си свързан със собствените си емоции. Не е недостатък да се чувстваш лошо или да си щастлив. Важното е да си свързан със себе си.
От другата страна - Когато създаваш нова музика, имаш ли специално място, където го правиш или предизвикваш определено настроение, което да те води?
Shawter - За „By Night” нямаше как да стане заради пандемията. За това се затворих в собственото ми домашно студио. Когато създавам текстове, обичам те да са като самотно пътуване. Навлизам дълбоко във вътрешния ми свят и пиша, очаквайки резултата.
От другата страна - Най-нетрадиционното вдъхновение за песен, което те е спохождало?
Shawter - Начинът, по който се получи припевът на „The Last Crossing” от новия ни албум, беше неочакван. Търсех нещо интересно. Исках усещане, но не знаех какво точно. Тогава попаднах на този сладникав, развлачен звук от края на 80-те и 90-те години на миналия век. Точно това е периодът, в който реших да намърдам целия албум. Трябваше да намерим начин да внедрим този вид звук в музиката на DAGOBA. Това е най-интересното вдъхновение, което повлия не само на една песен, а на целия албум.
От другата страна - Има ли в DAGOBA някакви правила, които всеки, който е в бандата, трябва да следва?
Shawter - Всеки в DAGOBA трябва да е готов за пътешествието и да е подготвен, че ще пътува много. Това е.
От другата страна - Върховете и паденията по време на това пътешествие?
Shawter - Ние сме група от Южна Франция, която днес прави турнета по целия свят. Свирили сме с всички наши идоли. Гледам на всеки ден от кариерата на DAGOBA като на постигнат връх. Причината е, че цялото пътешествие е като една неочаквана изненада за нас. Смятам, че най-ниската точка в историята на групата е един от бившите членове на DAGOBA, който мислеше повече за собствената си кариера, отколкото за развитието на групата. Тогава взех решението да променя нещата, вместо да толерирам подобно поведение.
От другата страна - Кой е твоят най-рокендрол момент?
Shawter - Първото ни европейско турне с IN FLAMES и SEPULTURA. Пътувахме на тази мащабна обиколка с ван. През зимата. Няколко пъти той се повреждаше, но трябваше да намираме решение и да продължаваме. Бяхме първата група от пакета. Нямахме никакъв кетъринг. Но в същото време научихме толкова много. Беше много вълнуващо. Бяхме много млади, а имахме възможност да бъдем на турне с легенди като IN FLAMES и SEPULTURA. Цялото преживяване беше много рокендрол.
От другата страна - Кой е първият урок, който един музикант трябва да научи преди да стане музикант?
Shawter - Че го чака много работа. И трябва да работи здраво. Да вярва в себе си, да се опита да предложи нещо оригинално, но на първо място, да го харесва и още веднъж – да вярва в себе си.
Д-р Яир Галили е световно известен съдов специалист. През 1988г. завърша медицина в Университет Бен Гурион, Негев През 1997г. придобива специализация по ултразвукова диагностика и терапия в Общата хирургия, Университет Уейк Форес, САЩ През 1998г. специализира Обща хирургия в Болница Ихилов, Тел Авив През 2000г. придобива специалност по..
Фотографът Сандро Арабян представя в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” – Варна до 30 ноември 2024 г. своята самостоятелна изложба “Намибия / Природата”. Фотографиите в нея са уловили мигове от две пътувания в африканската страна, които авторът предприема заедно със своята майка - уважаваната художничка проф. Десислава Минчева. Артистичният..
Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. На 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде специално интервю за..
Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...
Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..
Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври, сочат доклади на различни лидери в киберсигурността. Това каза Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Занимава се също с експертизи по компютърна криминалистика към Съда и..
Елементарните сметки за мнозинство за съставяне на правителство сочат, че най-логично е то да е формирано от коалициите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Всеки опит да се прави мнозинство с други партии около едната от двете коалиции е игра. Това каза политологът Даниел Стефанов в предаването на Радио Варна Post Factum. Той..