Областният управител Благомир Коцев е получил становището на националния омбудсман Диана Ковачева, по отношение собствеността на земята на балнеологичен и здравен комплекс "Дом Младост". Това той потвърди в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция”. Припомням, че според омбудсмана, теренът, върху който се е намирал комплексът е държавна собственост и след събарянето на сградите в него в края на януари т.г. държавата следва да влезе във владение на имота си. Ето какво каза по този казус варненският областен управител:
В момента проучваме с юристи много детайлно собствеността на земята под "Дом Младост". Интересно е, че омбудсманът е видял този пропуск и това идва още от приватизацията на предприятие "Лазур" навремето. Ако се окаже, че наистина теренът под сградата е бил държавен, това поставя много казуси как ще се развива съдбата на здравния комплекс. Лично аз много се надявам, общественият ресурс, минералната вода която се намира там, да бъде достъпна до гражданите на Варна, защото самият извор е държавна собственост.
Благомир Коцев заяви, че ще търси баланс между обществения и частен интерес и ако теренът се окаже държавен, тогава държавата ще защитава интересите си. Той каза, че екипът юристи ще запрати запитване до Агенцията по приватизация, за да се провери целият процес и вероятно седмица след празниците около 6-ти май ще има становище по въпроса.
Никога не сме били радетели за присъствието на коли в морския парк. Напротив, винаги сме били против и сме имали най- голям интерес да няма МПС-та там. Аз съм варненец трето поколение и съм израснал с това да бъда в Морската градина като дете и изключително много обичам парка. Нашата позиция е такава- там коли не трябва да има, но решенията как да бъде достъпен този парк са изключително важни и това е което г-н Портних не направи през десетте години негово управление. Цялата общественост се интересува как ще се стигне до парка от хора които не живеят непосредствено до него, от кварталите в Аспарухово, Владиславово, Младост. Нищо не се направи по въпроса за буферните паркове за които настоящия кмет говореше преди изборите. Тази тема се повдига само тогава. А проблемът с паркирането е в целия град, не само по периферията на Морска градина. Паркинги няма, застрояват се всички парцели. На последната сесия на общински съвет се гласуват 140 дка имоти които да бъдат продадени от община Варна и вероятно ще бъдат купени за застрояване. И пак проблема с паркирането няма да бъде решен и ще остане висящ. Напротив, градът ще бъде затлачен с години напред и няма да може да функционира пълноценно. Същият е проблема и с Морската градина. Навремето там е имало буферен паркинг, който е бил изграден неслучайно, за да може този парк да се разрасне и развие по правилен начин. Точно тези парцели бяха разпродадени и с разрешение на общината бяха застроени. Наслагването на проблемите през годините е такова, че именно тази община, от лицето на която г-н Портних говори, тя позволи това застрояване. И в момента има частни паркинги в морската градина, но общината не прави нищо за да направи публично частни партньорства и да отчужди тези паркинги, да ги направи безплатни и да могат хората да стигат безпрепятствено до парка.
Това беше и причината навремето да се обжалват заповедите за спиране на движението в парка. За да прекъснеш движението на МПС-та в морсаката, което е добра идея, първо трябва да си намерил решение, както се прави в цивилизованите страни. Намират се алтернативи, намират се решения и след това влизат забранителните режими. Не по обратния ред.
- Какво се случи с държавните имоти които бяха продадени от предшественика на вашия предшественик.
Друг голям проблем. Забелязах тези сделки бидейки в позицията си на областен управител. Това е огромна грешка. Морската градина е едно от най- големите богатства на Варна и в никакъв случай не бива да се върви в посока да бъде застрояван и движение на автомобили. И правилните решения трябва да са в посока отчуждаване на частни имоти, от частно към държавно.
- Останаха ли държавни имоти в местност „Салтанат”?
До колкото знам има и те трябва да останат такива. Тука е въпроса, до колко тези които са частни и са повече могат да бъдат отчуждавани. Наясно съм, че това струва скъпо. Че става дума за огромни средства с които да бъде осъществена отчуждителна процедура, за да може да частни парцели да бъдат прехвърлени към активите на държавата, за да може в тях да се предприемат парко устройствени операции, за да се разшири парка.
- Каква е гаранцията, че ако бъдат изградени буферни паркинги, собствениците няма отново да поискат да обжалват възможността да влизат с колите си до своите имоти в парка?
Ако се направи правилната процедура те нямат да имат основание да обжалват. Това е и причината г-н Портних да не успява да издаде необходимите заповеди и решения за проблема. Така са направени тези заповеди, че лесно да паднат в съда. Няма как да нарушиш правото на частна собственост по толкова брутален начин и след това да очакваш, тези заповеди да не бъдат събаряни в съда. За това трябва да се търси конструктивното решение и да се мине по цялата процедура и да се стигне до решение което е непоклатимо в съда. Такива вярвам че има. Разбира се отчуждителните процедури са много тежки, дълги и скъпи, но няма как и да се върви с действия противоречащи на закона. Според мен ако се направи едно обсъждане в което да бъде намерен консенсус между частната собственост и обществения интерес, решения ще се намерят много лесно.
Пак казвам, има достатъчно парцели, които навремето са били приватизирани и са били отредени за такава дейност и биха могли отново да бъдат използвани за тази дейност. Но там има частни интереси които са свързани според мен с общинските и по някаква причина никой не повдига тази тема. Не е случайно че те използват предизборно тази тема. Това е много добър начин да си направиш пиар, без да влагаш средства, без да е скъпо да го направиш. Без да има нужда да инвестираш, да поддържаш парка или да направиш неговата среда достъпна. Това е просто една риторика и с изграждането на един два поста към морската градина за известно време, при това незаконно и да кажеш „ето, аз затворих парка”. Не е това начина. Има много по добри.
По темата за украинските бежанци, областния управител заяви, че над 40 хиляди от тях са във Варненска област.Чувствително е намалял потокът след 15 април, но и много от украинските граждани идват без да се регистрират в бежанския център в Двореца на културата и спорта, допълни Коцев и обясни:Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..
Българите преоткриват позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..
Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..
Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..
65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна. 63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..
23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед". Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..
Медицинските сестри и акушерките са в готовност за провеждане на масови протести, ако бъде одобрена идеята обучението по тези специалности да бъде намалено от 4 на 3 години. Това каза Милка Василева, председател на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ). Обучението им сега отговаря на изискванията на европейска директива,..