"Правилните въпроси са съществена част от решенията", пише проф. Евгени Станимиров в "Многомерна стратегия за вашия бизнес". Последната книга на ректора на Икономически университет-Варна дава отговори, съображения и препоръки, които са многократно проверени и доказано работещи. Проф. Станимиров е автор на около 20 учебника и учебни помагала в областта на маркетинга, брандинга, управлението на взаимоотношенията с клиенти, маркетинговите проучвания.
Емилия Николова разговаря с проф. Станимиров преди днешното представяне на книгата:
Има голямо количество издадена литература по бизнес и маркетинг. Каква ниша запълва съдържанието на вашата книга?
Написах книгата на един дъх за 22 дни. Обхваща консултантския и преподавателския ми опит от 22 години. Книгата е написана на достъпен и атрактивен език. Кратка е със своите 220 страници, защото съм убеден, че ако искаме да предадем определени послания, можем да го направим в рамките на 150-230 страници, а ако не можем да го направим в тези страници, няма да можем да го направим и в 500. В книгата има много послания за бизнеса, но няма рецепти. В нея се описват определени ситуации, в които съм изпадал и съм намирал неконвенционални начини как да се справя с тях. Има систематизация по отношение на успеха, как да станем по-видими за партньорите и клиентите си, как да дефинираме цели, как да дефинираме стратегията си, така че в книгата има много поуки.
Не лишавате ли маркетолозите от работа, написвайки всичко това в книгата?
Не бих казал. В една книга не може да се опише многообразието от ситуации, в които изпадаме. По-скоро в нея има много препратки и поуки, а ако читателите са с отворени сетива, могат да направят много изводи. Вярвам в сентенцията на Клод Дебюси, че красотата на музиката не е в нотите, а в паузите между тях. В текста между редовете също има много послания.
Еднакво валидни ли са тези послания за хората, които произвеждат яйца и за тези, които строят небостъргачи?
Категорично става въпрос за базови правила, които трябва да спазваме. Дори издателят беше много впечатлен, че съм успял да намеря място и за Михаил Булгаков. Това е един автор, който има интереси в съвсем друга посока, но аз съм вплел това, което той казва в бизнес контекст.
Как форсмажорът присъства в книгата, защото колкото и добре да сме позиционирани, има ли висша непреодолима сила и непредвидимо потребителско поведение, бизнес плановете ни лесно могат да бъдат провалени?
Форсмажорът е отразен във въведението на книгата. Започва с въпрос на журналист, който ми беше поставен дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 година. В момента работя върху следващата си книга, тъй като кризата с олиото не беше се случила, когато тази беше написана. Симптомите със сиренето и олиото много си приличат, тъй като са свързани с желанието за спекулативно увеличаване на цените, криейки се зад аргумента за увеличаване на разходите за суровина. Проблемът със сиренето преди години беше решен в рамките на един ден, когато беше освободена част от държавния резерв. Това, което се случи с тоалетната хартия, беше симптом на прекъсване на веригата на доставки и няма нищо общо с недостиг на суровина или високи цени. По същото време, когато тоалетната хартия изчезна от пазара, складовете на производителите бяха пълни с целулоза, която беше ударила десетгодишно ценово дъно на световните стокови борси. Имаше и психологически момент в желанието на хората количките в магазините да изглеждат пълни. Тоалетната хартия и безалкохолните напитки бяха подходящи продукти за туширане на напрежението.
А вие как гледате на вашата книга? Като стока?
По-скоро като мисия. За мен продажбите имат значение единствено от гледна точка на това посланията да достигнат до много повече хора.
Възможно ли е книгата да влезе в академичната програма на университета?
Има я на свободния пазар и може да се чете от всяка една специалност, в която се учи бизнес, както и от хора от самия бизнес. Много от тях си я купиха вече. Не мисля, че трябва да влиза в задължителна програма, дори в препоръчителна, защото поставя едни други въпроси. Предвид факта, че аз съм ректор, това не бива да се допуска.
Заглавието е „Многомерна стратегия за вашия бизнес”. Колко мерна е стратегията, която представяте в книгата?
Изкушавам се да кажа тримерна, но аз не мисля че измеренията са само три. Това заглавие придоби завършен вид в самото издателство. Книгата се казваше „За компаса и часовника” с подзаглавие „Провокативни размисли върху реденето на бизнес пъзел”, но си дадохме сметка, че вероятно много хора няма да се ориентират за съдържанието на книгата, въпреки че смятам, че по-точно отразява онова, което е описано вътре в нея.
Цялото интервю чуйте в прикачения звуков файл.
След ареста на опозиционния политик Екрем Имамоглу в сряда, в Турция отново се проведоха масови демонстрации в негова защита. Събралите се на протеста в Истанбул са били 300 000, протести се състояха и в Анкара, Измир и Трабзон. В Истанбул, чийто кмет е Имамоглу, полицията приложи лютив спрей и гумени куршуми срещу протестиращите. Хората..
Според евродепутатът от ЕНП и ГЕРБ Емил Радев, Европа е силна в икономически и социален аспект, но във външната политика, особено в контекста на последните геополитически събития, е пренебрегнат фактор. В обзорното предаване на Радио Варна „Позиция", той заяви, че това особено си е проличало при преговорния процес за евентуалния мир в Украйна,..
Свобода и морска шир. Необвързаност с битовизми и бързане за работа. Смелост и наслада от нови преживявания, срещи и пътешествия до различни кътчета на света. Всичко това е не само мечта, но и осъществена цел за Иво, Мира и дъщеря им Мая от "The Life Nomadik". Семейството, заедно със своя катамаран "Фата Моргана", обикалят света напук на рутината и..
Проекът Rural Murals – "Spirit of a Place" изследва и поддържа спомените, пропити в домовете, които изчезват в миналото. Историята започва в почти изоставената махала Любница на ихтиманското село Мухово. Там е имало воденици, глинени работилници, ковачници, училище, църква… Една по една къщите потъват в гората. Преди години Крум Балджийски с..
Делян Пеевски е лидерът на управляващата опозиция. Той не е излизал от властта при всички управления на ГЕРБ. Това коментира адвокат Велислав Величков от инициативата "Правосъдие за всеки" и допълни, че още от съставянето на кабинета "Желязков" той и колегите му са дали тази титла на председателя на ДПС - Ново начало. Според Величков зависимостта на..
Спонсорирани публикации в социалните мрежи, в които със снимка на касова бележка се продават стоки от името на известни вериги, са сред най-честите измами в интернет. Те предимно се публикуват от профили на хора с чуждестранни имена, на перфектен български, и по всяка вероятност с помощта на изкуствен интелект. Под постовете винаги има коментари с..
В момента в Северна Македония няма човек, който да не съчувства на близките за смъртта на 59-те млади хора между 14 и 27-8 години. Ситуацията при нас е изключително тежка и тъжна, коментира за Радио Варна Миле А. Ристески, журналист в Националната македонска радио-телевизия. Благодаря от свое име на българския народ, на българските лекари, които..