Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поклон пред Гена Димитрова с "Макбет"

Тази вечер Варненската опера посвещава спектакъла на "Макбет" от Джузепе Верди на Гена Димитрова по повод 80-години от рождението й.

Диригент Стефан Бояджиев, постановка и сценография Кузман Попов, режисьор Сребрина Соколова, с Габриела Георгиева – Лейди Макбет, Пламен Димитров – Макбет, Иван Момиров – Макдъф, Евгений Станимиров – Банко и др. Солисти, оркестър и хор на Държавна опера Варна

СРЕБРИНА СОКОЛОВА - режисьор

„Макбет“ от Джузепе Верди на 7 май ще бъде истински празник на сетивата заради Гена Димитрова, една от най-великите оперни певици на всички времена, българското сопрано, чиито изумителни изпълнения помнят най-престижните световни сцени. Представлението носи допълнителна стойност и като коронната, последна постановка на нашия дългогодишен главен режисьор, незабравимия Кузман Попов. Ние поддържаме всички негови постановки и така той продължава да живее чрез своето изкуство. Но не само това – спектакълът на „Макбет“ блести най-вече с великолепните солисти, които продължават след Гена Димитрова да защитават оперната слава на България по света: Габриела Георгиева – Лейди Макбет, Пламен Димитров – Макбет, Иван Момиров – Макдъф, Евгений Станимиров – Банко. Вярвам, че талантът и енергията на целия екип, обединен в респекта и преклонението си пред изключителната Гена Димитрова, ще превърне спектакъла на „Макбет“ в незабравимо преживяване.

ГАБРИЕЛА ГЕОРГИЕВА – Лейди Макбет

Прекрасно е, че Варненската опера посвещава този спектакъл на великата Гена Димитрова, в памет на 80 години от рождението й. Като човек, който е работил с нея и я боготвори, като нейна ученичка, съм щастлива, че отново ще се напомни за нея. Работейки в Музикалната академия като преподвател, виждам колко е кратка нашата памет, колко младите хора имат нужда да чуват за големите певци, да знаят, че светът не започва от тях, а се гради върху основи, положени от най-добрите преди тях. Гена е мост във времето, тя е темел, върху който стъпваме и оттук нататък трябва да надграждаме. Тя ценеше традициите и никога не пропускаше да спомене своя пръв учител, както и откъде е тръгнала. Ние, нейните последователи, също сме длъжни да го правим. „Дърво, което няма корен, не може да има и корона“, повтаряше тя, така че ние не бива да искаме корона, без да си спомняме за корените.

Така се стекоха обстоятелствата, че започнах да пея точно репертоара на Гена Димитрова. Не съм толкова драматичен глас като нея, но ролите ми прилягат и ги изпълнявам с увереност, че това е моето място в операта. Поласкана съм, че някои ме приемат за нейна наследница, но това не ме главозамайва и съм далеч от мисълта, че мога да се доближа до нея. Гена е недостижимо мерило за всичко най-стойностно в операта. Отличаваше се със своята човечност и пословичен професионализъм. Изискваше от нас да бъдем като нея войници на сцената. Съпругът й се чудеше що за хора сме това артистите – колкото и да сме болни и да се чувстваме зле, излезем ли на сцената, не ни личи. Оприличаваше ни на бойни коне, които като чуят тръбата, се втурват в боя.

Гена много държеше на хубавия звук. Да не се пее само с гласните струни, а с цялото тяло, не само горните резонатори, цялото тяло да вибрира, докато открие онзи крясък, онзи вик. Оперното пеене е овладян вик, често казваше тя.

Непрекъснато мисля за Гена Димитрова, особено преди спектакъл. Имам си една молитва, в която я моля да дойде и да пее с мен. Усещам я до себе си и това ме хармонизира.

Тя се раздаваше, без да се щади, сякаш усещаше, че ще си отиде по-рано. Искаше да предаде богатото си знание, но не всички бяхме дорасли до нейното ниво, за да я разберем. Тя го знаеше и още в началото ме накара да записвам уроците си с нея. Благодарение на тези записи, започнах да

разбирам какво е имала предвид, едва преди десетина години. Не съм го разбрала веднага, защото операта изисква натрупване и житейски опит.

Притеснявам се преди всеки спектакъл, но в мига, в който се видя гримирана и облечена в сценичен костюм, преставам да мисля за себе си като за Габриела Георгиева и се превръщам в Лейди Макбет, Абигайл или Джоконда. Не мисля за тоновете. Гена ни учеше най-напред да работим и мислим за тоновете, но на сцената да забравим за тях, защото те вече са изработени и са станали част от нашата същност, превърнали са се в рефлекс. На сцената не е необходимо да сме нащрек за всеки тон, а да се съсредоточим върху образа, върху актьорската игра и ситуацията. Давам си, разбира се, сметка за вокалната страна на партията, но тя е на втори план. На първи план е емоцията, която ще вложа в образа, за да развълнувам публиката. Всички добри певци пеят добре, но въпросът е кой ще развълнува толкова силно зрителите, че емоцията да продължи да ги владее и след спектакъла. Не просто да хвърлиш едни красиви тонове, а да сложиш бои и цвят, характер и чувство, да вложиш цялото си сърце. Това публиката го усеща и за мен то винаги е било най-важното.

ПЛАМЕН ДИМИТРОВ – Макбет

Гена Димитрова! За мое голямо съжаление, никога не съм имал възможността да я срещна или да работя с нея. Една велика, в истинския смисъл на думата, певица! Понякога изпитвам потребност да слушам именно нея в дадена роля, защото тя направи редица коронни за нея роли, които няма как да се изпълнят по-добре от друга певица. Когато преди година и половина гостувах в ,,Театро Астра“ - Малта в операта ,,Трубадур“, много силно впечатление ми направи отношението към Гена Димитрова. По стените на коридорите, които водят към салона, имаше снимки на знаменити певци от цял свят, гостували в Малта. Портретът на Гена Димитрова бе окачен в самото начало, при това по-голям от останалите. Не знам, това може и да е било случайност, но ме респектира и ме накара да се почувствам още по-отговорен към предстоящата си изява.

Няма да крия, че съм си представял как аз съм Макбет, а тя моята Лейди Макбет, но... това са правилата на живота. Сега съм радостен, че ще пея с нейната ученичка Габи Георгиева, която също е прекрасна певица. Освен в „Макбет“, с нея сме си партнирали и в други заглавия на сцените на Варненската и Софийската опера. Целият състав е великолепен, което е предпоставка за високо ниво на спектакъла, а

и постановката на Кузман Попов, оказала се, за съжаление, последна в творческия му път, е впечатляваща.

ИВАН МОМИРОВ - Макдъф

Мое беше предложението по повод 80-годишнината от рождението на Гена Димитрова, да й посветим тъкмо този спектакъл на „Макбет“. Освен че съвпада с рождената й дата 6 май, в него ролята на Лейди Макбет, една от коронните роли на Гена, изпълнява нейната изтъкната ученичка Габриела Георгиева. Двете са имали много тесен контакт и неслучайно Габриела пресъздава големите й роли с можене и финес.

Казвал съм неведнъж, че Гена Димитрова беше мой ментор. Участвах в нейния майсторски клас преди да дебютирам с „Дон Карлос“ в Софийската опера, а преди първото ми важно прослушване в Монте Карло, тя отвори дома си за мен и ме покани да остана, колкото искам. Важно беше, защото това ми помогна да се явя на много прослушвания. Там ме откри нейният агент, който стана мой агент и после цялата ми следваща година се запълни с ангажименти. Гена присъства и на първия ми спектакъл на „Манон“ и ми предрече, че ще стана певец, в нейния стил. Тя беше много откровена и казваше примерно: Иван не може да пее така, както пее в момента сопранът – като 25-годишен пях Де Грийо, а ролята на Манон изпълняваше една от водещите певици на времето, два пъти по-възрастна от мен. Да, аз още нямах достатъчно опит, но бях млад, изпълнен с енергия и Гена го оцени. Иван е толкова убедителен, когато е на сцената, че хората му вярват и макар че не пее като певицата, хората го аплодират. Сопраното изпя брилятно партията си, но публиката аплодира не нея, а Иван. Искам да кажа, че цялата работа при нас е много комплексна. Да, техниката е много важна, но трябва да си и музикален, и артистичен, особено в днешно време.

По покана на Гена пях на нейните чествания в Софийска опера и балет с два последователни спектакъла на „Набуко“, които доста ми костваха. Оттам нататък извървяхме дълъг път, в който тя толкова пъти ми подаваше ръка.

Една година по-късно, преди участието ми в някакъв конкурс в Палма де Майорка, й се обадих по телефона в 10 часа вечерта отчаян, че не ми

излиза онова „До“ в „Бохеми“. Ами освободи лигавицата, иначе няма да излезе, ведна започна да ме наставлява тя. Между нас съществуваше една фамилиарност, за която стана дума наскоро и при срещата ми с нейн родственик. Той ми разказа как Гена споделяла, че обича да ме слуша как разпалено говоря и винаги нещо обяснявам... Да... Гена беше много строга, но също така много справедлива и градивна. Отнасяше се с всички нас като със собствени деца, които обича и подкрепя. Спомените ми за нея са скъпи и ми е тъжно, че сега, когато съм вече толкова напреднал, когато знам и мога много повече, тя не е до мен, за да я попитам: “Маестра, как беше сега?


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Деня на поезията и музиката балчишкият литературен клуб възобновява дейност

В навечерието на 60-ата си година Литературен клуб „Йордан Кръчмаров“ при читалище „Паисий Хилендарски – 1870“ в Балчик възобнови своята дейност – като още през септември започна творческият сезон 2024-2025г. Гости на първата творческа вечер бяха Таня Доганова - Христова - енциклопедист, диригент и кинорежисьор, създател на единствения по рода си мъжки..

публикувано на 01.10.24 в 14:24

"Дедал" приема деца за новата учебна година

Приемът за предстоящите учебни занятия в школа "Дедал" ще е на  28 септември, събота от 9 до 13 часа  в художественото ателие на школата, намиращо се на бул. "Съборни" 24, ет. 7 Обучението ще се провежда по програмата на екипа за 2024-2025 година  с мотото "Фарът на Дедал свети". Реализирането й се финансира с лични средства и средства от дарения, а за..

обновено на 27.09.24 в 10:56

Режисьорът на филма-победител на "Златна роза": В "Триумф" има много пластове

Голямата награда "Златна роза" на едноименния фестивал на българския игрален филм получи лентата на Кристина Грозева и Петър Вълчанов "Триумф", с участието на Мария Бакалова и Маргита Гошева. Двете си поделиха наградата за най-добра женска роля, а филмът получи и наградите на публиката, на Съюза на българските филмови дейци, както и отличието за..

публикувано на 27.09.24 в 09:40

Велислава Гечева гостува с "Тихи напасвания" във Варна

Есента влиза във варненската Галерия A&G Art Meeting с „тихите напасвания“ на Велислава Гечева. Впечатлени от нейната дълбока непринудена откровеност, Анна Халамян и Герхард Хорнман я канят за първата ѝ самостоятелна изява в морския град. Изложбата се открива на 25 септември от 18:30 на ул. „Любен Каравелов“ 8. Експозицията е създадена специално за..

публикувано на 24.09.24 в 13:58
Фестивал

МФФ "Море от ритми" постави началото на международен културен обмен между Балчик и Кралство Мароко

За участие в 14-ото издание на международния фолклорен фестивал „Море от ритми“, който се провежда всяка година по това време в Балчик, организиран от сдружение „За Балчик“ с подкрепата на Общината и спонсори, тук са повече от 1200 изпълнители от 17 области на страната, както и от чужбина – Украйна, Босна и Херцеговина, и с участието на..

публикувано на 21.09.24 в 15:06

Премиера на "Златка - златното момиче" в Кукления театър в Добрич днес

Новият сезон на Държавния куклен театър „Дора Габе“ в Добрич започва с премиера на спектакъла по българската народна приказка „Златка - златното момиче“. Постановката вече е получила първото си одобрение от най-малката публика в предпремиерните си изигравания и успява да прикове вниманието на децата, независимо че продължава малко по-дълго от..

публикувано на 20.09.24 в 10:15
Проф. Ангел Ангелов в  създадената от него патоморфологична лаборатория в Медицински център

Представят книгата "Крайморска Добруджа - Балчик, Каварна, Шабла" и в Шабла днес

След представянето в Балчик по-рано този месец, днес, 20 септември, от 17,30 часа в читалището на гр. Шабла ще бъде представена книгата на проф. Ангел Ангелов „Крайморска Добруджа – Балчик, Каварна, Шабла – недоразказаното минало“ – книга I. Представянето ще направи проф. Ивелин Иванов от Великотърновския университет „Св.св. Кирил и Методий“. Проф...

публикувано на 20.09.24 в 09:47