Атанас Хранов е роден в Пловдив. Завършва Средното училище по изкуства в Котел и през 1987 г. Национална художествена академия специалност „Резба” при професор Антон Дончев. Твори в областта на пластичните изкуства и живописта, смесвайки органично жанровете. Художникът има над 40 самостоятелни изложби като осъществява и съвместни проекти с поетите Веселин Сариев и Александър Секулов.
Почитателите на съвременното изобразително изкуство могат да се докоснат до най-новите творби от многообразното творчество на талантливия художник Атанас Хранов в пространството на галерия "Le papillon"до 2 септември.
Твърдите, че не сте мореплавател, но дали сте искали някога да бъдете?
Те така се менят в мен тези желания. Когато съм в морето, съм абсолютно убеден, че съм художник, а когато съм на сушата мисълта ми е винаги в морето. Всъщност като казвам морето, в тези пътешествия морето не ми е отправната точка, а по-скоро самото пътуване. Това, че така хоризонтите ти минават през погледа и че се сменят постоянно, че не знаеш какво те чака отвъд това пристанище, този нос, който ще минеш. Тази неизвестност и търсенето на този тип емоции. Всъщност това е нещото.
Този път урок по астрономия. Какво ще преподавате?
Това е един стар спомен. Стар, стар- от преди няколко години. С един капитан, Румен Луканов, бяхме в Йонийско море и имам един много хубав спомен, с един любим мой екипаж. Тогава той ни обяснявашезвездите. И аз след това си го доизмислих естествено. И в крайна сметка бях написал една много кратка историйка. И това даде и повод да стане тази изложба. Общо взето картините повечето са такива-конкретни неща, които съм преживял. Преживeни картини- с две думи.
Имате доста летящи риби. Това винаги ми напомня за „Аризонска мечта”, за филма.
Да, наистина. Едната от картините се казва „Крадеца на риби”. Тя е малко автопортрет. Всъщност идеята на цялото това плаване и пътешестване по моретата са тези летящи мисли, които постоянно прелитат до теб или излитат от теб. Това никой не може да го разбере точно как става. Но в крайна сметка там всичко може да има крила.
Докъде Ви е страх да пътешествате?
Може би назад. Кой знае, ако се върна назад, може пък да променя много неща, а пък може би това няма да ми хареса чак толкова. Голямо щастие е, че не можем да се връщаме назад. Иначе щеше да стане пълна каша.
Къде е мястото на човека в тази вселенска космогония, която създавате?
Аз имах една любима моя изложба в София, която се казваше „Астрономия на вишните” и разказваше точно за това. Че човек може да си намери своя си свят, навсякъде, където е. Примерно, ако си под едно вишнево дърво и погледнеш нагоре, ти ще видиш всичките съзвездия, ще си измислиш твои, твоя астрология. Може да си гледаш на вишни и така нататък. Човек може да си намери звезди, където и да погледне. Една поляна, ако погледнеш с глухарчета, същата работа. Така че, ти си света.
Този път какви техники смесвате? Какво комбинирате?
Имам както винаги различни експерименти. Имам щастието да владея най-различни занаяти, които са свързани с изкуството. Често се обръщам към пластиката, така че има и такива интересни закачки, да ги наречем. Аз много ги обичам, обекти им казвам. Защото, така или иначе, като нямаш как ясно да наречеш нещо, му казваш обект. Това е така компромисно име от най-различни жанрове в изкуството. Но за сметка на това пък те са много интересни и винаги ги правя с много желание и любов. На самия мен ми е интересно какво всъщност ще излезе от това. Иначе както винаги живописните платна са абсолютно равни, няма никаква фактура върху тях.
Въпреки че живеете в свой свят, което е нормално за всеки автор.. Интересувате ли се от обществените процеси в момента? Защото непрекъснато се чуват упреци към хората на изкуството, към интелектуалците, че не се ангажират с това, което се случва в държавата.
Ако имаш собствен свят, нормално е да не се интересуваш много, много. Плюс това не съм съгласен с нито една от двете страни напълно, така че да мога да застана ясно и конкретно да кажа да, това е моята позиция. Аз не съм съгласен нито с протестиращите, нито с управляващите. Не е там истината. И в двете позиции не намирам своята истина.
Къде е Вашата истина? Имате ли си Ваши лични протести?
Ами да. Те са по-скоро отправени примерно към липсата на любопитство в съвременния човек. Той си е до голяма степен самодостатъчен дори и като говорим за хората на изкуството. В това, което те лично правят и областта, в която работят, тя им е напълно достатъчна и малко не им се ще да погледнат малко встрани да видят и какво става в другите изкуства.
Тази липса на любопитство не убива ли всъщност самото изкуство?
Естествено, че го убива. И тази липса на любопитство пък в останалия свят.. Всъщност все по-интересни и желани стават неща, които се консумират бързо и лесно. Това, което изисква усилие винаги остава малко по-настрани, а пък всъщност то е истинското и същността. И това е много жалко. Има едно желание всичко да става много бързо. И както да го добиваш много бързо, така да го изоставяш много бързо, да вземеш другото, което да е под ръка, да няма никакво усилие дори да тръгнеш малко и да го потърсиш. Те обикновено ти го снасят на готово, там, в някоя реклама и така. Срещу това протестирам.
Цялото интервю на Светлана Вълкова с художника Атанас Хранов чуйте в звуковия файл:
По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..
Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..
Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..
Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..
Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...
Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..
Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..