Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Страстта към корабомоделизма: от детство до зрялост

| обновено на 20.08.20 в 11:42

От 1946 година в България корабомоделизмът се развива организирано от Народния морски съюз.

 Първите ръководители на новата спортна дисциплина са флотските офицери Протаси Пампулов и Стефан Цанев.

Първата морскомоделна лаборатория (ЦММЛ) е създадена през 1954 г. в гр. Варна с ръководител Владимир Кондов.

През 1957 година е учредена Републиканска секция по корабомоделизъм (РСКМ), а по-късно през 1972 година — „Българска федерация по корабомоделизъм“ (БФК).

Първото републиканско състезание по корабомоделизъм се провежда на 16 септември 1951 година на езерото в Борисовата градина в София.

 Първото международно състезание, в което участват български корабомоделисти, е в гр. Шверин (ГДР) през 1955 година.Българската федерация по корабомоделизъм е приета за член на Европейската корабомоделна федерация НАВИГА през 1964 година.

Първото участие в Европейско първенство на български състезатели по корабомоделен спорт е в гр. Катовице — Полша от 17 до 22 август 1965 година.През 1977 г. Европейската корабомоделна федерация НАВИГА прераства в Световна спортна организация по корабомоделизъм и корабомоделен спорт, на която БФКС е член-основател.От 23 до 31 август 1979 г. в Дуисбург (ФРГ) се провежда първото Световно първенство за моторни корабни модели, в което участват и български състезатели.

Модели-макети на самолети, танкове, автомобили, кораби, къщи, сгради, фигури и др., изработени от различни материали – пластмаса, дърво, картон, други представят в Археологическия музей участниците в Модел клуб "Варна". 

Тази година е 10-тото издание на изложбата.

Конкурсната част ще бъде на 29-и и 30-и август, като най-добрите модели в съответните категории ще бъдат наградени с грамоти и медали. 

В останалите дни от периода, експозицията отново остава само като изложба с вход свободен и ще продължи до 30 август включително. 


Чуйте какво сподели Иво Чернев, който е корабен инженер и корабен моделист в разговор с репортера ни Ваня Славова:


- Как започнахте да правите тези изящни произведения?
- Като моделист започнах много отдавна, в четвърти клас през миналия век. Имаше известно време, когато прекъснах. Но през последните 15-20 години отново съм с детските болести, от които не съм се излекувал още.
- Лесно ли се придобиват умения при корабомоделизма?
- Уменията се придобиват с течение на времето и с желанието, защото в момента литература има много: било в електронен или пък в хартиен вид. Въпросът е просто човек да има желание, да прегледа и да опита. От първия път е възможно да не стане, но от втория, третия или петия път понякога нещата се получават.
- На мен ми се струва много фина работа. С какви инструменти си помагате?
- Една част от инструментите са стандартните: свредла, ножовки със ситни зъби, друга част са инструменти, които са за връзване на такелажа на ветроходните кораби сами си ги правим. Те са по-особени и специфични, но изпълняват нашите желания и нужди.
- Кажете от какви материали са направени тези макети на кораби?
- Аз се занимавам масово с дървени ветроходи, затова основно е дървесина: има круша, има габър, има бреза, махагони на места; малко отлети детайли, малко фрезовани. И една голяма част от дървените детайли минават през ръката: с изпиляване на половината пръсти, нокти и така нататък.

- Сега всички тези макети стоят разположени тук в тази прекрасна изложба, иначе къде ги съхранявате?
- Съхранявам ги вкъщи. Аз затова се смея, че моите модели са от така наречения апартаментен тип, да могат да се съберат в един обикновен панелен апартамент. Всеки от тях си има кутия, която го защитава. Иначе ги пренасям с едно голямо комби по състезанията.
- В началото на разговора споменахте, че сте имали период на прекъсване на тази дейност. Какво Ви накара да започнете отново да се занимавате с корабомоделизъм?
- Какво ме накара? В известна степен е виновна и жена ми. Тя ме принуди да се върна към детските хобита, за да направя нещо като спомен за вкъщи. И така започнаха моделите един след друг да се умножават...
- Всъщност жените са едновременно виновни и музи!
- Да. С тях лошо, но и без тях лошо.
- Има ли модел, който сте посветили на своята съпруга?
- Да, но тя си го прибра и не дава да се изнася от вкъщи. Моделът е испански галеон от 16-и век. Преди време той беше на изложба във Военноморския музей и също има награда. Но към момента е съкровище у дома и не дават да го нося по изложби.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Нели Петрова: Без промени в съдебната система, "войната по пътищата" няма да спре

Великденските празници отново поставиха на дневен ред темата за безопасността по пътищата на България. Въпреки многобройните анонси на властта, за мерките които ще бъдат предприети във връзка с очаквания масов трафик, статистиката на МВР отчете: за петте почивни дни, над 200 пияни шофьори в цяла Българи.  Съставени са 22 354 фиша /със  7354 повече..

публикувано на 27.04.25 в 09:11

Христо Рафаилов: До есента варненци ще могат да ползват новата билетна система

Очакванията на общинската администрация на Варна е новата билетна система да заработи до началото на есента на 2025-та година. Тази увереност изрази заместник- кметът по финанси Христо Рафаилов в обзорното предаване на Радио Варна „Позиция“. По думите му възможно е до края на следващата седмица цялата процедура да бъде приключена до край и да..

публикувано на 26.04.25 в 14:24

Българка от Италия: От служба на папата си тръгваш обновен

Днес е третият ден от поклонението пред тленните останки на Папа Франциск в базиликата "Св. Петър“ в Рим. Предполага се, че интересът до края на поклонението в събота за погребението, ще надвиши предполагаемото присъствие на над 200 000 желаещи от цял свят. Префектът на Рим Ламберто Джанини каза, че се прави всичко възможно да се осигурят..

публикувано на 25.04.25 в 09:15

Офицер от борда на НИК 421: На Ливингстън всеки помага на всеки

До о. Ливнгстън и обратно – среща с оперативния офицер на българския военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ (НИК 421) капитан-лейтенант Траян Попов. Той е от Каварна, офицер от Военноморските сили на България и в момента служи във Военноморска база-Бургас. За него това е първо участие в мисията , по покана на..

публикувано на 24.04.25 в 08:05

Страшилищата от фолклора оживяват: Васил Попов с нов роман – "Лехуса"

Българският фолклор е неизчерпаем източник на мистични истории – мрачни, вълнуващи и често стряскащи. Писателят Васил Попов ги превръща в съвременна проза с атмосфера, напомняща най-добрите примери в жанра. По образование еколог, той е част от екипа на National Geographic в продължение на няколко години, където допринася със свои снимки към поредицата..

публикувано на 24.04.25 в 08:00

Dani Filth (CRADLE OF FILTH): Несъвършенствата от миналото са нещата, за които жадувате в бъдещето

Интервю с Dani Filth (CRADLE OF FILTH) CRADLE OF FILTH отдавна надскочиха клишираното определение „блек метъл“. Да, групата започна като типичен представител на блек метъла от 90-те, но бързо се преориентира, обогати звука, внесе страшно голямо стилово разнообразие в музиката си и днес е повече метъл отколкото блек. Може би екстремен метъл е..

публикувано на 24.04.25 в 05:25

Тенерифе - островът, който се трансформира и "изригва" с нови възможности

Тенерифе от място за масов евтин туризъм става една от най-желаните дестинации в Европа. И то не само защото е подходящ за почивка във всеки ден от годината. Според пътешественичката и маркетинг специалист Весела Василева островът в Атлантическия океан научава урока: "Бъди това, в което си най-добър!". И се приспособява. За авантюристите Тенерифе..

публикувано на 23.04.25 в 08:15