Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

COVID-19 промени правилата в туристическия бизнес, България закъсня с контрамерките

„Коронавирусът промени правилата в туристическия бизнес, но реакцията на министерството на туризма закъсня много. Докато у нас тепърва обсъждаме мерките, нашите съседи действат”- това каза за обзорното предаване „Позиция” на Радио Варна Илин Димитров, председател на Варненската туристическа камара. Той даде пример с Гърция, където се обмисля въвеждането на здравни паспорти:

Това означава от вашата първоначална изходна точка да направите тест за COVID-19. В хипотеза, че нямате коронавирус или други инфекции директно пристигате в Гърция- в зона, която е сертифицирана и тествана, че там също няма случаи на заболели от коронавирус, изкарвате си почивката и се прибирате. Дали ще сте в 14- дневна карантина след това зависи от правилата на държавата, от която идвате. Гърция вече обяви, че е готова да работи по системата "здравни паспорти". В Турция също се говори за "free Covid-19" зони. И в Испания. Новината е, че от днес сутринта в Португалия са приели регламент как да сертифицират своите курорти. Ние още не може да приемем регламент как да почистваме хотелите!?

"Как да отвори един хотел в условия на коронавирус, когато няма регламент?" - пита Илин Димитров. „Има регламент как да се държи месото в кухнята, има регламент колко пъти и с какви препарати да се пръска барплота, има регламент от къде да минава храната и къде да излиза боклукът, но няма регламент как да се справим с тази зараза”.

Според него е критично важно да се мисли в тази насока, как да се изпращат позитивни послания, сред които, че сме най- малко засегнати в сравнение с другите европейски държави, с най- малко смъртни случаи. „Иначе няма друг начин”- каза Димитров и допълни, че накрая ще се стигне до ситуация, в която ще трябва не да сме активни, а реактивни.

Според председателя на Варненска туристическа камара оптимистичния вариант е, бизнесът да заработи добре от средата на юли, началото на август. Дори да няма голям приход в тези месеци ще могат да се обслужват кредити към банки и да се задържи част от персонала в комплексите.

Какво стряска бранша в тази сложна ситуация?

Две неща- неяснотата която имаме за предстоящите събития. Второто е времето, което напредва, сезонът е кратък, ние чакаме лятото. Ако не се действа активно в обезпечаване на туристическия сезон с клиенти, ние няма как да се справим. Ние не знаем, дали ще отворим, това е най сериозния проблем.

Променената ситуация на пазара ражда и нови възможности, какво имахте предвид?

Имаме уникалната възможност, която не ни беше предоставена поради работещата система all-inclusive. В момента може да изменим основния продукт- да направим така, че да привлечем по платежоспособни туристи. Да направи сервиза на много по високо ниво, зелени зони, с по- малко количество туристи. Да избягаме от този туризъм който в университета наричаме АСО туризъм- алкохол, секс, опиати, който беше твърде разпространен в България. Сега ни се предоставя възможност да променим фокуса- да започнем да предлагаме балнеолечение, да започнем да се грижим за хора в котегория 60+. Цената на почивката тук, може да е равна на живота им там. Да работим по такъв начин, че да изпълни очакванията им за морски туризъм, а именно- почивка, зареждане, рекреация

Какво се случва с персонала на хотелите и ресторантите, тези които стоят на повикване или пък бяха освободени от работодателите и не работят?

Ако няма активен сезон, много трудно, почти невъзможно е, хотели да поемат 14 месечни разходи на неработещия персонал. От друга страна ако ние загубим тези кадри буквално ще се обезглавим. Кадрите са в основата, не хотела. Хотелът се строи. Тези които са постоянно заети могат да се възползват от различните мерки като 60/40- лоша, добра, има я. Но големият проблем идва с тези които предстои да бъдат наети. Те просто няма да бъдат наети ако не се отворят хотелите. По мои данни става дума за около 180 хиляди души. Около тях обаче има съпътстващи бизнеси които обслужват тази индустрия- магазини, транспортни фирми, услуги като атракциони, аниматори, екскурзоводи, доставчици. Това са още около 100 хиляди души. Ще настъпи голяма криза, тъй като се получава ефекта на доминото. Ако не отворим тази година, цели браншове могат да бъдат изтрити.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ученичка от НУИ "Добри Христов" във Варна стана младши студент в Грац, Австрия

София Иванова е ученичка в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Св ири на флейта и се занимава с класическо пеене. И през тази година София продължава с успешните си изяви, като заслужи две награди "Златна Лира"  в Пловдив по време на ежегодния международен конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство "Орфееви..

публикувано на 17.02.25 в 08:35
доц. Огнян Боюклиев

Огнян Боюклиев, БАН: Ниското качество на храните е по-голям проблем от високата им цена

Ниското качество на храните в България е по-голям проблем от тяхната висока цена. Това мнение изрази в предаването „Позиция“ на Радио Варна доц. Огнян Боюклиев от Института за икономически изследвания към БАН. Според него, бойкотът на хранителните супермаркети е знак за сериозен проблем в системата. Решението на проблема обаче не е в подобни..

публикувано на 15.02.25 в 13:58

Винен експерт: Родни вина се предлагат и в Мишлен ресторанти, избирайте българското!

Българите преоткриват  позабравените сортове тамянка и димят , особено през пролетта и лятото хората си ги търсят. Навлезе и модерното пенливо вино  П ет-нат (съкращение от Pétillant-naturel (естествено пенливо), което вече се прави на много места у нас. Български производители започнаха да правят много качествени пенливи вина по оригиналната..

публикувано на 14.02.25 в 08:08

Икономист: Бойкотът във варианта, в който се предлага днес, няма да има никакъв ефект

Бойкотът на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, обявен за днес в цялата страна, няма да има никакъв ефект, ако изключим неговото медийно отразяване. Това коментира в предаването "Пост Фактум" на Радио Варна доц. д-р Михал Стоянов - ръководител на катедрата по "Икономика и управление на търговията и услугите" в Икономически..

публикувано на 13.02.25 в 18:12
Иван Кабуров

Зеленчукопроизодител: Държавата спешно да ограничи сивия сектор в покупко-продажбата на плодове и зеленчуци, да има контрол

Големият проблем не е точно това, че веригата продава на определена цена и стоката достига до нея на четвърта ръка. Проблемът е, че между земеделския производител и веригата има едно звено, което купува с кухи фирми, не плаща ДДС, не плаща данъци, не попада в контрола на държавата. С едни бусове се разкарва една продукция, ако не е рентабилно в..

публикувано на 13.02.25 в 11:48

Масово хора от по-малки градове купуват жилища във Варна с готови пари

65% от жилищата във Варна се купуват с цел инвестиция, като половината от тях се препродават по-скъпо.Такъв е и процентът на купувачите, влагащи лични средства. Това каза Явор Николов, брокер - специалист в сферата на недвижимите имоти, и преподавател в Икономически университет - Варна.  63% от купувачите на имоти във Варна заплащат в брой..

публикувано на 13.02.25 в 08:05

Клубът на варненските краеведи очаква своите нови членове

23-ма историци, археолози, културолози, етнографи, хора на перото, архитекти и изследователи на богатото регионално минало на Варна и областта се включиха в новосформирания клуб "Варненски краевед".  Краеведският клуб ще организира своята дейност на територията на Народното читалище "Варненски будители - 1926" по график, като в библиотеката на..

публикувано на 12.02.25 в 08:30