Една тиха армия от поляци, българи, белоруси и други източноевропейци се грижи за това доставките на стоки за Германия да не секват. Много от тях не получават полагащото им се заплащане и са с отрязани социални придобивки, се казва в обширен материал на „Берлинер Цайтунг", озаглавен „Тираджии от Източна Европа: борба за оцеляване."
Изданието пише, че много фирми в Германия работят със спедитори от Източна Европа. Нещо повече: много от големите германски спедитори нарочно създавали свои филиали в Източна Европа, за да могат да заобикалят европейските разпоредби и да наемат тамошната работна ръка на дъмпингови цени.
С нарушени трудови права
„Системата е създадена така, че да нарушава трудовите права на работниците“, казва Михаел Вал, представител на проекта „Честна мобилност“ към Германския синдикален съюз DGB. На паркингите за тирове той разяснява на шофьорите с какви права разполагат. Много от тях работят като подизпълнители само на германска територия и, независимо че са чужденци, би трябвало да получават минималните надници, валидни за Германия.
Реалността обаче е съвсем различна, коментира изданието и пояснява: „По правило източноевропейците получават само минималната надница, приета в тяхната родна страна – в Полша това са около 570 евро на месец, а в България – близо 280 евро. Към тези пари шофьорите наистина получават допълнителни суми, но те са предназначени да покрият разходите им за храна".
Германският синдикалист казва в заключение: „Няма никакъв шанс тези хора да получат справедливо заплащане. Такава е нормалната ситуация сега".
Масово неспазване на предписанията
При това чуждите шофьори на тирове водят труден и опасен живот, се казва в репортаж на Втора германска телевизия ZDF. Ден и нощ те навъртат стотици километри по германските шосета и са в непрекъснат стрес дали ще успеят да стигнат до следващия клиент навреме, четем в публикацията. А условията, в които работят тези хора, често са изключително тежки. Във времената на коронавируса животът на чуждите шофьори стана още по-непоносим. По паркингите на германските аутобани временно бяха затворени всички тоалетни, както и баните с душове. Чак сега от германското министерство на транспорта започват да настояват на професионалните шофьори да се осигурят възможности за поддържане на елементарна лична хигиена.
И това не е единственият проблем. От правна гледна точка е разрешено чуждите тирове да извършват най-много по три пътувания на германска територия в рамките на седем дни, след което да се завръщат на родна земя. Много от регистрираните в Източна Европа камиони обаче кръстосват почти без прекъсване Германия, твърдят и експерти, и шофьори. Често се стигало и до нарушаване на определените по закон времена за почивка. Раймонд Лаусберг, полицай от Белгия, станал известен покрай битката си срещу експлоатацията на спедиторите, твърди, че всички големи фирми са замесени в тази схема. „Колкото фирмата е по-голяма, толкова по-безсрамна е", казва той пред „Берлинер Цайтунг".
А синдикалистът Михаел Вал добавя и това, че наетите като поддоставчици шофьори от Източна Европа могат да бъдат освободени без предупреждение – така да се каже от днес за утре. „Възложителят от Германия не е длъжен да поеме никаква отговорност за шофьора", казва Вал и пояснява, че онези, които се разболеят или не пътуват поради липсата на достатъчно поръчки, в най-добрия случай остават на минимална заплата./БГНЕС, Дойче веле
Инцидент с автобус от градския транспорт е възникнал на пешеходната пътека до кръстовището на улица "Братя Миладинови" и бул. "Осми Приморски полк", до Община Варна. Сигнал е получен 20 минути преди 12 часа днес, когато автобус от линия 31 блъска 50-годишна велосипедистка. Жената е с фрактура на стъпалото, съобщиха за Радио Варна от пресцентъра на..
Над 3000 са дъждоприемни шахти във Варна, в които канализацията е смесена. Тези съоръжения най-често преливат при обилни дъждове. Ще бъде направен опит проблемните шахти първо да бъдат почистени с въздушна струя под налягане и ако тяхната проводимост не може да бъде подобрена, ще бъдат възложени за ремонт, съобщават от общинския пресцентър. Списъци на..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че оттегля кандидатурата си за премиер, съобщи БНР. На брифинг в централата на партията той призова ПП-ДБ да съобщят кой е равноотдалеченият им кандидат за министър-председател. Борисов каза, че с облекчение се отказва в "настоящата ситуация на хаос, наследена от управлението на ПП-ДБ". Той съобщи, че при..
Недостатъчно пари в план-сметката за чистотата на Варна е причината тази есен все още да не е извършено почистване на канали и дерета на територията на града и кметствата Тополи, Каменар, Звездица и Констатиново. Това каза за Радио Варна заместник-кметът Хрис то Рафаилов. Въпреки това е планирано тази дейност да се състои до края на годината,..
Министерството на туризма ще започне процедури по отдаване под наем на морски плажове чрез търгове с явно наддаване. Първите търгове ще бъдат обявени на 2 декември 2024 г. на сайта на министерството, както и в два национални ежедневника. Заповедите за откриване на тръжните процедури ще бъдат публикувани на официалния уебсайт на Министерството на..
Община Варна организира дискусионни срещи за всички артисти, хора на изкуството и културата, които са заинтересовани да кандидатстват за съфинансиране на свои идеи и проекти по Фонд "Култура". Това съобщи директорът на дирекция "Култура и духовно развитие" Светослава Георгиева. Форумът ще се проведе на 28 и 29 ноември (четвъртък и петък) в хибриден..
Улица "Люлебургас" във Варна. На метри от Район "Приморски" и улица "Генерал Колев". Дебел пласт - около 20 см, с кал и листа, е образуван в района, а при дъжд улицата се наводнява и водата влиза дори през праговете на автомобилите. С този сигнал до редакцията на Радио Варна се обърнаха Александър Цариванов и Пепа Стойкова. И когато няма дъжд,..