Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Теди Москов: "Българският актьор си е самодостатъчен"


За пореден път Теди Москов беше във Варна. Причината – прожекцията на неговия спектакъл „Дом номер 13”, поставен в Хамбург през 1996 година. Това беше и поводът за разговор с режисьора. Обаче типично за българската действителност, не се получи с много топли цветове. Или по-скоро миналото винаги е по-светло, отколкото настоящето. Не, Тези Москов не е станал черноглед. Ако беше така, най-малкото щеше да се отрече от хумора. Просто е реалист. Стъпил е с двата крака на земята и някак си изглежда  и звучи примирен със себе си.

Аз съм си тука местен човек, дет се вика. Колко вече – шест неща ли, седем имам в Кукления театър. Те са драматични. Само първи две бяха куклени през 1985 година. Тогава и Лафазанов беше тук в театъра и правехме някакви щуротии. После ни разпръсна животът. Сега поводът не е спектакъл, а прожекция на заснет мой спектакъл от Хамбург. Колаж от текстове на Чехов. Казва се „Дом номер 13”. Така го кръсти драматурга на театъра. Аз не знаех какво точно заглавие да избера. Може би „Чехова въртележка”. Но те предпочетоха това. Случи се така, че като ме поканиха в Хамбург да го правя, аз много харесвах Чехов, но така – абстрактно. Всичко харесвах и не знаех какво да избера. А и ме беше страх да летя със самолет. И докато пътувах два дни с рейса към Хамбург, имах шест тома Чехов край себе си и си подчертавах най-съществените за мен неща. После всички подчертани моменти ги комбинирах. Можеше да се казва „Подчертани моменти от Чехов”.

Весели, тъжни или...?

Винаги се мъча да съчетавам тъгата и смеха. Някой път успявам, друг – не. Когато съм бил добър в работата си, смехът е завършвал със сълза накрая. Никога не съм се осмелявал да започна със сълза и да завърша със смях. Може би тук донякъде започва по-тъжно представлението и завършва смешно. Играят изключителни артисти вътре – Самуел Финци. Това е 1996 година. Преди 24 години е представлението, той беше луд, пъргав като избягала маймуна от зоологическата градина, с такава енергия можеше да подскача по сцената. В това представление той играе пет характера. И го прави виртуозно, фантастично. Другият е една австрийска графиня Виктория Траутмансдорф. Която си има замък във Виена и е доста така хайлайф. Първото, което научи на български беше едно грубо изречение, свързано с лелята и с нейния орган. И го казва много смешно. Аз я излъгах, че това значи „добър ден” и тя го каза ан един българи. Беше много приятно. Другият актьор, третия, който играе, и един швейцарец Ханс Йорг Фрай. Така че българин – режисьор и автор на чеховия колаж от текстове, музика Антони Дончев – друг българин, сценография Никола Тороманов – трети българин. Свила Величкова, четвърта българка, поставят в Германия Чехов, който се играе от българин, австрийка и швейцарец. Явно след моята премиера Европа реши да се обедини.

Защо обаче прожекция, защо не го поставите още веднъж този спектакъл?

Тази прожекция е за артисти. Да видят енергията на немско говорещите и немско мислещите артисти в Германия. Това с български артисти, колкото и да са добри, има и по-добри от тези, но е невъзможно да се постави.

Защо?

Защото няма това усещане към партньора, няма това усещане за мисията на професията и няма това чувство за дълг към това, което вършиш в България. Аз го поставих и в България с не по-лоши артисти – не стана така, както стана в Германия.

Това актуално ли е към днешна дата?

Ако Чехов е актуален и то е актуално. То според мен е много вярно на Чехов. Извадил съм наистина неща, които тогава са ме впечатлявали. Тогава бях на 36, сега съм на 60. Вече бих се осмелил да направя една цяла пиеса на Чехов, може би „Чайка”, защото имам добро решение. Но Чехов в България е много трудно. Няма публика. Така че Чехов, до колкото вълнува хората, тези, които се вълнуват от Чеховизма, ще ги вълнува и днес. Но е актуално относно театралната техника. Просто за актьора е задължително.

А в чисто игрови план?

Е, как да не е актуално, когато едни хора дават всичко от себе си. При мен се иска и тялото, и сърцето, и мозъка да участват в постоянно надиграване и съперничество помежду си. Актуално е. Просто е много трудно. Много, много трудно.

Защо българските актьори не биха могли да се справят и не се справят?

Те се справят, но българщината... Дайте да сглобим два Мерцедеса с едни и същи части. Единият ще го направим тук, другият – в Щутгарт. Ще видите, че ще има разлика. Ще си приличат, но няма да стане едно и също. Просто там механизмът на живот е друг. Правил съм 15 пиеси в Германия, много дълго съм работил там, съвсем различно е. Имат актьори с невероятно чувство за хумор. Те са хора, които идват да дадат всичко от себе си, в името на това да се получи. Единият от актьорите вика – „Въобще не ти разбирам хумора, не разбирам какво искаш, но аз съм длъжен да мина и през това, аз трябва да го усвоя, за да бъда по-добър актьор. Аз трябва да разбера!” Докато тук, ще бъде – „Абе, мани сега това, аре довиждане, не става...” Представлението в България, което се казваше „Пушката ще гръмне след антракта” не стана толкова цялостно, като дори аз тук, в българската версия смятам, че имам по-добри режисьорски решения, но спектакълът просто стана разпокъсан и вял.

На тези прожекции на „Дом номер 13” идват ли актьори?

Малко, защото нашите актьори са си самодостатъчни. Той си знае предварително кой е Самуел Финци, знае аз кой съм, знае какво работя... Те са си толкова самодостатъчни, че не може повече.

Не обрисувате много положителна картина...

Какво означава положителна картина? Вижте ги актьорите, какво играят по телевизиите, какви спектакли се въртят със заглавия да привличат публика. Дори моето „Редки тъпанари”. Но има ужасяващи представления с добри актьори, които плюят на себе си и започват да играят за пари.

Изкуството май се превърна във фаст фууд...

Да, по едно време това му трябваше на изкуството. По времето на моята младост, когато започвах ’82-’83 година, то беше слоу роу фууд – бавна, сурова храна. Докато го сдъвчеш, докато го смелиш и вече се изтощаваш. И аз наложих за жалост това бързо темпо в театъра. Но го заложих в някакви определени рамки. А сега стана просто страшно. Так, так, так, хвърляш сандвича, за 40 секунди готов, излизаш нахранен, айде...

Чуйте повече от Теди Москов в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Цената на бензина продължава да расте

До две седмици цената на бензина у нас се очаква да се увеличи с още 1-2 стотинки. Това прогнозира пред Радио Варна Валентин Кънев, председател на Балканската и черноморска петролна и газова асоциация. Средната цена по бензиностанциите сега е между 2.50 и 2.70 лева за литър.  Кънев посочи, че според европейската статистика цените на горивата..

публикувано на 04.07.24 в 07:05

Johnny Gioeli (AXEL RUDI PELL, HARDLINE): Нищо не става за една нощ

Интервю с Johnny Gioeli (AXEL RUDI PELL, HARDLINE) Немският китарен герой Axel Rudi Pell и бандата му тази година са част от афиша на фестивала „Midalidare – Rock In The Wine Valley”. Малко по-рано през годината групата издаде и албума „Risen Symbol”. Също така певецът Johnny Gioeli представи и нова песен в дует със Светлана Близнакова – Sevi...

публикувано на 04.07.24 в 06:00

Кристиан Ивковски: Един ден ще направя свои открития във физиката

15-годишният варненец Кристиан Ивковски спечели първо място в конкурса "Физиката през вековете" в конкуренцията на 1600 участници от средните училища във Франция и френските училища по света. Конкурсът е организиран от Съюза на учителите по физика и химия в рамките на Годината на физиката. Осмокласникът от Френския лицей „Шарл Перо“-Варна, спечели..

публикувано на 03.07.24 в 09:31

Richie Faulkner (JUDAS PRIEST): Дъщеря ми е най-големият фен на JUDAS PRIEST

Интервю с Richie Faulkner (JUDAS PRIEST, ELEGANT WEAPONS) Повече от 50 години британските хеви метъл легенди JUDAS PRIEST пазят и разпространяват хеви метъла по целия свят. Само преди няколко месеца Боговете на метъл издадоха поредния урок по хеви метъл – техният „Непробиваем щит”. И той е точно такъв, категоричен е китаристът Richie Faulkner...

публикувано на 03.07.24 в 08:15

Румен Генов: Силата на спортния журналист е личният контакт със спортисти и треньори

2 юли е Международен ден на спортния журналист. Отбелязва се от 1995 г. по инициатива на Международната асоциация на спортната преса.  Първият конгрес на асоциацията е проведен в Париж от 1 до 3 юли 1924 г. с участието на представители на 29 държави.   Спортната журналистика отразява социалните и професионалните аспекти на спорта...

обновено на 02.07.24 в 17:10

Oscar Dronjak (HAMMERFALL): Ние бяхме там!

Интервю с Oscar Dronjak (HAMMERFALL) През август шведските хеви метъл маниаци HAMMERFALL ще издадат 13-тия си студен албум „Avenge the Fallen”. Преди това обаче групата ще участва и на фестивала в село Могилово – „Midalidare – Rock In The Wine Valley” (12-14 юли). Oscar Dronjak, китарист, основател и основен композитор на HAMMERFALL даде..

публикувано на 02.07.24 в 15:45

Богословът Иван Йовчев: Патриарх Даниил ще бъде консенсусна фигура

Патриарх Даниил е избран за глава на Българската православна църква. Той е досегашен Видински митрополит. Изборът е факт след изключително оспорвано гласуване в два тура. Новоизбраният патриарх Даниил е диалогична личност, със сигурност той ще бъде една консенсусна фигура. Погрешно се артикулира в общественото пространство, че е краен в решенията си...

публикувано на 02.07.24 в 08:30