Половината от водачите у нас са били санкционирани през последните 12 месеца. В същото време много от тях са агресивни и в същото време не достатъчно подготвени. Това са само някои от изводите в доклада по проекта „Индекс за пътна безопасност”. Резултатите от проучването са базирани на отговорите на 32 хиляди души. Проучването се провежда в интернет и до сега в него са участвали над 58 хиляди човека. Допитването продължава да е активно на адрес https://www.sdindex.bg.
Можем ли добре да шофираме или само си мислим така? Каква е самооценката ни на водачи? Защо сме агресивни на пътя? Отговорите на тези и други въпроси потърсихме от Яна Спасова – автор на доклада по проекта „Индекс за безопасно шофиране“.
Какъв е основният извод, който можем да направим от този доклад?
Основният извод е, че шофьорите се считат за безопасни на пътя, но все още продължават да допускат някои основни грешки, докато шофират.
Това, като че ли, е типично поведение на българския шофьор – той се счита за безгрешен и, ако стане нещо обикновено другите са виновни...
Да, така изглежда. Това се вижда и от данните. Всъщност 96 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили определят себеси като нискорискови, а 58% казват, че по-скоро високорискови са другите на пътя.
Признават ли хората, че са участвали в конфликтни ситуации и са проявявали агресия?
Ние не измерваме агресията толкова директно, а чрез питане „Колко често им се случва?“, но да, част от шофьорите признават, че им се случва да изпаднат в такива високорискови ситуации, предизвикани от тяхно агресивно поведение. Това остава валидно, в различна степен, за 40 процента от водачите, което ние смятаме за един доста висок процент. Иначе много агресивните шофьори са около 5 процента от водачите на леки и лекотоварни автомобили и 16 процента от водачите на камиони и автобуси.
Колко от водачите са претърпели някакв инцидент на пътя?
От водачите на леки коли около 15% са участвали в някакъв инцидент. За високорисковите водачи делът е много по-голям – около 26 на сто. Това показва, че колкото по-рисково шофираме, естествено, ще участваме и в повече инциденти.
Ако можем да обобщим, което е сложно... Но все пак кажете каква е психологията на бъгарския шофьор, според вас?
Ако мога с едно изречение да го кажа - в момента по българските пътища сме горе-долу като състезание. Трябва да бъдем по-толелрантни един към друг и по-партньорски да се държим към останалите водачи.
Дали част от инцидентите не са предизвикани от това, че много хора са стресирани – те сядат изнервени зад волана?
Абсолютно! Ниската концентрация, която идва от това, че мислим за други неща и сме претоварени е основен проблем за голяма част от водачите. Почти половината от водачите на леки автомобили споделят грешки, които са в следствие на ниска концентрация, а на 22% тези грешки им се случавт много често. Това е особено валидно в големите градове като София, но и във Варна, разбира се... В тези градове хората са натоварени и работят много часове. Нашето проучване показва, че колкото по-голяма е седмичната заетост, толко по-рисково е шофирането.
Споразумението за примирие между Израел и "Хамас" става възможно заради натиска от администрацията на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп. Първите заложници ще бъдат освободени на 20 януари, когато Тръмп встъпва в длъжност, докогато бе даден и ултиматум от него за прекратяване на огъня. Това каза за Радио Варна в обзорното предаване "Позиция"..
Решението на политическата криза у нас беше намерено от политическите партии, но това, че те сполучиха с това си действие, не означава, че пътят пред тях ще бъде лесен. Това коментира за предаването "Пост Фактум" политологът и журналист в Радио Стара Загора Живко Иванов. България има редовен кабинет, депутатите избраха Росен Желязков за..
Интервю с Frank Allain - The Watcher (FEN) Английската атмосферична пост блек метъл група FEN идва за първи самостоятелен концерт в България по покана на „EventEase“. Датата е 26-и януари 2025 година, а мястото е малката зала на софийския клуб „Mixtape 5“. На сцената преди FEN ще се качат EMBRACE BY DARK и HISTORIAN. Със съдейстивето на..
Да бъде отменен достъпът до информация за разследвания и проверки, касаещи прокуратурата. Това е поискал от Върховния административен съд (ВАС) изпълняващият функцията главен прокурор и единствен кандидат за длъжността „главен прокурор“ Борислав Сарафов. За това алармира екипът на Програма „Достъп до информация“ , като изразяват надежда, че „ всички..
Със сигурност предлаганият кабинет "Желязков" ще започне с крайно ниско доверие. Поради липса на политическа алтернатива обаче, хоризонтът на управление може и да не бъде толкова кратък. Това коментира в предаването на Радио Варна Post Factum политологът Ивайло Илиев. Според него сметките могат да се объркат, ако партия "Величие" влезе в парламента. В..
Да бъде възстановено възнаграждението за придобит трудов стаж и професионален опит, по-известно с понятието "клас прослужено време", за държавните служители, настояват от КТ "Подкрепа". Вече има организация за събиране на подписка във всички синдикални структури. Това каза Васил Василев, председател на регионалната синдикална организация КТ "Подкрепа"..
2025 година е по-специална за българите, пътуващи до Китай. В края на миналата година стана ясно, че през тази ще можем да посещаваме най-многолюдната страна в света, без да ни е необходима виза. Предизвикателствата да организираме визитата си там обаче не са никак малко. Отдавна сме свикнали да си помагаме с какви ли не мобилни приложения, а сред..