Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нова транспортна схема ще има във Варна след края на ремонтите

Снимка: Радио Варна

Темите за градския транспорт, новите тарифи и бъдещите маршрути на автобусните линии коментира кметът Иван Портних. Целия разговор с него можете да чуете в прикачените звукови файлове.

За електронната билетна система

Всички линии на градския транспорт вече са във функционална готовност за въвеждане на електронната билетна система. Тоест там реално могат да се купуват електронни билетчета. Остават за дооборудване новите 15 автобуса, които получихме по втората фаза на проекта за интегриран градски транспорт. Апарати няма и в 10-те автобуса, които ползваме под наем от Пловдив. Това трябва да приключи най-късно до средата на февруари.

Междувременно предстои в Общинския съвет да бъдат приети новата транспортна схема на града и нова тарифа за ползване на обществения транспорт.
Целта е от март да преминем изцяло към електронни карти и билети и да приключим с хартиените. Разбира се, има и период, в който хората трябва да свикнат с тези нововъведения, които ще бъдат голямо облекчение за тях.

За цената на билетчето

Надявам се новата тарифа да е полезна и удобна за пътниците. В нея, например, възможноста за прекачване на цената на един билет ще бъде отразени и в стойността на месечните карти. В момента се продават едва по 500 карти, което е нищожно на фона на десетките хиляди, които ползват градския транспорт във Варна. Очевидно е, че този модел не работи и имаме нужда от нов, който да стимулира хората да купуват карти и това да е икономически изгодно за тях.

Цената на билетчето няма да пипаме, категорично! Макар че, когато тази цена от 1 лев е била формирана, фонд работна заплата в "Градски транспорт" ЕАД е бил 4 млн. лева, а сега е 4 пъти повече. А предстои и подписването на нов колективен трудов договор с искане за ново увеличение на месечните възнаграждения от 12%. Или нови 2,5 млн. лева в тежест за фирмата. И тук говорим само за заплати. Ясно е, че няма как цената от 1 лев да покрива реалната стойност на тези разходи. Но така или иначе имаме ангажимент да направим всичко необходимо тази цена да не се променя.

Въпросът е да можем да използваме новоизградената система като възможности и функционалности, за да стимулираме хората да използват новите карти, които ще бъдат предлагани.

За новата транспортна схема

Във времето на мащабните ремонти и особено с изграждането на новия булевард "Васил Левски" беше ясно на всички, че е невъзможно въвеждането на новата транспортна схема. Нещо повече - завършването на бул. "Васил Левски"  ще преразпредели вътрешния поток в града и натоварването както на определени пътни артерии, така и на автобусни линии. Така че новата транспортна схема, която се надявам да бъде приета от Общинския съвет, ще търпи оптимизация според трафика с новите булеварди и приключването на ремонтите. Тогава няма да имаме задръствания и нормално ще заработи скоростното трасе на автобусите. И едва тогава ще адаптираме транспортната схема към новите дадености и човекопотока, обслужван от "Градски транспорт".

За новите автобуси

По силата на договора за Интегрирания градски транспорт общинският превозвач ще е единственият оператор по автобусните линии в града. Приходите от карти и билети ще се събират от общинското предприятие, което направихме, и то ще се разплаща с превозвача на километър пробег. Това от една страна ще даде финансова стабилност на "Градски транспорт", а от друга - ще имаме ясна картина за възможностите за закупуване на нови автобуси. Защото въпреки че имаме 35 нови тролейбуса и вече 85 нови автобуса, за да се обнови изцяло автопаркът на "Градски транспорт", са ни нужни още 80. Работим активно по вариантите за закупуването им, в това число и по европрограми, както и чрез оптимизация и отделяне на нужните средства от общинския бюджет.

От една страна това ще осигури комфорт на варненци, които ползват градския транспорт, от друга ще доведе до намаляване на разходите за ремонт, които сега са огромни. Новите автобуси са в гаранция и разходите за поддръжката им са минимални. А този спестен ресурс също трябва да използваме за непрекъснато обновяване на автопарка.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Варненка с отличие "Златна мартеница" за стартиращ малък бизнес

За 31-ви път сдружението „Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес” връчи годишните награди “Златна мартеница”. Отличията бяха в 6 категории. Със „Златна мартеница“ за успешно стартиращо малко предприятие бе отличена компанията на варненката Ивелина Любомирова. Основана през 2020 година, фирмата й произвежда продукти,..

публикувано на 06.03.25 в 10:01

Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна

Нашето правителство трябва да има по-смела позиция по темата с войната в Украйна, която и да е свързана с тревогата за бъдещето и въпроса къде ще се озове нашата държава. По нашите географски ширини снишаването и ослушването владее умовете. Това мнение изрази университетският преподавател доц. д-р Юрий Проданов, който се включи в подписка, подкрепена от..

публикувано на 06.03.25 в 08:00

Даниела Белчева: Понякога е необходимо човек да бъде наивен като дете

"Naive" е третият албум в дискографията на варненската певица Даниела Белчева . В края на 2024 г. той излезе и във формат на грамофонна плоча, чийто тираж вече е изчерпан. През декември Дани и музикантите, с които работи: Милен Кукошаров (пиано), Михаил Иванов (контрабас) и Димитър Семов (барабани), представиха албума в Париж с концерт,..

публикувано на 05.03.25 в 08:40

Три акорда и истината или къде се крие магията на кънтри музиката

Рецептата за добра кънтри песен е "Три акорда и истината". Това разказва Лили Друмева, автор и водещ на единственото по рода си за Балканите предаване за кънтри музика, което звучи всяка събота между 14 и 15 ч. по програма "Христо Ботев" на БНР. В него Лили Друмева представя кънтри музиката и нейните сродни жанрове – блуграс, рокабили, кънтри-рок,..

публикувано на 04.03.25 в 08:20

Модерната българска държава не се създава с договора от Сан Стефано

Модерната българска държава не се създава с договора от Сан Стефано. Това е представа, налагана в обществото повече от 100 г., коментира в интервю за Радио Варна проф. Петко Петков от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.  Истината е, че в документа, който е подписан, не се споменава изобщо България, а това е двустранен договор..

публикувано на 03.03.25 в 08:30

Днес е 62-рата Щафетна обиколка на Радио Варна, записванията продължават

Днес предстои 62-рото издание на традиционното третомартенско събитие на Радио Варна - Щафетната обиколка. Желаещите да участват могат да се запишат до 20-30 минути преди откриването на обиколката, поясни главният двигател на събитието - спортният журналист Румен Генов.  62-рото издание на обиколката ще започне официално от 12 часа, а щафетата ще..

публикувано на 03.03.25 в 07:30

Филмови награди или активизъм - връчват Оскарите

В 2 часа след полунощ на 3 март започва най-известната церемония за връчване на филмови награди "Оскар". За 97-и път Академията за филмово изкуство и наука на САЩ ще отличи най-добрите заглавия от света на седмото изкуство през миналата година. Водещ ще бъде комикът Конан О'Брайън, а бляскавата церемония ще бъде проследена от милиони, въпреки че..

публикувано на 02.03.25 в 09:00