По-добро разпределение на пространството между участниците в движението във Варна предлагат урбанисти. За тях поставянето на велосипедните алеи върху тротоари е неприемливо. Преместването на кофите за боклук от тротоарите и намаляване на местата за паркиране са част от стъпките в посока търсене на баланс между всички участници в движението.
Всички участници в движението във Варна трябва да бъдат с равни права, това смятат Силвия Чакърова и Нурхан Реджеб . Те са специалисти по урбанизъм и градски дизайн. Живеят в столицата и работят по международни проекти. Имат и опит в други държави . Убедени са , че може да се направят малки промени за подобряване придвижването на пешеходците.
Те споделиха своя опит със свои колеги от Варна, заедно с които се разходиха по пешеходната зона в историческата част на града. В групата беше и Невена Вълчева, архитект и член на Ре-аниматори, който е майка на две деца - едното е на велосипед, а другото в бебешка количка. Да се направи анализ на пешеходния и автомобилния трафик - това предлага архитект Максим Недков, убеден в необходимостта от проучването след като е бил няколко години в Мюнхен и е говорил с младите урбанисти от столицата, които са от малкото с подобен опит в България.
Силвия Чакърова: Варна има добро начало за развитие на пешеходни зони. Съществуващата пешеходна мрежа в центъра на града е добро начало, от което може да се започне.
Какво препоръчвате да се направи в началото?
Силвия Чакърова: Понякога може да се започне от малки подобрения. Не е необходимо всички улици да са пешеходни. Подобряване на пешеходното движение може да се случи и по улици, по които се движат автомобили. Въпросът е да се освободи тротоара за пешеходци. Достатъчно е да го освободим от ненужни елементи, които затрудняват придвижването – да се премахнат колчета и кофи за боклук. Не че няма нужда от тях, но да им се намери по-подходящо място. Първите стъпки могат да бъдат минимални в посока осигуряване на по-добри условия по съществуващите улици. По-добро разпределение на пространството, което и без това е ограничено в историческите центрове на градовете.
По-добро разпределение на пространството между всички участници. Трябва да се направят предварителни изследвания и при разширяването на пешеходната мрежа да се включат и някои по-малки улици, които обаче са важни връзки между ключови публични пространства и важни обекти, което ще позволи по-лесно придвижване на хората.
Нурхан Реджеб: Най-хубавото нещо е, че Варна има огромен потенциал и се започва от много добра основа. Трябва да се създаде по-добра свързаност на велосипедната мрежа, която на моменти е доста фрагментирана. Елементарното нещо, с което трябва да се започне, е да няма конфликт между пешеходци и велосипедисти. Поставянето на велосипедна алея на тротоар не е приемливо, меко казано. Казвам го като специалист в областта на градското развитие, магистър по урбанизъм и градски дизаин.
Силвия Чакърова: Но и като пешеходци и велосипедисти!
Нурхан Реджеб: Стъпките за подобряване на пешеходните зони могат да бъдат по-малки, но реални. Като оживяване на пространството, примерно в момента сме пред Дома на архитекта.
Кое е първото, което е добре да се подобри тук?
Нурхан Реджеб: Първото е паркингът. Пространството от двете страни на площада е блокирано от автомобили. Велоалеята е по-голяма от мястото за пешеходци, така че бих започнал с това, а след това да се направи и облагородяване на пространството. Да се върне загубеното усещане за площад!
Силвия Чакърова: Да не се възприема сега, че трябва да намалим велосипедната алея, за да намерим място на пешеходците. Но косото паркиране на автомобилите може да се преобразува в успоредно, а може и на места да изчезне. Всички връзки с околните пространства са преградени от автомобили. Може да се лишим от няколко паркоместа, за да създадем по-удобни връзки за пешеходците с околните пространства.
Ние направихме нашата разходка с една доста смела майка с бебешка количка и малко дете, което се придвижваше с велосипед. Те често срещаха трудни предизвикателства при преминаването по тротоарите – високи бордюри, стъпала, разбити тротоари. Трябва да мислим за тези хора – хората в инвалидни колички, за незрящите хора, за детските колички, за малките деца – как те се придвижват в градската среда. И когато мислим за тях и създаваме среда за тях, тя ще бъде удобна за всички. Ние всички дължим на тези хора повече внимание, когато организираме градовете и когато планираме местата за паркиране на автомобили. Да, важно е да има място за колите, но все пак всички сме пешеходци и трябва да мислим и за най-уязвимите участници в движението.
Невена Вълчева е архитект и част от екипа на „Ре-аниматори“. Вие се придвижвате пеша с бебешката количка, а по-голямото дете е с велосипед. Какви са трудностите като пешеходец?
Градът е компактен като структура със сравнително малки разстояния и това е благоприятно за придвижване пеша. Но често ставаме свидетели на конфликтни места, където е затруднен достъпа на пешеходци. Има какво да се желае по отношение на безопасността на хората в неравностойно положение, каквито по закон сме и майките с деца.
Добре е да се работи по ограничаване и намаляване на автомобилния трафик. Добри са практиките по благоустрояване на тротоарите, но аз имам усещането, че все още автомобилът има превес над пешеходеца. Би трябвало и с личен пример ние като граждани да ограничим движението като си помислим дали всеки път трябва да използваме автомобила си. Аз нямам автомобил и успявам да се придвижа навсякъде, това е напълно възможно! Или ползвайки велосипед!
Максим Недков : Когато трябва да правим промени, първо трябва да се направи мащабно обследване какво точно се случва в града – колко автомобили преминават, колко велосипедисти, колко пешеходци. Колко време се задържат в едно обществено пространство, какво задържа хората и за какво са там – дали само преминават или отиват заради нещо.
Във Варна правено ли е такова проучване?
Максим Недков : Такова проучване не е правено. Архитектите от софийското студио "Place.make“ са от малкото българи, които знаят как това се прави, защото са работили по международни проекти заедно с датското студио „Ян Геел“.
Вие предлагате във Варна да се направят два анализа?
Максим Недков: Анализ на транзитния трафик през града и анализ на зоната, която е между пешеходното пространство на „Княз Борис“ и морето и пристанището. Целта е когато пристанището бъде приобщено и се получи триъгълник между Морски парк, пристанищна зона и градски център, как пешеходната зона да бъде мрежова.
Какво финансиране ще бъде необходимо за такова проучване?
Максим Недков :Трудно е да се коментира, но съм сигурен, че цената не е голяма предвид важните решения, които ще се вземат въз основа на този анализ.
Нурхан Реджеб: Много е важно преди да започнем конкретните намеси да имаме ясна идея какво искаме. Планирането на един град започва от едно по-високо ниво, където да си изясним връзките – кои са големите неща, които свързваме, и кои са по-малко съществените неща. На тази основа да започнем да правим конкретните проекти. Много е важно да възприемаме развитието на средата като процес, много е важно да говорим с хората, много е важно да заставаме зад правилните експертни решения. Много е важно да имаме отношение както към хората, но и да помагаме на администрацията. Нашият екип смята, че процесът на планиране изисква споделени усилия от всички!
Според общинските съветници от партия Възраждане, кмета на града не трябва да управлява нито един лев публичен ресурс. Тази констатация те правят на базата на първата година от управлението на Благомир Коцев. Според общинския съветник Николай Костадинов, управлението на ПП/ДБ в морската столица е в режим на свободно падане. С тези думи той..
Групата на варненските общински съветници от ГЕРБ/СДС искат яснота, в какви пера и направления ще отидат средствата от увеличените общински такси и цени на услуги. В обзорното предаване „Позиция“ , Биляна Раева заяви, че нямат абсолютно никаква конкретика, единствено е ясно, че има предложение за вдигане на налозите. Припомням, че в началото на..
Д-р Яир Галили е световно известен съдов специалист. През 1988г. завърша медицина в Университет Бен Гурион, Негев През 1997г. придобива специализация по ултразвукова диагностика и терапия в Общата хирургия, Университет Уейк Форес, САЩ През 1998г. специализира Обща хирургия в Болница Ихилов, Тел Авив През 2000г. придобива специалност по..
Фотографът Сандро Арабян представя в Градската художествена галерия “Борис Георгиев” – Варна до 30 ноември 2024 г. своята самостоятелна изложба “Намибия / Природата”. Фотографиите в нея са уловили мигове от две пътувания в африканската страна, които авторът предприема заедно със своята майка - уважаваната художничка проф. Десислава Минчева. Артистичният..
Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. На 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде специално интервю за..
Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...
Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..