Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
При проверка на гумаджийници инспектори ще маркират с цветен спрей излезлите от употреба гуми, за да се търси отговорност за нерегламентирани сметища. От дирекция "Екология" ще използват практиката на район "Владислав Варненчик", каза директорът й Петко Попов. Той коментира, че вече се вижда ефектът от създаването на интерактивната карта, на която..
Страната ни няма необходимата готовност за бедствие от мащаба на това в Испания. Това каза проф. Емил Гачев от Института за изследване на климата. Той посочи, че държавата има разписани планове за управление на риска от наводнения, но въпросът е доколко тези нормативни документи, които са налице отдаван, се изпълняват. Може да останем с извода, че не..
Заповедта за премахването на 67 броя иглолистни дървета във връзка с изграждане на жилищна сграда в близост до Паметника на българо-съветската дружба е подписана в последните дни от управлението на предходното ръководство на Община Варна. Документът е разписан на 10.11.2023 г. от временно изпълняващия длъжността кмет тогава Пейчо Пейчев. Това става след..
Община Варна ще възложи да бъде извършен ремонт на фасадата на административната сграда на варненския район „Аспарухово" на ул. „Народни будители“ № 2. Общата планирана стойност на строителните дейности е до 130 000 лева без ДДС. Необходимостта от възстановяване на сградата е вследствие на щетите, предизвикани от природното бедствие на 19 ноември..
Няма доказан грип във Варна, но случаите на ковид се увеличават. Това каза д-р Анка Баева, началник на отдел "Противоепидемичен контрол" към Регионалната здравна инспекция - Варна. Морската столица е далеч от грипна обстановка, в момента се разпространяват парагрипни вируси и аденовируси, които засягат дихателните пътища, обясни експертът. Най-често..
7 от общо 8 политическите координатори от комисията по промишленост, научни изследвания и енергетика на Европейския парламент одобриха кандидатурата на Екатерина Захариева за еврокомисар по стартъпите, изследванията и иновациите, съобщава БНР. Против е била само Левицата, не е имало представител на "Европа на суверенните нации", съобщи..
В следващите шест месеца наемането на персонал в основни сектори значително ще се свие. Повече от половината от работодателите в страната няма да наемат нови служители през следващите шест месеца според седмото национално проучване на Българската конфедерация по заетостта (БКЗ). Тридесет и два процента от анкетираните 1197..