Дребни търговци и превозвачи на горива излизат на протестно автошествие в София срещу приетия на първо четене нов Закон за горивата. Според тях той ще доведе единствено до по-високи цени за крайния потребител и до масов фалит на малките фирми в бранша. Шофьори на цистерни и други предприемачи в сферата се събират при Казичене, като се очаква този следобед да демонстрират пред сградата на парламента.
Предложенията за промени бяха приети от депутатите на първо четене, в началото на юни. Проектът беше внесен от депутата от „Обединени патриоти“ Емил Димитров - Ревизора.
Промените затягат сериозно правилата, въвеждат регистрационен режим за фирмите и изисквания за банкови гаранции и солиден капитал на дружествата, които оперират на пазара. Дребните търговци смятат, че проектозаконът е лобистки и новите изисквания заплашват с фалит повече от 400 легитимни български фирми.
В предаването „Преди всички“ Иван Кашилски, председател на Националното сдружение на търговците и превозвачите на горива, отбеляза, че те са „за“ законопроекта, но не в този му вид. По думите му, изискваните в законопроекта банкова гаранция и капитал са непосилни за търговците.
„Той ни унищожава. По този начин ни натоварват много с непосилни средства, които ние ги нямаме и няма как да останем на пазара. Хората изнемогват вече. Има семейни бензиностанции – тези хора работят в малки населени места, непоносимо е вече. Около 420 са българските фирми. На пазара ще останат само чуждите фирми“.
Според юриста, с когото търговците са се консултирали, този закон е в разрез с всякакви дори и човешки норми: „По този начин се нарушават правото на реципрочност, правото на равнопоставеност, правото на всички европейски граждани", казва той и уточни: "Имаме уверение от нашия юрист, че този закон, ако се атакува в Люксембург, за не повече от един месец ще падне“.
Кашилски посочи, че до момента единствено вицепремиерът Валери Симеонов ги е изслушал и е дал своята подкрепа.
Според него сивият сектор може да се пребори със засилване на контрола в данъчно-акцизните складове, вносителите и производителите. "Както са солидарни и отговарят само за акциза, така солидарно да отговарят и за ДДС-то. По този начин като няма на пазара горива без ДДС и без акциз, няма да има загуби за държавната хазна", коментира още Иван Кашилски.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.
Комисията за защита на конкуренцията не откри монопол на пазара на горивата. В секторния анализ регулаторът дава единствено препоръка за електронна платформа в складовете. От извършения анализ на цените на дребно на бензин А95 и дизеловото автомобилно гориво през миналата година в различните географски региони на страната е видно, че..
Василена Вълчанова и Любомир Бабуров от платформата „Рацио.бг“ отличиха пред БНР научните достижения на 2018-а година. Според Вълчанова, изстрелването на електрическа кола в космоса с ракета на Илон Мъск е сред най-запомнящите се събития на годината: „Хубавото нещо за всички нас като бъдещи космически туристи е, че виждаме..
Украйна и балтийските държави оспориха на среща в Рига вчера планираното разширение на газопровода по дъното на Балтийско море от Русия към Германия "Северен поток", предаде ДПА. Ако бъде завършен, така нареченият проект "Северен поток-2" ще струва на Украйна, Полша и Словакия милиони долари ползи от транзита на газ, заяви украинският премиер..