Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

СнимкаКакво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Изобилие" - празнична изложба живопис и пластика

По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..

публикувано на 25.11.24 в 08:20

Eicca Toppinen (APOCALYPTICA): Искаме хората да мислят

Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..

обновено на 24.11.24 в 09:45

Балчик за "Петият ъгъл" на Керанка Далакманска: Това е един лирически връх в българската поезия

Своеобразният литературен маратон на поетесата и журналист Керанка Далакманска, започнал на рождения ѝ ден 2 октомври, е към своя край и бележи успех с пълните салони и души на хората, докоснали се лично до поезията и в "Петия ъгъл". Ъгълът на чувствеността. Нейният ъгъл, който носи смисъла за доброта, човечност, усещане на природа, на..

публикувано на 22.11.24 в 07:00

Ценностите и добродетелите в семейството на един капитан далечно плаване

Всеки ден за семейството на к.д.п. Денчо Добрев е специален, защото след дългия работен ден и след училище, всички се събират да вечерят заедно и споделят как е минал денят им. Денчо Добрев отделя 18 години на морето, като последният му рейс е най-кошмарният – ковид-пандемията в самото начало, когато се оказва в Китай и не може да слезе от..

публикувано на 21.11.24 в 09:45
Снимката е илюстративна

Учителите в протестна готовност, ако няма ръст на заплатите от 1 януари

Учителите са в протестна и стачна готовност, ако няма увеличени на заплатите от 1 януари заради липсата на приет Бюджет за догодина. Това каза председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров. Обмислят се вариантите на протест, сред които са ефективна стачка, незавършване на първия учебен срок, електронна стачка, обобщи той...

публикувано на 21.11.24 в 07:00

Георги GOOSH Енчев за премиерата на "Таралежите": Да си таралеж е несъгласие с несправедливостта

Театрално-танцовият спектакъл "Таралежите" по мотиви от романа на братя Мормареви - "Войната на таралежите", подготвят  актьорът и режисьор Стоян Радев и танцовият хореограф и режисьор Георги GOOSH Енчев. Премиерата ще бъде на 23 ноември от 17.30 и 19.30 часа в "The Center World" на ул. "Шипка" 4, както и на следващия ден - отново от 17.30 и 19.30..

публикувано на 20.11.24 в 08:30

Експерт: Над 5 млрд. лева годишно харчи българинът за цигари, в домакинствата с ниски доходи разходите стигат 10-15%

Над 5 млрд. лева харчи българинът на година за цигари. Огромна част от този разход отива в бюджета, тъй като акцизът и Данъкът върху добавената стойност взимат 80% от цената на цигарите. Ако акцизите за тютюневи изделия се вдигнат по-сериозно, в бюджета на България ще постъпват с 1,5 млрд. лева повече. Заради по-високите цени на цигарите около 150 000..

публикувано на 19.11.24 в 08:15