Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директорът на европотребители: "Плащайте с банкова карта по интернет!"

| обновено на 20.05.18 в 18:16

Варна е на второ място в страната по електронна пазаруване. Все повече българи избират къде да почиват и плащат през интернет.  80 процента от сигналите в Европейския потребителски център са на българи, които са пазарували зад граница. 2000 са жалбите през миналата година и една - трета от тях са свързани с онлайн търговията.  Европейският потребителски център България съществува от 10 години и предлага безплатна помощ и съвети при пътуване в Европа или при покупка на стоки и услуги от друга държава членка, Исландия или Норвегия. Експертите на центъра оказват безплатна професионална помощ и разглеждане на жалба срещу търговец, регистриран в друга държава членка, например чуждестранен онлайн магазин или туроператор. "Целта е да не се стига до съд", каза за Радио Варна директорът на центъра Игнат Арсенов.

Какво трябва да знаят потребителите? - интервю на Габриела Гаврилова:

Българите най-често се оплакват от това, че не могат да върнат закупената стока, тъй като нямат адрес, не знаят кой е търговеца или срещат затруднение с комуникацията, както и бавят връщането на парите.
Какъв е срока за връщане на пари?
Няма закон в тази област, но практика на Европейския потребителски център е това да стане до 70 дни. Процедурата е по-бавна, защото когато жалбата е срещу европейски търговец, трябва да бъдат подготвени всички документи на съответния език.
Безплатно ли е това за клиентите?
Всичко е безплатно. Ние се финансираме от ЕК и българското правителство. Нашите услуги са безплатни за български граждани, включително контакта със съответния търговец и познаването на законодателството на съответната страна.

СнимкаКакво трябва да знаят потребителите?
Потребителите трябва да знаят, че трябва да са спокойни, защото повечето покупки протичат нормално,тъй като на фона на толкова много транзакции има само 2 000 жалби. Добре е да знаят своите права.
На територията на ЕС има 14 дни за право на отказ. Всичко, което е закупено по интернет, с изключение на бързоразвалящи се продукти или стоки, при които има риск за хигиената, може да се върнат само защото не ги харесваме.
Включително техника?
Разбира се! Купуваме телевизор, включваме го в тока да проверим дали работи, но не може да го ползваме 14 дни. Изпробваме всичко така, както бихме го направили в магазин. Дрехата например не може да се изпере...Много е важно да се пази закупеното, защото особено за дрехи няма да ни върнат цялата сума пари...
Българските потребители грешат, когато не проверяват закупената стока. Идва куриерът, но по някаква причини не се проверява. Често куриерите се оправдават, че много бързат, особено когато знаят, че доставката е повредена по някакъв начин. Трябва да се провери за външни повреди в случаите, когато имаме право на преглед. Защото ако се подпише, че сме я получили в добро състояние, а това не е така, нещата са много сложни.
Връщането става с имейл до търговеца, който поема и парите за доставката, ние плащаме само за връщането на стоката.
Много е важно да се преглежда внимателно сайта на търговеца. Има такива с правописни грешки и много често те са от Китай или държава, която не може да установим. Затова ако платим, губим парите.
Трябва да внимаваме и как плащаме. Нека това става с банкова карта, защото има възможност за оспорване на плащането. Може да плащаме и чрез различните системи, които предлагат големите магазини и дават възможност за защита на купувача.
Не е нормално, ако стока се предлага на много ниска цена. Това предполага, че нещо не е редно. Нека да го проверим. Потребителите трябва да си свършат домашното - да използват онлайн магазини, който познават или е препоръчан от приятели. Ако е нов сайт  - да видят кога е създаден, какви са коментарите за него, да видят има ли посочен адрес на търговеца. Трябва да сме внимателни, както на улицата. Ние не влизаме в случаен магазин, нали? и ако го направим, внимателно оглеждаме всичко.
Когато потребителите имат проблем с български магазини, се обръщат към Комисията за защита на потребителите. Ако това е от онлайн магазин в ЕС, тогава сигналите се подават в Европейския потребителски център.
А ако е в трети страни?
Тогава възможностите за реакция са лимитирани.  Чрез начини на плащане. Оспорването на плащането чрез банковата карта е най-лесно, но понякога и там има проблем. В тези случаи трябва да се влага още повече внимание и съветът ми е да се пазарува от проверени търговци и платформи, където има защити. Там обаче няма да важат 14 дневен срок за връщане и 2 години гаранция.
Цялото интервю с директора на Европейския потребителски център България Игнат Арсенов може да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Добо Мързов: Музиката е универсалното лекарство!

На 1 октомври, когато светът празнува Музиката, Ви срещаме с човека, за когото тя, Музиката, е спасение и смисъл. (бел. ред. Във всеки един ред, в който думата "Музика" се спомене в този текст, тя ще бъде изписана с главна буква - заради силата, която има, и заради заряда, който носи тя за събеседника ни и за всички, които я обичат).  Добо..

публикувано на 01.10.24 в 11:40

105-годишната Евдокия Чочева: В Стара Варна утрото започваше с песен...

105 години навърши на 29 септември Евдокия Чочева - варненка, родена в Гръцката махала, и пазеща духа на Стара Варна в сърцето си. Вероятно най-възрастната варненка е неуморима и с  буден интелект, вълнува се от политическите събития и слуша от сутрин до вечер любимото Радио Варна. Пристрастието ѝ към БНР идва от това, че нейната сестра - Недялка Цанева,..

публикувано на 01.10.24 в 08:00

Урбанист от Дания: Веломрежата във Варна на места не е добре свързана

Морската градина на Варна е невероятна. Такова място нямат Копенхаген и други големи градове. Това сподели специално за Радио Варна датският урбанист Леон Легеланд, след разходката си с велосипед в морската столица.  “Устойчива градска мобилност - хора и публични пространства” беше темата на третото събитие от тазгодишното издание на “Форум за Варна”,..

публикувано на 30.09.24 в 07:20

Какви монети са сечени в древния Одесос?

Бившият колекционер на монети Иван Попов представи във Варна по време на научната конференция "Културното наследство на Варна и Черноморския регион", която се провежда в планетариума на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров", лекция на тема "Тракийските и римски монети, сечени в древния Одесос".  Попов е имал колекция от над 3700..

публикувано на 28.09.24 в 14:05

Станислав Стилянов: Травъл блогърството прави рекламата на България като туристическа дестинация по-ефективна

В Международния ден на туризма ви срещаме с пътешественика Станислав Стилянов, който е посетил множествто дестинации по света, както и познати и нетолкова познати места и кътчета в България. Всичките си пътувания той описва в своя туристически блог. С травъл блогърство Стилянов се занимава активно от 4 години и е член на Асоциацията на..

публикувано на 27.09.24 в 09:33

Johnny Hedlund (UNLEASHED): В дигиталния свят автентичността е все по-предпочитана

Интервю с Johnny Hedlund (UNLEASHED) В началото на годината шведските дет законодатели UNLEASHED изкараха сборник с парчета, записани преди да издадат първия си албум. 35 години и 14 албума по-късно с него бандата направи лек завой към началото. Един вид от „Before the Creation of Time“ наднича творческият потенциал на част от юношите бледни..

публикувано на 27.09.24 в 08:10
Антъни Лерма

Методика за подобряване функциите на ума и тялото въвежда ХамелеON

Методика за подобряване функциите на ума и тялото за възрастни и деца, въвежда в дейностите си варненската младежка организация ХамелеON към Сдружение „Няма невъзможни неща“. Тя се основава на движенията на източните бойни изкуства и помага за подобряване на координацията между лявото и дясното полукълба на мозъка. Нейн създател е Антъни..

публикувано на 26.09.24 в 07:00