Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на „Дон Паскуале“ в Миланската Скала

Ла Скала - Милано

След световна премиера в Париж през 1843 г. и последвала премиера в Ла Скала същата година, шедьовърът на Доницети се поставя отново през 1847 и 1861 г., а отсъства от сцената 43 години, до 1904.

Станахме свидетели на грандиозен спектакъл и нова продукция на операта. След откриване на музикалния сезон на Миланската Скала с “Андре Шение” на Умберто Джордано, на диригентския пулт отново видяхме музикалния директор на Ла Скала Рикардо Шайи. Носител на престижни международни награди, маестрото дебютира за първи път в Миланския театър с творба на Доницети – в годината, в която празнува 40 години дейност в Ла Скала.

Добре познатият на италианската публика режисьор Davide Livermoreни завладя с богатство на елементи от италианското кино от 50-те години. Директорът на Palau de les arts Reina Sofia във Валенсия ни пренесе в Рим в черно и бяло, редуваха се исторически паметници, модерни сгради в строеж и входа на киноцентъра в италианската столица. “Когато маските се свалят, в “Дон Паскуале” изпъкват персонажите”, коментира италианският режисьор. Сценографията бе съвместна продукция на Livermore и студиото за дизайн и архитектура Gio Forma, участвало в реализацията на великолепни опери като “Отело” във Валенсия, “Норма” в Мадрид, “Фалстаф” в Сао Пауло, достигнало световна слава със създаването на Дървото на живота – символ на Световното изложение в Милано през 2015 г.  Аплодисменти и за избора на костюми на талантливия Джанлука Фаласки, носител на наградата “Абиати” за 2012 г.

Амброджо Маестри за пореден път ни очарова в ролята на Дон Паскуале. След дебют през 2001 г. с „Фалстаф“, с диригент Рикардо Мути и блестящ миналогодишен сезон в същата роля, италианският баритон получи овациите на присъстващите за своето брилянтно изпълнение. След вълнуваща изява през 2017 г. в „Крадливата сврака“, на Миланска сцена се завърна един обещаващ сопран – Роза Феола. Лауреат на конкурса „Опералия“ през 2010 г., Феола ни очарова в ролята на Норина, а водещи в изпълнението й бяха силното сценично присъствие и ясна дикция. Висока оценка на публика и медии за изпълнението на Рене Барбера, който бе Ернесто. След абсолютен рекорд от 9 дебюта през 2017 г., тенорът ни завладя със сила на гласа и артистичност. Покорил миланската публика с Мазето в „Дон Жуан“ през 2017 г., Матиа Оливиери  ни впечатли с великолепна изява в ролята на Малатеста.

Заслужени бяха аплодисментите за 71-вата опера на Доницети, създадена след успехите на шедьоври като „Анна Болейн“, „Любовен еликсир“, „Лучия ди Ламермур“. „Само за 24 часа написах две действия на операта. Когато темата допада, сърцето говори, мисълта лети, ръката пише…“ споделя гениалният италиански композитор.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!