Според Петров, ако се опитаме да подредим някакви приоритети, на първо място виждаме дефицита от престиж и авторитет на българския преподавател в очите на българското общество. Това е първата голяма спирачка към младите учители които влизат в бранша. Условно ги наричаме „младите”, защото те могат да влязат в системата и на над 50-55 години. Всъщност тази хипотеза ще бъде доста приложима през следващите години, защото трудно в днешни дни, един учител би останал в тази професия 30-40 години, а сме имали примери и с 50 години стаж. Тези случаи ще останат по скоро в историята и образованието ще стане много по динамично- споделя председателя на синдикат "Образование".
"Аз самият преподавам на студенти и всъщност тези които са бакалаври и завършват учителски специалности споделят, че по скоро не планират да работят като учители."
-Защо, какво ги плаши?
Плаши ги фактът, че цялостния пакет от екстри на професията е доста труден и пълен с неизвестни. Като почнем от заплащането за млади учители, които далеч не са привлекателни. Очакванията на днешните студенти, според наша анкета бяха за 1500 лв преди години, а днес около 1000 евро стартова заплата. От там нататък обаче им липсва усещането, че те могат да бъдат в свой дом в училище. Страхът дали ще се преборят с агресията и с бумащината поставя на кантар желанието им да влязат в системата или да останат, ако вече са част от нея. Трябва да се работи в тази посока. Да, с министерството на образованието имаме един прекрасен диалог и почти оскъдни резултати. Именно в борбата с бумащината и борбата с агресията, в структурирането на родителското партньорство. Защото и тук има един страх в колегите, които са станали преподаватели- новата визия на родителско партниране в посока обществени съвети и в посока да бъдат наблюдавани учители, придобива формат на команден стил. Такава практика липсва в Европа.
Да, статистиките за следващите години са безспорни. Тази година министерството на образованието очаква да има около 4 500 пенсионирани учители.
Какви са примерите за израстване в йерархията на системата. Има ли усещане за назначения на директори и заместник директори по политически симпатии и познаства. Има ли нормативна база на основата на стаж, квалификация?
Това е най- точния пример. Може би защото един учител при сегашната нормативна база трябва да е работил десет години поне, за да стане старши. Това е първата кариерна стълба. Което не е чак толкова престижно, но е първата стълбица. Но за да стане директор, по новия закон и наредба за статута и професионалното развитие, са необходими само три години. И почти никакви конкретни изисквания за опит в системата, говоря за управлеченски опит, говоря за ценз във формат управление на образованието. Политическите лобита и рамо се случват имено поради факта, че няма правила и изисквания. Ако имаше правила нещата щяха да са ясни и щеше да бъде минимизирано това влияние. В момента нямаме правила и обратнопропроционално имаме натиск. Това трябваше да се промени преди много, много години. Например, ние от дълго време предлагаме мандатност на директорския длъжност в системата. За тази идея нямаме подкрепа нито на парламентарно, нито на министерско ниво. Политиката за избор на ръководни длъжности в системата не кореспондира с успешните европейските практики. Казахме вече, няма добри изисквания за ценз, няма добри политики за контрол, квалификация. А от лидера на образователната институция, в случая директора, зависи цялостното развитие на определено училище и детска градина. Зависят възможностите за иновация, за автономия и свобода на учителя който да може, да твори и да се отдаде на ученик. И не на последно място, да се отърве от бюрокрацията и агресията, която спъва неговите усилия да бъде пълноценен педагог.
Рецептата за добра кънтри песен е "Три акорда и истината". Това разказва Лили Друмева, автор и водещ на единственото по рода си за Балканите предаване за кънтри музика, което звучи всяка събота между 14 и 15 ч. по програма "Христо Ботев" на БНР. В него Лили Друмева представя кънтри музиката и нейните сродни жанрове – блуграс, рокабили, кънтри-рок,..
Модерната българска държава не се създава с договора от Сан Стефано. Това е представа, налагана в обществото повече от 100 г., коментира в интервю за Радио Варна проф. Петко Петков от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Истината е, че в документа, който е подписан, не се споменава изобщо България, а това е двустранен договор..
Днес предстои 62-рото издание на традиционното третомартенско събитие на Радио Варна - Щафетната обиколка. Желаещите да участват могат да се запишат до 20-30 минути преди откриването на обиколката, поясни главният двигател на събитието - спортният журналист Румен Генов. 62-рото издание на обиколката ще започне официално от 12 часа, а щафетата ще..
В 2 часа след полунощ на 3 март започва най-известната церемония за връчване на филмови награди "Оскар". За 97-и път Академията за филмово изкуство и наука на САЩ ще отличи най-добрите заглавия от света на седмото изкуство през миналата година. Водещ ще бъде комикът Конан О'Брайън, а бляскавата церемония ще бъде проследена от милиони, въпреки че..
След скандала между Доналд Тръмп и Володимир Зеленски ще последва тежък период за Украйна. Случилото се вчера в Белия дом, меко казано, е твърде далеч от дипломацията. Това коментира в предаването на Радио Варна „Позиция“ Любомир Кючуков - директор на Института за икономика и международни отношения, бивш зам.-министър на външните работи...
До една седмица Централната избирателна комисия може да извърши изчисленията, възложени ѝ от Конституционния съд, з аяви в интервю за БНР председателят на ЦИК Камелия Нейкова. Тя обясни, че а нгажиментът на ЦИК е да въведе данните, установени от КС, и да се направят изчисления на изборните резултати, за да се прецени дали оказват влияние върху..
Стефани Николова е деветокласничка от Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Нейни преподаватели са Антония Станева и Светлана Тоншева (хореограф и репетитор в Държавна опера-Варна). Допълнителната награда на Силвия Томова от Международния балетен конкурс "Сара-Нора Прима" 2024 г. я отличава като много талантлива млада..