Върховната административна прокуратура /ВАП/ е оспорила в съда поскъпването на водата в 16 града в страната, съобщиха от прокуратурата. Оспорването касае и цената на водата във Варна.
Според прокуратурата, от Комисията за енергийно и водно регулиране са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила.
Ето какво съобщават още от ВАП:
"По силата на изричната норма на чл.14, ал.1 от Закона за енергетиката /ЗЕ/ комисията провежда процедура за обществено обсъждане със заинтересованите лица при изготвянето на общи административни актове, предвидени в този закон и в ЗРВКУ, както и по други въпроси от обществена значимост за развитие на енергийния сектор и на В и К сектора.
Известно е, че В и К услугите имат всеобхватен характер, обуславящ и повсеместното им ползване. Макар в регулаторната функция на КЕВР да не се включват конкретните стойности по договорите между В и К оператори и клиенти, то решенията на административния орган са определящи за съдържанието на тези правоотношения. Ето защо единствените време и място, когато и където заинтересованите лица /в частност крупните групи потребители на територията, на която оперират изброените дружества/ могат да представят засягането си, са пред КЕВР. Обществено обсъждане в административното производство не е организирано.
По нататък, в хода на процедурата от КЕВР доводи на участници в откритото заседание са приети за основателни от административния орган, но внесените не само съществени промени, но и нови моменти в проектираното решение са представени и приети единствено на закритото заседание на комисията, без да е предоставена възможност за искания, бележки и възражения на други лица.
На следващо място, при вземане на решението е разкрито противоречие с материалноправни разпоредби.
Според Наредбата за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги цената се определя по формула, в която присъства показател И - инфлацията за периода от влизането в сила на утвърдената цена за първия ценови период до датата на изчисление на изменението, която влияе върху разходите на В и К оператора.
В конкретните изчисления от КЕВР е използвана информацията от интернет-страницата на НСИ за индекс на потребителските цени /ИПЦ/ - месечна инфлация през 2017 г.
Данните са приложени незаконосъобразно от административния орган. От характера на сведенията, публикувани от НСИ е видно, че обсегът на ИПЦ е несравнимо по-голям от инфлацията, която влияе върху разходите на В и К операторите. Затова не е случайно, че видовете разходи, върху които влияе инфлацията, съотв. начисляването на инфлация само върху тях не намират реално описание и в материалите по административната преписка, и в други актове, произхождащи от КЕВР.
По посочения начин от комисията директно е пренебрегната императивна правна уредба.
Не на последно място, при издаване на решението от КЕВР е допуснато противоречие с целта на закона, пряко произтичащо от несъобразяването с нормативните изисквания, фиксирани по-напред.
Така е, защото с преждеописания подход комисията на практика се съгласява да не спази закона, за да осигури спокойното повишаване на съответните цени. Подобна ситуация не е в унисон и с основните цели по чл.4 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/, и с основните, ръководните начала за дейността на независимия държавен орган, чиято дейност се осъществява по силата на закона въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност /според чл.10, ал.3 ЗЕ/. Създадено е положение на предопределеност, тъй като производството е реализирано в обстановка на сигурност, че цената на В и К услугите неминуемо ще се повиши. Нещо повече - стореното по настоящия случай, при неспазените нормативни задължения се отдалечава твърде и от друг първостепенен принцип на административния процес - на съразмерността по чл.6, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс, обвързващ административните органи, на първо място, да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. А игнорирането на общественото обсъждане е в пряко противоречие както с целта по чл.4, ал.1, т.6 ЗРВКУ за балансиране интересите на В и К операторите и на потребителите, така и с принципа на чл.7, т.3 от с. з. за защита на интересите на потребителите.
В същата насока от ВАП е установено и несъблюдаването на правилата за документално оформяне на произнасянето на комисията и по-специално на чл.13, ал.4 ЗЕ, според който начинът на гласуване на всеки гласувал и мотивите на всеки гласувал против се отразяват в протокол към решението /тези правила са доразвити в устройствения правилник на КЕВР/.
От ВАП не е подминато и процедирането на административния орган при определяне на т. нар. „социална поносимост на цената на В и К услугите“, която /по смисъла на ЗРВКУ/ е налице в случаите, когато тяхната стойност, определена на база минимално месечно потребление на вода за питейно-битови нужди от 2,8 куб. м. на едно лице, не надхвърля 2,5 на сто от средния месечен доход на домакинство в съответния регион.
При тази дейност от КЕВР са отречени данните от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ и са приети данните от изследването „Статистика на доходите и условията на живот“, което не е публично достъпно и затова всички, извън членовете на комисията са в невъзможност да се запознаят със съдържанието му.
Преди това още през 2015 г. от КЕВР е направено сравнение и е установено, че изследването „Статистика на доходите и условията на живот“ „…значително ще увеличи размера на социалната поносимост на цените на В и К услугите…“ и същите данни „…на практика неутрализират ефекта от намаляването на размера на социалната поносимост от 4 на сто на 2,5 на сто, извършен с промените в Закона за водите от 2015 г.“
От своя страна, ВАП констатира, че разликата е главно във фактора „териториални нива на домакинствата“. От тази гледна точка, приложимо е изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“, защото с по-ниско ниво на социалната поносимост се обхващат повече домакинства, а въвеждането на тази уредба е извикано именно от нуждата да се минимизират слоевете от населението, за които цените са непосилни. И всичко това е, защото критерият за социална поносимост е отреден за отчитане на ефекта върху потребителите, а не само върху В и К операторите на фона на нормативната регламентация, че водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност по смисъла на Закона за социалното подпомагане.
В ползваното от КЕВР изследване „Статистика на доходите и условията на живот“ данните за доходите са по-високи с около 50% спрямо доходите от изследването „Наблюдение на домакинските бюджети“ /а според НСИ по-голяма е и максималната грешка/. Това процедиране, чисто аритметически обуславя по-висок размер на социалната поносимост, респ. осигурява облекчено и безпроблемно завишаване на визираните цени, вкл. и за в бъдеще. И така конкретно за региони Силистра, Монтана, Шумен, Сливен, Кърджали, Враца, Бургас образуваните цени надхвърлят прага на социалната поносимост или са близо до него.
По разкрития начин от КЕВР с подмяната на смисъла на въпросната информация се утежнява положението на потребителите.
В контекста на отразеното, показателна е нагласата на административния орган непременно да увеличава цените на В и К услугите.
С описаните аргументи Върховна административна прокуратура протестира пред Административен съд - София град с искане за отмяна на решението на КЕВР от 15.12.2017 г. за повишаване на цените на В и К услугите."
Балотажът в Народното събрание не излъчи председател и от седмия път. За кандидата на ГЕРБ-СДС Рая Назарян гласуваха 69 депутати със „за“, 159 – против и 10 въздържали се. За кандидата на ИТН Силви Кирилов гласуваха 118 депутати със „за“, 103 – против, 17 се въздържаха. Веднага след гласуването Тошко Йорданов припомни приетите процедурни правила и..
В кулоарите на парламента се стигна до физически сблъсък между депутатите Славчо Крумов от "Възраждане" и Манол Пейков от ПП-ДБ, съобщава БНР. Според Пейков до ударите се е стигнало, след като разменил реплики в пленарна зала с лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов. Той не пожела да назове какви са били те. Пейков са оплака, че при сблъсъка..
Допълнителни 180 хил. лева от местната хазна ще бъдат осигурени за провеждането на частичните избори за кметове на районите „Одесос“ и „Приморски“. Решението беше взето с пълно единодушие от Общински съвет - Варна, съобщават от пресслужбата на Общински съвет Варна. Първоначално беше обявено, че за изплащане на възнаграждения на членове на секционни..
Предстои смяна на екипажа на сондажната платформа GSP SATURN, която се намира в близост до Галата "Варна", съобщиха от Министерството на транспорта информацията във връзка с обявени проблеми с румънски моряци, обявили гладна стачка на съоръжението. От ресорното министерство уточниха, че там не се извършват хидротехнически дейности към момента. На..
Средства за основен ремонт на плувен комплекс "Приморски" ще бъдат заложени в бюджета на Община Варна за следващата година. Това каза кметът на Варна Благомир Коцев в отговор на въпрос, зададен от общинския съветник от "Алтернативата на гражданите" Давид Киркоров по време на сесия. Киркоров приложи снимков материал, онагледяващ лошото състояние на..
Кметският наместник на Храброво Димитър Димитров не е против инвестиционното намерение, още повече че инвеститорът помага на населеното място от години. Иска да помага и за напред. Представител на инициативата "Чиста Добруджа" Любомир Лазаров не е съгласен с оценката за въздействие върху околната среда, като посочи инфразвука, който не се..
Дрифтъри изпочупиха дъждоприемни тръби, които отвеждат скатните води над подпорната стена на Крайбрежната алея. Случаят, по сигнал на слушател на Радио Варна, предизвика проверка на Областна администрация - Варна. Свален е металният кожух на тръбата, който служи за изолация, обясни Милен Илиев -главен експерт в областната администрация. По думите..