Чуйте разговора с македонския журналист Ненад Живановски, който е автор на книгата „Езикът на омразата”.
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Тази сутрин ще говорим за медиите, за езика на омразата и за хейтърите. Ще стане дума и за политическия натиск в медиите - нещо, с което отдавна свикнахме и днес дори медийните изследователи го посочват като безспорен факт. Тук-там някой се оказва изненадан, пита как е възможно подобно нещо и така - до следващия скандал или до следващото медийно изследване. Има ли политически натиск над медиите у нас? Има. Над половината от журналистите в България заявяват, че върху тяхната медия се оказва политически натиск, показаха резултатите от изследването „Влияние върху медиите”, проведено преди три години. Парадоксалното е, че днес все още е актуална онези крилата фраза, появила се през 90-те години от устата на един депутат - „Медиите вървят след победителите”. Две десетилетия по-късно все по-тесните икономически връзки между власт и медии, раждат поръчкова журналистика и променена ценностна система, която засяга всички сфери - от икономиката до науката и култура. Въпросът сега е как се отразява това и на публиката? Не привикна ли публиката, че всеки може да бъде наруган, всяка теза оспорена, всеки авторитет сринат. Не отгледаха ли сами медиите своите хейтъри? И да оставим за момент настрани актуалните събития, свързани със заплахите срещу журналисти. Да погледнем към аудиторията. И веднага ви давам пример – преди дни на Витоша имаше спасителна акция и няколко планински спасители оказаха помощ на момиче, което се оплакало от болки в корема. Акцията е приключила успешно, пострадалата е транспортирана и от Планинската спасителна служба просто качиха информация и снимки от акцията. Проблемът се оказа друг - веднага се намери човек, който да попита защо на снимките планинските спасители се смеят. Изглеждали прекалено весели, докато носели носилката с момичето. В коментарите спасители се опитаха да кажат, че докато са на акция, не им е забранено да се усмихват. Че доброто настроение по време на акция е важно за всички - и за спасители, и за спасени. Все очевидни неща. Но пък ние можем да вземем този повод и да поговорим за хейтърите в медиите, а и за езика на омразата, с който постепенно свикнахме.
Чуйте разговора с македонския журналист Ненад Живановски, автор на книгата "Езикът на омразата".